Geplaatst: 27 oktober 20177 j Auteur Lief berichtje Nas. Tnx De morgen begon wat te vroeg. Om 5.00 werd ik wakker en begon te bedenken wat ik nog allemaal kon maken. Toen was t wel klaar met de slaap Uiteindelijk om 7.30 nog weer even terug naar bed gegaan. En nu lekker lui ontbeten. Met mijn theemok in de hand langs de verschillende projecties gelopen. De casselerrib in wording ligt er netjes bij in zijn pekel-zakje. Even gerold ter massage en omgedraaid. Daarboven een zak met botten uit de ham gesneden gisteren. Ga ik straks soepje van trekken. En de schouder! Daar heb ik nu echt zin in, om die te gaan tackelen. In de groentelade ligt dan nog de reuzel. Ik moet even opzoeken hoe dat moet. Gewoon een kwestie van smelten is vast te eenvoudig gedacht. Zal wel weer gezeefd oid moeten worden. Nou geen probleem natuurlijk. Doen we graag. Bacon en kinnebakken hebben echt idiote hoeveelheid vocht losgelaten. Wow! Vanmiddag even afgieten en dan opnieuw rubben. Iedere 24 uur. En de ham ligt nog keurig bedolven in zn ietwat zielige bakje. Ik ga nu even naar de karwei. Een fatsoenlijk onderkomentje zoeken! Overigens was het vlees gisteren echt geweldig van smaak. Ik had alleen een beetje zout toegevoegd. Meer had het vlees echt niet nodig. Super! Wel ook heel eerlijk, ben je je er wel heel bewust van dat je een dier aan het eten bent. Een beestje met een eigen willetje en een eigen 'zijn'. Dat is nog even wennen. Maar we vinden het allebei een goede zaak eigenlijk. Het maakt je zoveel bewuster van wat je eet. Een naamloos lapje kauw je toch makkelijker gedachteloos weg. Dat is nu niet zo. Al met al heel tevreden dus. En het rare gevoel zal nog wel wat wegebben. De bewustwording mag blijven wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 27 oktober 20177 j Voor reuzel: kleine blokjes snijden, in een pan doen met misschien een heel pietsje water (recepten verschillen daarin) en heeeel zachtjes opzetten. Zodra het meeste (uit)gesmolten is kan de plaat iets hoger. Maar nog niet op medium hoor, net daaronder is eerst heet zat. Duurt uuuuuuuren! Dus kijk af en toe, roer af en toe, maar ga er niet bij staan wachten. Ik laat hem dan vaak de hele nacht weer afkoelen, als je overdag al begonnen bent. Ligt ook aan de hoeveelheid natuurlijk. En de volgende dag weer verhitten, nu wel wat heter, pas op met spetteren en aankoeken onderaan. Daarna door een doek (pas op met plastic zeven of kannen want het is HEET en je wilt geen gesmolten keukenwaar.Laat het gewoon iets afkoelen voordat je zeeft, ergens tussen bloedheet en nogsteedsheet) in een kom of maatbeker waarmee je in potjes kunt schenken. Er zullen nog heel wat stukjes in drijven die niet gaan smelten, na het uitlekken kan je die wat zouten en nog wat krokanter bakken als ze dat nog niet zijn. Lekker over de rode kool met appel ofzo. (Joep vindt van niet...) En dan kan je het in uitgekookte jampotjes doen met uitgekookte deksels. Het zal trouwens nu nog niet wit zijn, maar goudkleurig. En er is altijd nog wel een bruiner waasje onderin de maatbeker als je em heel even laat staan voordat je schenkt (doen dus), schenk dat bruine waasje niet mee. Dan houd je spierwitte reuzel die lang buiten de koelkast bewaard kan. Na openen wel in de koelkast zetten. Veel vocht uit je spek en kinnebakken ja! Giet het vocht door een zeef ofzo, dan kan je die grotere specerijen weer terug bij het vlees gooien Die gewichten voor op de ham moeten wel op een plankje o.i.d. zodat het gewicht mooi wordt verdeeld. Maar dit was nog je tijdelijke opstelling dus dat komt vast goed. Ik moest het van Joep even melden Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 27 oktober 20177 j Auteur Zooo. Je kunt Joep gerust stellen hoor. We hebben een goede bak gevonden. En een deksel om de gewichten gelijk te verdelen. Het is echt een knoeperd trouwens. Weegt 10.1 kg. Dus 20 kg gewicht erop. Alle 'yellow snow' heb ik weggegooid. Alleen het witte droge zout herbruikt en nog maar bijgevuld met zout (en glazenpotjes. Maar die staan inmiddels ook 'onder'.) Nog even flink gemasseerd in alle groeven en plooien. En de bacon / kinnebakken afgegoten. Wat onder lag, boven gelegd en omgekeerd. En de kruiden opgevangen en teruggemieterd. Eea met nieuwe rub ingewreven. Ruikt nu al erg lekker! Edit:Oh ja. De grootste speciekuip bij de Karwei was net 2 cm te kort (53cm doorsnee). Deze bak is 55. En paste beter. Daarnaast stonk de kuip enorm. Naar narigheid. Wat me ook meer richting de (helaas wel 3x zo dure) curverbak. Enzo! wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 27 oktober 20177 j Ah ja, een nieuwe speciekuip ruikt vast niet fris nee. Wij hebben er zo'n 8 staan gok ik, al dan niet met scheuren in de bodem En ook in verschillende maten ja. Onze grootste zal wel bij een stoerdere klusmarkt vandaan komen? Geen idee. 10 kilo is mooi aan de maat ja, zeker omdat ie dus al wat kleiner is gesneden dan 'normaal'. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 27 oktober 20177 j Auteur Zo vol als n potje met pieren hoor! Helaas zat wel de zwoerd nog op de schouder. Las pas later dat dat niet de bedoeling was. (Dat insnijden ging ook al zo verdomd lastig ) Maar lekker ruiken joh! Nu nog zeker 3 uur garen. En dan zal dat lekker zijn!!!! wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 27 oktober 20177 j Geeft niet, die zwoerd, heb ik ook wel eens gehad Ik las daarna pas een keer dat hij zwoerdloos moet Daardoor krijg je wat meer gelei en vet in je pan, maar hij kan er straks erg makkelijk vanaf. Ik laat alles afkoelen, dan kan je er eventueel wat vet afscheppen. Dan haal ik het vlees er uit, snijd/trek dat in stukjes, en mix het weer met het vocht. En dan zet ik wat van die vacuumzakjes (edit: de 160x175 werkt hier fijn) rechtop, met omgevouwen rand, en dan schep ik er voor 2 personen vlees+prut+saus in. Dan invriezen in een bak of lade, en als het blokken ijs zijn vouw ik de rand terug en vacumeer ik. Hopla! Vandaag eten we toevallig weer zo'n portie, beetje rijst er bij, zure room, zooooooo lekker. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 27 oktober 20177 j als het blokken ijs zijn vouw ik de rand terug en vacumeer ik.Goeie tip "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 27 oktober 20177 j Wow petje af Charly. Wat een werk allemaal joh! Dat is een dagtaak om de knor te verwerken. Bon appetit!
Geplaatst: 28 oktober 20177 j Auteur Die schouder was / is hemels! Nu op t kleinste pitje, op de laatste stand de reuzelblokjes aan t doen. wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 29 oktober 20177 j En... hoe is het grootste gedeelte nu bevallen? Het inpakken? Het invriezen ook? De hoeveelheid? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 29 oktober 20177 j Auteur Poehee! Zit net even 2 tellen op de bank. Maar met een enorme smile hoor De casselerrib is heel mooi geworden. Ietsje droog denk ik, want er was best wat water in de zak gekomen, en de kern temperatuur is eind 60 geweest vrees ik. Maar dat zie je aan de buitenkant niet! We gaan straks een paar stukjes nuttigen bij de lunch met wat rijst en rode kool (hadden we gisteren nog bij onze goulash gegeten. Eigen rode kool. Mmmm. En zo'n lekkere combi!) En vanavond wat dikkere stukken bij de zuurkoolstamp. Met kaantjes. Hahahaah. Mijn lief vindt ze heel lekker 'chicarron' heet het in Latijns-Amerika. Ik vind ze mwo. En ga zonder doen denk ik. De reuzel was nog een heel geklieder. Maar uiteindelijk 5 prachtige potjes vol. Die reuzelbroodjes gaan er zeer binnenkort komen hoor. Mmmmm! Oh maar hoe alles beviel? Nou het is een enorme klus. Ik heb heel veel alleen gedaan (edit: alleen als in geen extra handjes ter plekke, maar echt met super veel fijne hulp van t forum natuurlijk!) . En ben blij dat ik dr even geen baan naast heb zeg. Dat was echt niet te doen geweest. Hondje en varkentje voeren, moestuin, moet ook allemaal blijven draaien natuurlijk. En dan kon ik nog de meeste informatie inwinnen via Jorieke & co. Stel dat je dat ook nog allemaal alleen moet uitdokteren. Phew!Ik denk dat ik trouwens onvoldoende gevacumeerd heb. Te snel op het afbreken knopje geduurd. Dat is een les voor de volgende keer. En bloemetjesbehang, of nee -keukenpapier kopen bij de Aldi Ik ga nog wat zaken her-vacumeren, morgen denk ik. Es kijken wat nog beter kan. Ik denk trouwens wel dat de powerrrr van de Aldi-vacumeerder minder heftig is dan die van Jorieke bijv. Hij besluit vaak zelf te gaan sealen, als ik echt nog lucht zie zitten. Nah ja. Voor die prijs is het met een dubbele las echt niet slecht. Ik heb gisteren trouwens alsnog het pakketje binnen gekregen. Ben aan het twijfelen of ik em niet zal houden als backup. Verder is het een enorme rijk gevoel om echt volledig van eigen landje te kunnen eten. Merendeels dan. De rijst niet natuurlijk gister Maar toch. Vet cool Al met al echt voor herhaling vatbaar vooralsnog hoor! Het is veel, maar (h)eerlijk werk en de beloning is verrukkeluk. Verder de blonde dame. Ze is nog steeds in staat om een sprintje te trekken als ze ons ziet uit de verte. (Een drafje dus he) Dus we hebben goede hoop op niet al te veel piggelets. Natuurlijk gaan we wel een beetje huilen als het er maar 1 is straks ofzo. Hahaha. Het is ook nooit goed. Verder had ze bijna helemaal oranje drolletjes van alle pompoen. 't Arme kind kan ze vast niet meer zien. Ook een beetje een vieze bips. Even schoongemaakt. (Jaja) Poepjes bekeken: nog wel vast maar iets minder dan normaal. Dus ze heeft net wat witte brood gekregen. Om eea weer netjes tot rust te brengen, mocht dat nodig zijn. Verder houdt ze niet zo van radijsjes. Ik had ze speciaal voor haar gekweekt, want wij lusten ze ook niet zo erg. Maar ze muncht het loof eraf en de rooie bolletjes liggen nog keurig in het gras. Enfin. Vergaat wel. Nou. Dat was weer een fixe update he. Ach ja. Er gebeurt ook zoveel! Ik ga nu even lunch maken, en daarna bacon rubben. Het leven is mooi. Fijne zondag allemaal! 29 oktober 20177 j aangepast door Gast wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 29 oktober 20177 j Zo...of die casselerrib te droog is kan ik hiervandaan niet beoordelen, maar hij ziet er onwijs mooi en lekker uit!
Geplaatst: 30 oktober 20177 j Hij ziet er inderdaad smakelijk uit, goed werk! Dat verpakken worden jij en je machine nog wel beter in. Geloof me. Het was (en je bent nog niet klaar... er komen nog wat zaken uit het zout enzo) veel werk nu, maar je hebt er maaaaanden plezier van nu. Je hoeft de vriezer maar open te trekken en je kunt wat lekkers uitkiezen. Hoe luxe Had je de rekening van de slager al binnen? Hoe staat het met het spek? Komt er al minder vocht uit steeds? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 1 november 20177 j Auteur Zoooo. De 5 tot 6 dagen in de smurrie (rub) zaten erop voor de spekkies. Nu hangen ze op zolder. Waar twee raampjes tegen elkaar open staan. Wel n tikkie donker. Hoop dat dat niet uitmaakt Dat afspoelen en droogdeppen met die grote buikspekken was nog uitdagend. Het houdt niet handig vast. Zo zwaar en glad van t vet. En je hebt een hand nodig voor t vasthouden en de andere voor de overige handelingen. Maar goed. 't Hangt! Had eigenlijk direct koud willen roken, maar helaas is ook die bestelling (van koudrook-blokjes) wat later. Hoop vandaag of morgen binnen te krijgen. Grappig hoe de stukken zo krimpen als al dat vocht eruit ge-osmoseerd wordt door dat zout / suiker. Eerst lagen de stukken nog wat opgekruld in de bak. Maar de laatste dagen paste het perfect! Het spek ruikt trouwens nog prima. Fijne indicator, die neus toch! Verder ook bij de blonde dame ontwikkelingen. Gisteren de veearts hier gehad om te ontwormen. Want veel gelezen nav de opm van Speets over mogelijke reden voor afkeuring van de lever van borg. En sowieso handig om Dikkie voor het biggen nog even te behandelen. Maar madame zelf vond dat dus helemaal nix. En de veearts had duidelijk de Instructies van Jorieke & Joep voor Grote Varkens niet gelezen... We gaven haar wat voer. En de veearts prikte en... Dikkie sprintte naar de andere kant van de stal en stond de veearts vanuit de verste hoek te beloeren. Broodjes wilde ze niet meer. Ik mocht wel in de buurt komen, maar veearts niet, dan begon ze weer te rennen. En je houdt dr echt niet even tegen hoor! Ik had het idee dat ze (veearts) een beetje haast had. Ze zei 'nou het merendeel zit erin. De rest spuit ik over een stukje brood heen. Dat komt dan oraal wel goed'. Aldus geschiedde. Dikkie heeft het broodje gewoon gemuncht. Maar volgende keer wil ik het toch graag anders doen en meer de J&J methode volgen. Afijn. Eerst volgende keer is trouwens sowieso met tabletten / poeder. Rond 7 / 8 weken krijgen zowel Dikkie als biggen een dosis. Allemaal netjes schoon houden!Verder hobbelt onze deerne dus nog prima rond. Weinig waggelen. We houden haar met argusogen in de gaten. Vindt ze gezellig ook trouwens. Al die aandacht. Behalve gisteren dan.... wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 1 november 20177 j Mooie constructie, ziet er prima uit Ik zou tijdelijk bakken onder de spekken zetten: hier droop er de eerste dagen nog wat pekel uit. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 1 november 20177 j Auteur Meteen even gaan kijken, Speets en inderdaad een paar drupjes. Dus direct wat onder geschoven. Verder lijkt alles er netjes uit te zien. Kan niet wachten om het te proeven. Zo ontzettend benieuwd joh! wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 1 november 20177 j Je kunt al proeven, ook ongerookt erg lekker! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 2 november 20177 j Sorry, dat was wel een hele korte reactie van mij, maar dat komt door mijn tablet waarop ik je bericht zag, en typen daarop gaat minder fijn dan met een good old toetsenbord. Voor mij dan... Je kunt er dus al wat vanaf snijden en opbakken als je wilt. Wachten is niet nodig Jammer dat het prikken van Dikkie minder goed ging. Zelf proberen is denk ik wel een goed idee, en neem dan wat natgemaakt brood of ander slobberspul om haar te voeren. Dan kan ze nix oppakken en meenemen naar een plek waar je niet makkelijk bij haar komt. Het helpt ook wel om tegen haar te praten (gaan we weer ) en haar wat te krabbelen op/rond de plek waar je gaat prikken. Dan heeft ze de prik zelf niet zo door. Maar goed, ontwormingmiddel mengen door het voer is ook heel goed. Ontworm dan straks de biggen los van Dikkie, zodat iedereen wel een beetje zijn portie met ontwormingspul binnen krijgt. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 2 november 20177 j Auteur Joh, heb mijn tablet aan m'n moeder gegeven. (Die er trouwens verdraaid handig mee is) Maar goed: I hear you hoor, mbt dat 'toetsenbord'. Wat cool dat de bacon nu ook al te proberen is! Ik ga nu even Dikkie 'uitlaten', anders beweegt ze te weinig hoor. Nu borg er niet meer is, ligt ze veel te veel op haar luie derrière [emoji6] En daarna even stukje proeven. Of misschien wacht ik even tot lief thuis is. Dat is wel zo netjes... maar ook wel moeilijk. Hmmmm [emoji48] Edit: Dikkie wil n knuffel Edit 2: Raar hoestje aan t begin. Heeft ze soms na lang 'hukhukhuk' kwekken tegen mij. Ik hoop niets ergs? Nb. Let niet op mijn camera-kwaliteiten. Die zijn uiterst belabberd... wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 2 november 20177 j Waarschijnlijk 'gewoon' een grasje achter in haar keel en dan "huh hu huh" doen Daar moet je dan van hoesten. Ze deed het hier ook wel eens, al jaren ook. Vooral na een sprintje trekken en dan kletsen zoals ze doet. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 2 november 20177 j Auteur Ahaa. Ja klopt. Na een sprintje ook met name. Ben weer gerust gesteld. Oh en het is echt een dot van een kwebbelkont hoor. Nog steeds erg blij mee hier! wees bevriend met kleine dingen
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.