AmsWest Geplaatst: 16 september 2016 Geplaatst: 16 september 2016 Hoi,Ik heb op mijn balkon in een grote pot een indigostruik staan, waarvan het blad sinds een week aangevreten is, zie foto. Wat kan dit zijn en hoe kan ik dit milieuvriendelijk oplossen? Quote
weknow Geplaatst: 16 september 2016 Geplaatst: 16 september 2016 Ik zie witte sporen van een soort mineervliegje in sommige bladeren. Vraatgaten kunnen daar ook van komen of een rupsje of ander insectje dat wat mee-eet van wat voedsel dat het op jouw balkon vindt. Eerlijk gezegd zou ik er niets aan doen. Seizoen loopt ten einde en volgend jaar loopt de plant normaal gesproken weer uit met nieuw en schoon blad. Dit soort aantastingen horen m.i. gewoon bij planten gedurende een groeiseizoen....zoals rimpeltjes e.d. of kleine gebreken bij mensen als ze ouder worden - een illusie om dat helemaal te willen voorkomen en bestrijden. Stel dat je een insecten gif gaat toepassen....los van dat je voor een fles of flacon wel 3 nieuwe planten kunt kopen en het ronduit giftige en schadelijke troep is....zal de schade van dit jaar niet meer herstellen en is de tijd te kort dat de plant nog veel nieuw blad gaat maken voor de winter...dus je wint er niets mee aan schoonheid. Bovendien is het geen aantasting die hardnekkig in je plant gaat zitten of die dodelijk is voor de plant. (Je weet vast wel dat een indigostruik niet 100% winterhard is....op een balkon kan het flink vriezen en waaien...dus bescherming misschien wel nodig om volgend jaar weer nieuwe groei te krijgen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
AmsWest Geplaatst: 16 september 2016 Auteur Geplaatst: 16 september 2016 dank, er komt nog wel steeds nieuw blad aan, maar inderdaad, ik denk niet dat het zin heeft er nu nog wat aan te doen. Ik knip het meeste aagetaste blad dan maar weg. Kijken wat dat oplevert. Zag dat ie tot min 12 graden aankan, maar ik wacht de winter af. Het is een wat fragiel maar ook mooi blad. En anders zet ik er volgend jaar iets sterkers in. Hij staat wel goed beschut op mijn balkon. Het blijft uitproberen op een balkon. Andere planten zoals boompjes doen het allemaal supergoed op miin balkon (bamboe, glansmispel red robin en vijg bijvoorbeeld). Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.