Leemas Geplaatst: 18 december 2016 Geplaatst: 18 december 2016 Wie kan mij zeggen of ik 1 van de twee takken die naast elkaar groeien moet snoeien .De ene tak groeide ineens heel snel de hoogte in .Ze staan er nu 1 jaar in Quote
weknow Geplaatst: 18 december 2016 Geplaatst: 18 december 2016 Wacht met snoeien tot begin mei zeker...zomersnoei is nog beter. (Pruim is erg gevoelig voor infecties bij snoei in winter!) Voor een zuilvorm (beetje ongebruikelijk voor een pruim, omdat ie van nature met een bolle brede kruin groeit, maar goed, ik neem aan dat je ze als een zuilvorm hebt aangekocht...?) moet je bepalen welke tak de hoofdtak wordt, welke steil omhoog mag groeien. Die groeit het beste als je ze jaarlijks 1/3 of 1/2 terugsnoeit (bij 1/2 sterkste hergroei!)....daardoor moeten er langs de stam meer scheuten worden gevormd. Die snoei je dan telkens terug op ca. 3 ogen...daar zou vruchthout moeten ontstaan. Ongewenste scheuten die concurreren met die die de hoofdtak moet worden, moet je helemaal wegsnoeien dan. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
harms1 Geplaatst: 19 december 2016 Geplaatst: 19 december 2016 Snoei pruimenbomen direct na de oogst in augustus-september. http://www.houtwal.be/vakartikels/steenfruit/pruimenbomensnoei.htm Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.