Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

How to varken


Charly

Aanbevolen berichten

Ik eet geen varken, iets met moslim en niet halal en tóch lees ik met heel veel plezier je verhalen hier Charly. Leuk om te lezen en mooi om te zien hoe goed knorremans en -vrouw het doen. Straks een goed maal voor de liefhebber met puur (h)eerlijk vlees. Alleen maar goed!

 

Knor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wordt borg niet wat te mager? Hoeveel en wat geef je ze nu te eten? Geef je ze ook brokken?

Ik vind het lastig in te schatten hoeveel eten ze ik moet geven want er zit gewoon geen rem op.

Zelf zou ik Borg nu flink bijvoeren ook met het oog op zijn " date" bij de slager.

Ik koop mijn voer bij Distel daar hebben ze 3 soorten varkensbrokken. Ik heb die voor biggen met extra melk, masr je hebt ook brokken met doel om ze vet te mesten.

Natuurlijk wil je er geen ploffertje van maken maar flink wat vlees op de botten is toch meegenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij geven geen brokjes alleen brood, restjes groen uit moestuin / keuken en veder wat ze zelf buiten met veel plezier bijeenscharrelen. Borg oogt op de foto's idd wel wat mager, maar het is echt een grote vent hoor. We voeren hem wel wat meer nu. 4 zachte baguettes in de ochtend en 5 in de avond. Eerst deden we 3 en 3. Meer vlees zou mooi zijn. Maar meer vet hoeft niet. Denk ik.

En er zit ook hier geen enkele rem op hoor. Vooral niet op zaken die ze heel lekker vinden. Dat kunnen ze altijd eten. Ik heb nog nooit een van beide een brood zien weigeren. En verwacht ook niet dat ik die dag zal meemaken

Als ze bij jou alleen op stal staan, zou ik ze niet al te veel voeren. Ze verbruiken ook niet erg veel energie. Toch?

 

Oh en Gwen. Ik kijk even wat er terugkomt aan doggybag. Zal wat voor je apart houden!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze KUNNEN wel eens vol zijn hoor Hier schommelt het wel eens met hoeveel voer we krijgen. De basis is altijd genoeg, maar soms komt er extra veel. En dan zie je ze steeds langzamer eten, tot ze gewoon stoppen En dan moet ik het uit de wei gaan halen omdat er anders vogels mee wegvliegen.

 

Borg ziet er mooi uit, je doet er goed aan nu nog wat extra te voeren. Maar echt veel meer vlees hoef je niet te verwachten in die weken. Wel wat meer spek. Wat je op zijn rug niet echt nodig hebt, maar aan zijn buik is het wel lekker. Net even iets dikkere speklappen, met een mooie verdeling tussen vlees en spek. En ook de kleine sliertjes vet door het vlees zullen dan mooi zijn. De kune's die straks geboren worden zullen nog echt wel anders gevoerd moeten worden. Heb je net de smaak te pakken met borg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als Dikkie wroet:

581c2754dedbf619369fa92c435deecd.jpg

 

Als borg wroet:

6b66fe6f2362bc2daf971da226883c07.jpg

 

Ze mogen zoals gezegd met regelmaat op het grote veld nu. En daar zijn de emelten en engerlingen nog in grote getale aanwezig. Bovendien lijken ze ook de wortels van het gras lekker te vinden. In ieder geval is wortels kauwen op dit moment populairder dan gras kauwen. Zou dat kunnen zijn omdat het gras in de herfst wat minder voedzaam wordt? Enfin. Niet bijster blij met die woelige ontwikkelingen.

Van de andere kant... Zag bij Gardener's World een enorme grasverluchtiger (trekker met soort ronddraaiende messen die in het gras steken) ter verbetering van het gazon. Daar hebben wij dus geen machines voor nodig!

 

Verder is borg erg blij met het extra broodregime. Maar Dikkie's toch al narkerige humeur wordt er niet beter van zeg. Hemeltje wat kan ze geïrriteerd uitvallen naar em! En die lieve borg doet niets terug. Hij ondergaat het met een flinke 'niiiiieeeet' en duikt aan de kant. We hebben trouwens het idee dat ze iets ronder wordt en dat haar borstklieren ietsje vergroten. Maar kan net zo goed verbeelding zijn hoor. We weten dat we officieel pas per begin okt iets moeten kunnen zien.

 

Dame en halve heer zijn in ieder geval wel allebei enorm in hun sas met het lekkere weer. Zonnebaden bij de vleet. Ik zal morgen eens kijken of ik kiekjes kan maken.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dat doe ik volgend jaar Joep. Dank voor de tip (ben nu nog aardperen aan het sparen, van de twee die ik bij de mtfd kreeg in het voorjaar.)

 

Ook deze zonnige dag wordt door beide omarmd (wat voor een varken niet meevalt ) Ze eten en luieren. Dikkie lijkt een beetje last te hebben van haar linkervoorpoot. Ze ontziet hem iets of wat. Maar draaft en wandelt nog wel. Dus we denken dat het wel meevalt.

Net een tijdje met ze staan tutten. Oortjes kriebelen, rug een beetje rossen. Gezellig. Borg laat inderdaad de krul uit zn staartje bij wat gekrabbel op t eindje van zn rug. Hij is erg lief de laatste tijd (beroerde timing, gevoelsmatig ) Als ik als hieronder zijn staartje een beetje vasthoudt, eet hij gewoon rustig door en oinkt wat.

 

ad32dffc0ca6225663a493b5291f1290.jpg

 

Ook Dikkie natuurlijk intensief bestudeerd. Als ik het moet zeggen, zie ik een bolling in haar buik. Zal een paar foto's plaatsen.

 

dfe4d44d04787d64e96ca91363839575.jpg

 

556805a5be1b9999f314d74d4167f41a.jpg

Nah? Mijn verbeelding of zien jullie het ook?

 

Hoe het ook zij. Ze vermaken zich opperbest.

f5202d156ecd4ff45392a7be94ce68cc.jpg

 

Edit: Borg zat te drinken. Heel letterlijk. Nog ff een leuk plaatje dus!

 

ae45cba00e2302dddf534dcf8f0aec56.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joepie! Jij ziet t ook

25 juli gedekt. 17 nov zou het dan moeten zijn.

 

Hoop dat het niet al te nat is in het veld zo tegen het einde van de zwangerschap. Dat over de grond schuren kan geen pretje wezen dan! Ze staat wel dichterbij ons huis tegen die tijd. Daar is het terrein iets hoger.

Maar wij slaan alvast voorzichtig beschuit-met-muisjes in!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zooooo. Net weer even bij de slager geweest.

Heb hem me laten verzekeren dat hij borg apart houdt, en het niet eerst even aankijkt.

 

Het is wel een bijzondere meneer. Een beetje norsig. Maar als het over dierenwelzijn gaat, en de kwaliteit van het vlees die daarmee hand in hand gaat, is hij ineens gepassioneerd aan het vertellen. Zij zijn dus een van de 100 slagerijen in Nederland die nog zelf slachten.

Hij: "Dat is ook het verschil tussen ons en een grote slachterij. Zij moeten productie draaien: hoe meer varkens er geslacht worden, hoe meer omzet. Dus het moet allemaal snel snel. Voor ons is de slagerij het belangrijkste en het slachten is..." Hier brak ik even in, en maakte zijn zin af: "meer voor erbij, als een hobby?" Nou helemaal niet dus! "Nee, nee, zelf slachten doen we niet voor de hobby. Het gaat om slachten met kalmte en oog voor dierenwelzijn en mooie stukken vlees, dat is cruciaal voor de kwaliteit die ik in de slagerij kan bieden. Die ik wíl bieden ook. Klanten weten dat, en rijden er voor om, om bij ons een stuk vlees te komen halen. Daar gaat het om!"

Mooi toch!

Verder hadden we de vleeslijst doorgenomen met zaken die ik graag wilde hebben. Hij was een tikkie bezorgd over het zelf drogen / roken. "Hoe ga je dat doen dan?" Maar toen ik het woord nitrietzout noemde, ontspande hij zich alweer. Hoewel ik wel vermoed dat hij zich in stilte afvraagt of ik weet wat we ons op de hals halen enzo. Antwoord daarop is natuurlijk dat we dat niet weten. We lezen veel, maar doen is wat anders. Super benieuwd hoe het allemaal bevalt straks.

Ookhad ik het VKI-document al ingevuld en meegenomen. Maar dat was te vroeg. Ik lever het mee op de dag dat hij borg komt halen.

Stiekem best spannend wat hij van borg vindt. Of ie er goed uitziet, dik genoeg, groot genoeg..? Dat soort dingen. Ik weet wel zeker dat borg een van de meer welgemanierde varkens gaat zijn. Dat had ik ook alvast even gezegd. Dat het een braaf ventje is. Nu maar hopen dat ie die dag niet enorm eikelig is ineens. Afijn. We gaan het zien.

 

Voor de biggen-to-be heb ik inmiddels oormerken besteld. In roze en blauw. Gewoon omdat het kon.

En de tang die erbij hoort. (Agossie)

 

Enfin. Ik ga ze maar weer eens wat lekkers toestoppen (tomaten, wortelen, wortelloof en bietenloof dit keer) Wellicht dat ze dan tijdelijk stoppen met het mollen van het grasveld. (Een mens mag hopen! )

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed bezig, grondige voorbereidingen hoor Had je hem gemeld dat je zelf kaas maakt? Dan kan je ook ham maken hoor En de prijs die hij rekent? Tevreden?

 

Met die oormerken test je (nadat je ze in de tang hebt gedrukt) even voorzichtig of de punt wel in het gat van de andere kant gaat. Dan neem je het oor van een big, liefst terwijl iemand anders die big vasthoudt, en dan voel je met de vrije hand even waar de 2 grote bloedvaten lopen die daar in dat oor zitten. En dan druk je daar met 1 beweging het oormerk in. Geen bloed dan dus, en ze geven meestal niet eens een gil of überhaupt geluid op dat moment. Ja, ze zijn soms wat woest dat je ze zo hoog boven de grond houdt Dat is het enige. Wij doen dat op 8 weken oud.

 

Het slachtblik is nog wel een ander verhaal, omdat de oren dan al een stuk dikker en hariger zijn, en je meestal niet echt even rustig kunt voelen waar de bloedvaten zitten. Ook druk je die niet in het midden van het oor, maar aan de rand omdat hij niet uit 2 delen bestaat.

 

Nou ja, als je wilt maak ik wel eens foto's, al hebben we dan een 3e persoon nodig omdat ik en Joep dan al onze handen vol hebben aan biggen en tangen enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk Charley...je wordt OMAAAAA Je bent al helemaal in blauw en roze sfeer, ben benieuwd hoe je kinderkamer wordt hahahaha.

@ Jorieke, foto's van dat schieten in de oren ben ik ook nieuwsgierig na.

Mijn nummers heb ik los in een zakje meegekregen omdat ze nog te klein waren, inmiddels al groot genoeg, maar ik heb natuurlijk geen tang en ik durf dat niet. Dus wacht wel tot de dierenarts een keer moet komen of dat ik misschien ergens een buurman met ervaring kan opsnorren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een verschil met die mormeltjes van mij nog...ze zien er zo enorm groot uit. Vertrouw je ze nou ook 100% of ben je altijd op je hoede? tis een heel gewicht en een behoorlijke bek.

Ik moet smorgens door de wei heen lopen om naar de konijnenhokken te gaan die in de wei staan. Zodra Spekkie & zwoerdje het door hebben dat ik met mijn gele bakje voer loop, sprinten ze al knorrend tegen mij aan en proberen ze tegen mij op te klimmen( als ik wegren dan rennen ze ook ) nu nog erg schattig allemaal maar ik roep dan wel heel hard NEE!! maar goed niet dat ze daar wat op uit doen. maar dat komt misschien nog wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer Nasuada, dat de oormerken er nog niet in zaten. Ze hadden er toen best in gekund hoor, ze waren toch al zeker 8 weken oud? Nou ja, zo doet elke varkenshouder dat anders, maar nu moet jij het nog voor elkaar zien te krijgen. En als je dat niet snel doet, worden de oortjes dikker en is het vervelender om die plastic dingen door dat kraakbeen te drukken Waar ben je ook alweer gaan wonen? (via PB) wie weet zijn we deze zondag in de buurt en drukken we die merken er in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan zijn er van die momenten waarop je borg gisteren al naar de slager wenst...

 

Het hek:

6910398897358dc179670564698dfbf5.jpg

 

De oogstrijpe rode kool

1e8a7ee3fbdeff1f42e024dcc27824f4.jpg

 

De bloemkolen die net kooltjes begonnen te vormen

42a4ac81c233a8857e722fdd467c6349.jpg

 

d6581b366321307b64b21e9830467abf.jpg

 

Zeer secuur. Steeds het hartje. Idem bij de winterandijvie

4d42b6803041fb6585462de9751b8174.jpg

 

En dit was mijn winterkolen plus sla bed. Waarop vanochtend nog prachtige kroppen rode eikenbladsla stonden te pronken

fa3a7433dbe1068c2babff6884db215f.jpg

 

Bonenpiramide was een obstakel om bij de laatste bonen te kunnen

8875f5a3df4201422dba0d4079993e3b.jpg

 

Bietjes uit de grond gewurmd en afgekloven. Loof keurig laten liggen.

b343b48ec6ec8542ae7f8a5d15f4ab85.jpg

 

Zal jullie verdere foto's besparen. (Mijn winterpenenbed bijvoorbeeld )

 

De positieve noot is dat ze in de kas alleen het veldje weeuwen en wintersla om zeep geholpen hebben (gisteren uitgeplant. ) Maar de kas zelf is heel gebleven.

 

Desalniettemin zijn warme gevoelens voor vark en vark even op een hysterisch dieptepunt.

 

Hele. Diepe. Zucht.

 

Afijn. Morgen weer een dag!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ontzettend shit dit.

In de eerste instantie moest ik even lachen, dacht nog: die donders!

Maar bij het zien van al die foto's.....wat een ravage! En wat zonde van je oogst.

Je kan inderdaad niks meer doen dan, heel diep ademhalen en weer doorgaan, vrees ik.

Succes met de monsters!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lief Jootje. Tnx.

Ach. Het is natuurlijk niet de schuld van de varkens. Die hebben gewoon hun kans gegrepen. Slimmerds.

Ik kan er ergens heel heel heel heeeeeel diep van binnen de humor ook wel van inzien. Hoe ze daar parmantig hun buffet uitkozen.

Maar het is idd wel echt stinkend zonde van onze winter oogst. Morgen eens objectief kijken wat er nog te redden is. En wat ik nog durf te zaaien...

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij had hulp van die kleine dikkerd ook hoor. Die stond de kolen te munchen toen ik ze betrapte (hij was met de dahlia's bezig)

Tsja idd wel knap dat ze zich precies tot de lekkerste delen hebben beperkt. Volgens mij een teken dat we ze in ieder geval genoeg voeren. Als ze schreeuwende honger gehad hadden, had het er wellicht anders uitgezien.

Hoewel dat voor de schade niet veel uitmaakt feitelijk...

Die rode kool moet trouwens zeker een kg of 3 tot 4 geweest zijn. Was een enorme joekel. Degene die die achter zn kiezen heeft, heeft geen trek meer vanavond denk ik...

Nah ja. Genoeg geklaagd.

In t ochtendlicht ziet het er vast allemaal een stuk beter uit. Vast.

 

(Tenzij de geiten profiteren van het zeer provisorisch opgelapte hek natuurlijk. )

 

Edit: en inderdaad. De kans dat ze zich nog op t grote veld mogen wagen in de nabije toekomst is 0! Ik hoop wel dat hij zijn kunsten nu niet gaat botvieren op het andere toegangshek. Dat is wel wat steviger, maar als ik zie hoe finaal hij dit hek uit elkaar heeft weten te trekken

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah neee, zonde van je groente! De lekkerbekken...

Wintersla kan je nog wel zaaien, en in de kas ook wel andere zaken (weeuwenteelt). Kan me je gevoel voorstellen na de vandalen op mijn moestuin. Maar bij jou hebben de varkens er tenminste nog van gegeten - ook niet nadelig voor het vlees lijkt me - dat was niet zo nutteloos als kapot maken en er niks mee doen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha Anna, jij weet t even fijn in perspectief te plaatsen. Want natuurlijk hadden we er inderdaad liever zélf van gegeten, maar in ieder geval is er wel oprecht van genoten!

En is het niet zomaar stom vernield. Dát was pas tuig. Dat doet n varken zelfs niet.

Ik brei er een eindje aan voor vandaag. En morgen stap voor stap even kijken hoe en wat. Fijn dat ik iig nog niet te laat ben voor weeuwenteelt en wintersla!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooo, nee, dat doet pijn! Je arme groentetjes, al je werk en vooral je oogst die gewoon èh weg is. Wij hadden dat ook in augustus met de geiten van de buren. En mijn kippen kunnen er ook wat van. En over de woelmuizen maar niet te spreken. Die kunnen we niet eens opeten later Gewoon hele hoge en sterke hekken neerzetten is het enige wat erop zit.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...