Jump to content

Einde Buxus tijdperk

citroen

Recommended Posts

Meer en meer hoor ik getuigenissen van mensen die hun dikwijls 20 jaar en oudere Buxus zien verkwijnen .

Ik vraag me af hoe de echte grote Buxus kwekers hier tegenover staan ?

Praktisch overal begin ik verkleurende Buxus te zien

Is dit het einde van het Buxus tijdperk ???

Ik heb de mijne behandeld ,maar als ik 's avonds buiten zit ,zie ik zoveel buxus motten rondvliegen ,dat ik denk dat het onmogelijk is ze te bestrijden

Even gegoogeld en kwam op buxuscare .

Volgens die site zou er geen blijvende schade zijn door deze motten. En hoe ik lees enige dat biologisch te behandelen is van insecten waar de buxus onder te leiden heeft.

En hopen op een strenge winter? Dat een deel van de insecten op een natuurlijke manier er onderuit gaan? Ik weet niet hoe vorstbestendig deze zijn?

• 2 weeks later...

De ziekte die veel buxus krijgt is wel heel erg maar als er voldoende lucht door de struikjes kan heeft die ook niet zoveel vat als men voorheen dacht.

Ik heb het nu twee jaar in mijn buxus maar het lijkt nog niet erger te worden. Mooi is echter anders en nu experimenteer ik graag maar als je een mooie groene heg wil, tja.

Er is een kleinbladige hulst, naam even kwijt, die je net zo als buxus kan gebruiken. Dat is misschien een laatste redmiddel als het ondoenlijk wordt met de buxus.

Hier begint ook iedereen hele hagen te verwijderen, hele dorre plekken waarbij het eigenlijk al te laat is. De hele plant kaal welke een heel seizoen duurt om te laten herstellen. Weg esthetische aspect. Nu ook hier het tweede jaar en ook ik ben er zwaar over aan het denken ze eruit te trekken. Dit jaar al 3x behandeld maar ze blijven terug komen.

Erg jammer!

Ik heb er 2 behandeld die er terug goed doorkomen ,echter van de zomer zat ik 's avonds veel buiten ook als het donker was ,en wat ik toen nog zag rondvliegen van buxus motten ,denk ik dat het onmogelijk is ze allemaal te redden .ondertussen zie ik nog achter in de tuin 3 grote ronde bollen volledig bruin worden .ook bij mijn dochter die 1 km verder woont beginnen haar buxussen te verkleuren .

Ik vraag me dikwijls af hoe de grote Buxus kwekers hier tegen aan gaan ,om hun buxus velden te redden

In de professionele kweek wordt er gewoon tegen gespoten! Door middel van signaalkaarten of feromoonvallen wordt de activiteit in de gaten gehouden en wordt er direct na signalering een behandeling uitgevoerd. Dat is de enige manier om het beestje klein te krijgen.

Ze horen hier oorspronkelijk niet thuis, maar hebben zich prima aangepast dankzij onze buxus.

Om te kunnen bestrijden is het noodzakelijk de levenscycli te kennen en te zorgen voor een constante waarneming van de planten in het risicoseizoen. Dit seizoen begint zodra de gemiddelde dagtemperatuur boven de 10 graden komt en eindigt meestal pas eind Oktober/begin November. In deze periode kunnen er zich meestal 3 generaties voltrekken (mot-->rups-->mot...) Het is belangrijk om er op tijd bij te zijn en met name de rupsen te bestrijden. (minder rupsen minder motten en de rupsen blijven beter zitten voor de behandeling dan de motten )

Op deze manier wordt de populatie teruggedrongen en wordt deze beheersbaar gehouden.

Probleem blijft echter, zoals hierboven al genoemd, als niet iedereen deze beestjes bestrijdt, dan los je het ook nooit helemaal op!

In de particuliere handel zijn nog een aantal middelen verkrijgbaar, waaronder "Decis" die goed werken tegen rupsen in het algemeen.

Voor de biotuinder kan Pyrethrum nog uitkomst bieden, maar dit is toch een middel dat de meeste rupsen redelijk verdragen en dus niet 100% werkt. Wil je helemaal niet bestrijden, dan zit er niets anders op, dan accepteren of rooien... of je buxus onder gaas van Maart tot November

Er is een kleinbladige hulst, naam even kwijt, die je net zo als buxus kan gebruiken. Dat is misschien een laatste redmiddel als het ondoenlijk wordt met de buxus.

Ilex Crenata! (zou zelf wel eerder Lonicera Nitida of Ligustrum soorten pakken)

De Lonicera nitida heb ik in mijn voortuin en daar wil het graag woekeren onder het pad door vandaar dat ik die dan weer niet zo snel zou aanraden.

Het is overigens wel een prachtige plant en als je het niet hoeft te snoeien zijn de paarse bessen een bonus. Al zitten ze wat verstopt.

Ilex Crenata! (zou zelf wel eerder Lonicera Nitida of Ligustrum soorten pakken)

Voor mij persoonlijk is ligustum geen alternatief . Ik heb er staan gehad en verwijderd omdat ik periode dat ze mooie staan vrij beperkt in tijd vond. Ik vond dat ze niet echt mooie uit de winter kwamen , groeikracht is opmerkelijk hoger waardoor 2 maal scheren per jaar eigenlijk te weinig is waardoor ze na het snoeien 2 maal jaar erg kaal er uit zagen na de 2 snoeibeurten . Dit met de groenen en de Ligustrum ovalifolium.

De buurman is alle haagjes aan het verwijderen, hij heeft nog niks behandeld en die haagjes zijn echt gewoon dood. Hij trekt er iedere week uit wat in de groene bak past, afgelopen zaterdag nog gedaan. Niks vreemds gemerkt maar een dag later zat de hele bak vol met rupsen. Best heftig.

Ik zit nog in dubio of ik ze laat staan of eruit trek, als de buurman alles verwijderd zijn de mijne beter te behandelen. Maar ik weet niet wat er bijvoorbeeld in twee tuinen verder allemaal staat wat aangetast is. Dus of toch alles eruit trekken? hmm.

Dat veel buxussen nu dood gaan komt door een schimmel. Vraag me niet welke. Overal hebben ze er last van. Kwekers spuiten er elke week tegen en houden het zo tegen. Eenmaal verkocht en geplant is de kans groot dat het mis gaat. Komt waarschijnlijk door het doorkweken waardoor de plant al zwakker word.

Hier is het duidelijk geen schimmel maar de buxusmot. De aangetaste plekken zien er eerst uit alsof er een waas overheen zit, allemaal kleine gelige puntjes, de blaadjes krullen op naar boven langs de tak. Ik kan goed begrijpen waarom dit aangezien wordt als een schimmel, helaas is dat het niet. Als je dichterbij kijkt zie je duidelijk de aantasting aan het blad, op mooie dagen (2 weken terug de zondag) vliegt er ontzettend veel witte 'motjes' door de lucht. Behandelen van de plant, paar dagen later lijkt dit succesvol te zijn geweest maar wel met het hele aangetaste stuk wat kaal is. Als dit kleine plekken zijn maakt het voor de plant niet zoveel uit (behalve dat je de rest van het seizoen een kale plant hebt). Bij grotere plekken kan de hele plant eraan ten onder gaan. Behandel je niet krijg je binnen no-time een hele bruine dorre plant.

Je denkt dat de bestrijding succes heeft gehad, totdat weken later weer een aangetaste plek op duikt.

ik denk dat ik er ook van heb..

iemand een mooie vervanger voor buxes in gedachten?

Haagje staat aan de voorkant & er moet echt wel iets staan vermits er op het einde van de korte straat een school is, dus mensen durven al eens wat afval op de grond gooien

Vandaag lees ik in" Tuinadvies '' dat Japanse Hulst ,de ideale vervanger zou zijn voor de Buxus , de latijnse naam is ILex Crenata dark green

Hij heeft een klein donkergroen blad , zonder stekels ,en is een sterke groeier ,10 cm per jaar ,moet 2x per jaar gesnoeid worden

Ideaal om er bol vormen van te laten groeien

• 4 weeks later...

Tegenwoordig loop ik korte stukken van ongeveer 15 minuten door de wijk. Hier staan heel veel buxusplanten, ik heb nog geen enkele buxus gezien die niet is aangetast. Hele heggen in voortuinen die dor zijn, hele 'bollen' die reeds kaal zijn maar ook heel veel planten met bruine plekken. Als ik dichterbij kijk de typische zelfde aantasting als ik ook heb/ had. Ik heb dan ook geconcludeerd dat dit niet zomaar iets is, ik had er vorig jaar al last van maar dit jaar stukken erger.

Ik heb de grotere struiken hier al eruit getrokken en afgevoerd, ik heb nog een rits kleine staan in de volle schaduw. Deze zijn nog onaangetast. Die wil ik nog een poging geven komend voorjaar maar anders trek ik ook die eruit. Zonde maar waar, één heg heeft mijn opa 20 jaar geleden geplant maar die was ook zeer aangetast. Vaker gespoten maar kwam altijd terug. Tijdens het rooien zag ik dat binnenin de heg een veel groter stuk was aangetast.

Dat veel buxussen nu dood gaan komt door een schimmel. Vraag me niet welke. Overal hebben ze er last van. Kwekers spuiten er elke week tegen en houden het zo tegen. Eenmaal verkocht en geplant is de kans groot dat het mis gaat.

Beetje onzinnig verhaal,

het kan dat kwekers er tegen spuiten, om de ziekte te voorkomen.

Als de plant bij het tuincentrum komt, moet de plant gewoon gezond zijn.

Is dit niet het geval, dan heeft het tuincentrum een probleem, de kweker ook.

Het probleem komt vanuit de grond, de grond is een veel gevallen niet in orde.

Bestrijden is symptoom bestrijding

• 1 month later...

Zo onzinnig is het verhaal anders helemaal niet. kwekers, maar ook hoveniers kunnen er elke maand tegen spuiten ja, voor mij ( als hovenier ) eigenlijk ondoenlijk, of je moet elke maand in het seizoen in die tuin zijn.

De ziekte is al sinds een paar jaar aanwezig en sinds een jaar of 3 ook de rivieren naar het noorden overgestoken. Hier duikt het steeds meer en meer op. Dráma. Prachtige oude bollen of wolken gaan er aan.

Het is dus in het groeiseizoen spuiten ( elke maand; hou dat maar es vol ) of een vergelijkbare plant gebruiken.

Zelf vind ik de Ilex crenata daar nu nog veels te duur voor. Maar inderdaad heel mooi en ziektevrij. De tint is wel wat somberder. Ies wat de buxus toch wel tot zo'n succesnummer maakte : de kleur in de border.

Vorm struiken zijn er verder zát. De lonicera is ook oké, maar ook daar vind ik de kleur minder. Van woekeren heb ik geen last : ingrijpen. Tuinieren heet dat.

Taxus kan je nemen, als je geen last hebt op jouw grond met taxuskevers. prima snoei-vorm-struik. Maar ook andere kleur.