Jump to content

Onbekende grond / wisselteelt

mkleinman

Recommended Posts

We zijn nu druk bezig om onze volkstuin op orde te maken voor aankomend seizoen. Toen we de tuin kregen zag deze er zo uit:

250621474799755.jpg

Dus onkruid meer dan 50cm en geen idee wat er waar in de tuin heeft gestaan. het enige wat we terug vonden was een rand met mais langs het pad, een gerooid stuk met aardappels ( waar phytophthora in was geconstateerd en dus voortijdig is gerooid ) en een rijtje met overjarige aardbeienplantjes.

Hoe nu waar te beginnen met wisselteelt? Het enige wat ik terug vond is dat het verstandig is om peulvruchten/bonen te zetten op de grond waar de aardappels hebben gestaan. Maar wat met de rest?

Is hier nog wat op te verzinnen of moet ik gewoon beginnen met wisselteelt en zien waar het schip strand?

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.

Gewoon beginnen met je eigen schema. Niet te moeilijk en te krampachtig doen.

Wisselteelt is een erg zinvolle manier om problemen op den duur tegen te gaan in een biologische moestuin. Zal zelden echt misgaan als je een keer niet helemaal aan houdt. Peulvruchten (ik stel voor vooral de vroege soorten) is zinvol na aardappels.

Eerste jaar is sowieso vooral bekijken hoe alles groeit, hoe je grond is en je tuin leren kennen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Helemaal eens met Weknow. Soms weten tuinburen nog wat waar heeft gestaan, dan is het handig om in t najaar nog evt wat kalk te strooien op t deel waar de kolen stonden. En op t deel waar je kolen wilt zetten. Dat vermindert kans op knolvoet en is kleine moeite.

Bovendien kan je die stukken dan zonder angst voor verzuring afdekken met bv plastic of karton om t onkruid n beetje in toom te houden.

Veel plezier en succes!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig

De grond is intussen omgeploegd en gefreesd ( 1 en dezelfde machine ). Het is wel even wennen om de tuin nu zonder onkruid te zien.

Ik heb een simpel schema klaar nu voor de wisselteelt. De dingen die ik wist heb ik gebruikt in het schema. Dus waar de aardappels stonden komen de bonen. De plek waar de aardbeien stonden gaat mee als vak en de aardbeien schuiven een vak op.

De grond na het ploegen en frezen.

2016-09-27-1096301474979075.01

Wat me blijft opvallen is hoe goed de grond is van structuur. Bij mij in de tuin heb ik zware klei. Dit ziet er absoluut niet uit als klei.

Ik wil/moet ruimte maken voor een IBC die op de plek komt waar nu nog een oude verrotte compostbak staat. Die compost is volgens mij "klaar". Het ziet er uit als normale grond en ruikt fris.

Kan ik die compost nu al over de tuin uitrijden en verspreiden zodat ik ruimte kan maken voor de IBC? Of kan ik beter wachten?

Compost is uitstekend mulchmateriaal.

Blijkbaar heb je een voorganger gehad die veel organisch materiaal en compost heeft toegevoegd aan de bodem (of nog liever: alleen bovenop gebracht). Mijns inziens de beste weg naar een vruchtbare en gezonde tuin.

Nogmaals...ik zou een eerste jaar vooral waarnemen en je bodem leren kennen (niets gaan "mesten" en niet te veel bewerken meer. De structuur die je er mechanisch in probeert te brengen haalt het bij lange na niet van een goede structuur die je krijgt door voortdurend organisch materiaal toe te voegen en het bodemleven het werk te laten doen.

Meer als dit met de compost was ik inderdaad ook niet van plan om te doen met de grond ( afgezien van leggen van paadjes )

Wat ik hoorde van tuinders op het complex is dat er in het verleden heel veel paardenmest de grond op is gedaan om de structuur te verbeteren. Dat is duidelijk gelukt als ik het zo bekijk.

Het eerste jaar wordt sowieso afwachten hoe het gaat lopen. Ik kan trouwens niet wachten om te beginnen met inzaaien.

mijn nieuwe moestuin is ook geploegd en gefreesd opgeleverd. lijkt nu echt heerlijk rul en ik kom er echt heel makkelijk doorheen met scheppen enzo. maar het is zware Groningse klei. gort en gort droog, maar blijft klei. dat had ik ook voor het ploegen en frezen opgemerkt. dus voor je heel hard gaat juichen, misschien ff flinke regenbui ofzo afwachten. al hoop ik voor je dat het helemaal goed is.

pompedomp schreef:

maar blijft klei
dus voor je heel hard gaat juichen, misschien ff flinke regenbui ofzo afwachten. al hoop ik voor je dat het helemaal goed is.

Hier ook zeer zware jonge zeeklei in de polders.

In mijn moestuin na 4 jaar door systematisch veel compost opbrengen geleidelijk een metamorfose...heerlijk rulle donkere vruchtbare grond, die echt niet meer gefreesd of gespit hoeft te worden (en zeer goed regen verwerkt en ook vocht vasthoudt en - hopelijk - vol actief bodemleven zit).

In de bostuin, althans het stuk voormalige landbouwgrond (uitgemergeld door alleen kunstmestgebruik en machinale bewerking, diep ploegen e.d. alleen met een pikhouweel te bewerken nu, vol op groene en grijze verkleuringen op enige diepte wat teken is voor ontbrekende structuur) gaat het minder makkelijk en erg langzaam, mede doordat het vlak aan de kust ook extreem droog is. Na aanbrengen van 1 of 2 dikke lagen compost en mulchen met blad/gras e.d. wordt de toplaag langzaam iets beter. Maar een vermenging van goed toplaagje met harde ondergrond gebeurt nog niet echt na 1 a 2 jaar...dat is de verbetering die ik graag wil bereiken. Probeer verschillende technieken en nu gepland om een stuk met 5 a 10 cm. compost te bedekken, dit te laten freezen tot op 20 a 25 cm diepte en vervolgens nog een laag compost er op.

Ben er zeker van dat het juist met veel organisch materiaal wel moet lukken. In moestuin snel zeer succesvol. Op het andere stuk gaat het veel langzamer en wordt het een kwestie van langere adem. Effect van ploegen en freezen is maar heel tijdelijk...de truc is om een bodem op te bouwen die door voldoende koolstof en bodemleven zelf (en permanent) voor de gewenste structuur kan zorgen (en daarmee ook voedzaamheid, meer gezondheid en waterregulatie).

oh nee zo bedoelde ik het helemaal niet. wat ik bedoelde is dat als het nu lekker los is en goed bewerkbaar is, dat ook als resultaat van alleen het frezen kan zijn. dus dat je kan hopen op het feit dat het goede grond kan zijn, maar dat je ook pech kan hebben.

Ik weet dat je het kan veranderen in goede grond (daar ga ik ook vanuit voor mijn eigen tuin), maar dat het nu los is, wil niet automatisch zeggen dat het dat nu ook al is.

hoop dat ik het nu wel duidelijk heb gezegd.

Dat is niet rechtstreeks af te leiden inderdaad. Alleen zit de middenste bak helemaal vol met onkruid aan de bovenkant. Ik weet niet wat er verder onder zit.

Ik ga nu de compost die er goed uit ziet door een zeef halen en daarna over de tuin verspreiden. Daarna ga ik een nieuwe compostbak maken en die vullen met rommel uit de middenste bak zodat ik weet hoe de opbouw van de compostbak is

Nog genoeg te doen de komende tijd op de tuin.