Geplaatst: 21 november 20177 j Oh ik zat op een update over de biggen te wachten maar zie nu dat je die met een edit in je bericht had gezet. Hm... op zich lijkt mij dat er weinig aan de hand is hoor. Met Dikkie. Als ze verder nog gewoon normaal doet? Ik weet niet of melkwei van zoveel dagen oud nog wel lekker is ook, zuurt dat niet door? Misschien was dat wat teveel van het goeie. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 21 november 20177 j Auteur Nou ze ging liggen en liet de biggen drinken en ging slapen. Dat klinkt normaal voor nu. Maar ben er niet geheel gerust op. Wist eerlijk gezegd niet eens dat een varken kon overgeven. Ik ga straks nog even kijken. Big&co vermaakt zich opperbest trouwens. Je ziet de eerste dominante trekjes al hoor. En we hebben er ook al eentje betrapt op oortje / staartje happen. Wat me eraan doet denken: ze hebben al tandjes!! Dat was een grote verrassing. Erg om gegniffeld. Kleine haaitjes. Hahahaha. Maar goed. Ik lach echt pas weer voluit als Dikster zich beter voelt hoor. Sjonge. Dank voor snelle reactie, Joriek. Zonder jou en mijn twee ogen was ik stekeblind [emoji6] Edit: Nog een paar fotootjes Edit: nog even gaan kijken. Mams en biggen in volle rust. Mams haalde rustig adem en ik rook geen overgeefsel meer (en dat ruik je heeeeel goed ) Over een uurtje ga ik weer even kijken. wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 21 november 20177 j Ze liggen er heerlijk bij zo te zien Varkens kunnen wel overgeven ja, maar vooral als er wat dwars zit en dan is het meer een soort verslikken en dan ophoesten (wat soms een beste lading voer kan zijn ) . Dan dat het echt van verder komt en al half verwerkt was. Zolang ze normaal uit haar ogen kijkt, goed in de benen komt, eventueel een lekker hapje van je aanneemt, en de biggen af en toe laat drinken dan zit het wel goed met Dikske. Ja die tandjes zijn echt vlijmscherp. En ze zullen elkaar wel een beetje beschadigen, met wat kleine krasjes en plekjes. Niet erg... hoort er bij Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 21 november 20177 j Auteur Net nog even gaan kijken naar slagschip en haar haaitjes. Dikkie stond wel op, en dronk en hapte met tegenzin een broodje weg. Maar moest daarna toch weer spugen. (Niet alles eruit, maar een beetje)Ze heeft daarna weer flink gedronken, dat is erin gebleven. Om 20.00 gaan we weer even kijken voor de laatste voersessie van de avond en of de misselijkheid dan helemaal weg is. (Duimen!)De kleine donderstralen worden steeds mondiger en actiever. Ze roeren zich flink. Erg komisch. Als je ze over hun ruggetje aait (vinden ze niet leuk) maken ze een soort rare bokkensprong voorwaarts. Heel zachtjes achter de oortjes kriebelen wordt soms wel gewaardeerd. Optillen dan weer helemaal niet - er zit nog weinig kracht in de longetjes, maar wat erin zit, wordt opgezet. [emoji1] Het lekkerste vinden ze het als je van je armen op het stro een soort nest maakt, waar ze dan een beetje tegenaan kunnen duwen met hun mini stopcontactjes. Een beetje kriebelen onder kinnetje en langs de flanken wordt dan wel gewaardeerd. En hoewel we ze eigenlijk wilden nummeren (geen namen) blijk je dat toch te doen als mens. Zo hebben we inmiddels- stupid one- pitbull- blackfoot- explorer- all red screamer Erg geestig allemaal hoor! Nou Dikkie weer 100% en dan is alles goed. wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 21 november 20177 j Wat ongelofelijk lief. De 2 die er voor mij het meest uitspringen zijn de rode met meeste vlekjes of de meest zwarte met zwarte en op zijn voorhoofd. Liefst met piries aangezien beide van mij het niet hebben. Ooh en ook de naam heb ik al. Omdat je ze zo lekker vind ruiken zou ik haar Coco ( channel) noemen. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 21 november 20177 j lees net dat je al druk met namen bezig bent. Waarom stupid one hahaha. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 21 november 20177 j Auteur Die snapt nog steeds niet goed hoe de melkbar werkt, lijkt het. En is gewoon steeds wat trager dan de rest. Maar net zo poppig hoor. Dikkie zit me alleen nog niet lekker. Ze had niet meer overgegeven, wel veel gedronken. Maar toch. Zo in de nacht haal je je vanalles in je bol he. Dus heb lief net even heel lief gevraagd of ie nog even wil gaan kijken.... Edit: mijn arme meneer is gaan kijken. (Wat hebben ze soms toch te lijden he [emoji6] ) Dikske houdt zich goed. Geen overgeven. En een slaperig knorretje ter welkom. Phew! Hoop dat ze morgenvroeg ook gewoon weer lekker eet. Edit: twee broden en een appel gegeten. Lijkt weer helemaal blij! Alleen kuchen de biggies nu weer Straks maar weer even kijken. Als ze het nog doen, neem ik het even op hoor. wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 22 november 20177 j Kuchende biggetjes zijn ook geen probleem, in de meeste gevallen dan... Waarschijnlijk hebben ze aan dingen zitten proeven en vreten of hebben ze strootjes in hun bek die plakten aan de spenen van hun moeder. Hier niesen ze soms, want dan hebben ze hun neusgaten vol met zand. Zitten ze daar al in te peuren Ik bedenk me wel: ze zouden al eens naar buiten kunnen. Of iig Dikkie, en dan liefst met haar tietjes even door de blubber. En dan de biggen laten drinken, zodat ze wat zand en modder binnen krijgen. Is erg goed voor ze Je kunt ook wat zand/compost/modder in een ondiepe brede bak doen en daar de biggen even in zetten wij geven ze nooit een ijzerspuit, omdat dat niet hoeft als ze in de grond kunnen peuren en zo al van alles binnenkrijgen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 22 november 20177 j Auteur Biggen in de modder krijgen. Het was nog een beste opgave. Eerste poging was em in ieder geval niiiieeehieeet. Toen de neusjes in ieder geval even allemaal een likje modder gegeven. En de tietjes van mams (want net vandaag geen modder natuurlijk . Matig enthousiasme. Maar het heeft gewerkt. (Je ziet het alleen even aan t begin. Daarna zitten de biggen ertussen. Die wel steeds schmutziger worden trouwens bij deze drinkbeurt. Lang leve het zelfreinigende vermogen! ) Nb die rooie maakt dus altijd herrie he. Als ie geen tietje kan vinden, als ie aan de buitenkant komt te liggen. Als ie even ergens loopt waar ie niet wil zijn. Meteen driftig! Sjonge! En mams krijgt er meteen de zenuwen van, want die denkt dat ze op em staat ofzo. Wat een portretje is dat. Notabene een van de twee meneertjes! Maar dat even tussendoor. En daarna met een andere bak iets meer succes. Ze hebben er welgeteld 15 sec in gestaan, voor mams de bak om kwam proberen te kieperen....Morgen poging twee! NB. Ik geloof dat mams ze nu al een beetje zat is, zo af en toe. Zojuist deed ze verstoppertje en een grote barrière stro tussen zichzelf en de monstertjes... wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 22 november 20177 j Leuke huiswerkopdracht was dat he? Ze zien er goed uit hoor, hun oortjes al helemaal uitgeklapt ook Ze zullen nu snel allemaal hun eigen speen hebben, dan is het mopperen ook wat minder (maar nog niet weg...) Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 22 november 20177 j Wat een cuttiessss daar krijg je toch geen genoeg van. 23 november 20177 j aangepast door Gast https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 22 november 20177 j Geweldig om te volgen! Kan me voorstellen dat het allemaal wel spannend is. Zou ook om de haverklap gaat kijken hoor! Wel fijn dat Dikkie al een ervaren moeder is, dat scheelt toch een hoop.
Geplaatst: 22 november 20177 j Weer genoten van de plaatjes, hond er ook weer bij Als je Dikkie niet vertrouwt, kun je haar proberen te tempen. Zal niet makkelijk zijn, maar misschien lukt het zo: wachten tot de biggen drinken, een hand op een ham leggen om te waarschuwen dat jij er ook bent, hand verschuiven naar de staart en dan voorzichtig een thermometer (met veel vaseline ofzo) in haar gatje stoppen. Of iemand meenemen om haar lekker over haar buik/achter de oren te kriebelen en af te leiden. De bovengrens is 39,3 en voor borelingen 39,8. En even opletten of ze niet 'vuilt' en geen uierontsteking heeft (rood, hard, pijnlijk). Ik zou me ook niet (al te) veel zorgen maken. Varkens in het wild eten alles wat los en vast zit. Die weten heel goed wat ze doen. En als het een keer slecht valt, braken ze het gewoon weer uit Het is nu wel lekker weer om ze naar buiten te laten. Ook weer spannend! Geniet er maar van, voor je het weet zijn ze groot "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 23 november 20177 j Auteur Nou Dikkie maakt het prima weer hoor. Geen vuiltje aan de lucht. Desalniettemin goed gelezen over tempen. Voor ooit in de toekomst altijd handig. Tnx Speets! Onze dappere dodo's zijn vandaag voor het eerst even naar buiten geweest! Zusje en zwartpootje waren de aanstichters: De rest volgde met matig enthousiasme. Al dan niet aangespoord door ondergetekende of tante hond. Eenmaal buiten bleek het toch wel gezellig; Maar een paar minuutjes hoor. Toen vonden ze het wel welletjes en zijn ze zeer vermoeid gaan slapen! Tsjonge wat is de wereld groot! [emoji6] He maar zeg. Over veel minder leuke zaken... We hebben zeven pracht krulstaartjes gekregen. Allemaal hartstikke welkom! Maar we kunnen ze niet alle zeven houden helaas, helaas, helaas! Idealiter verkopen we er drie of, als dat zo uitkomt, eventueel vier. Nas wil er graag eentje. Das echt ongelofeloos leuk! Nas, ik zou de zwarte doen. Die donkerdere rooie met die grote hoeveelheid kleine zwarte vlekjes, die wij vooralsnog even zwartpootje noemen, is piri-loos. (Maar wel heel dapper!) Maar goed. Dat is er eentje. Ik vrees dat we ons toch moeten gaan oriënteren op de verkoop van nog een paar ukkepukkers, als ze het net zo goed blijven doen allemaal als dat ze nu doen, natuurlijk. Ze zijn nog maar een paar dagen oud. Er kan dus inderdaad nog vanalles scheef lopen [emoji47] Maar als we van het positieve uitgaan, is het wel verstandig om alvast even rond te kijken. We kunnen ze natuurlijk op marktplaats zetten, maar mochten jullie via via iemand weten, dan is ons dat liever. Toch bekender. Enzo. Ik zal desalniettemin een Mp advertentie aanmaken en die hier linken. Edit: http://link.marktplaats.nl/m1228832176 23 november 20177 j aangepast door Gast wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 23 november 20177 j Ooo ik was nog niet op de hoogte van de geboorte, proficiat! Mooi stel..Dikkie en de zeven dwergen... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 24 november 20177 j Wat een avontuur, met zijn allen naar buiten Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 27 november 20177 j Auteur Hier weer een kleine update uit biggenland. Wat gaan ze hard, die donders! Ze groeien als kool en krijgen steeds meer praats. Erg letterlijk bij sommigen Wat wel opvalt is dat ze niet evenredig groeien. Die met de beste vier tietjes bij de oksel van mams zijn allemaal lekker mollig. En dan hebben we ons ondergeschoven mokkeltje van het begin, dat naar de aller achterste tepels gemanoeuvreerd werd, die is haast nog molliger dan de rest, ze heeft de achterste vier tepels nu voor zichzelf, omdat niemand anders die wilde. De bigjes van tepel 5 en 6 zijn wat minder happy. Eentje is wat smaller dan de rest en eentje is echt heel mager. Ruggengraatje en ribbetjes erg voelbaar, al helemaal vergeleken met die mollige andere hummels. Ook wat minder actief. En zoals de mens dan is, gaat ie lopen ingrijpen he. Gisterenochtend viel het verschil ineens echt op. En zijn we gaan wegen. Kleinste weegt de helft van de dikste. Dus vanochtend een flesje en speen gekocht en wat geitenmelk. Flesje uitgekookt (there's a first!) en gevuld met wat lauwe geitenmelk. Veel gelezen over hoe te doen. Uiteindelijk is het een kwestie van bekje openwrikken (Voorzichtig! Tandjes! Scherp!!) en speen erin en wat in de fles knijpen. Ze had al snel in de gaten dat er wat lekkers in de fles zat eigenlijk. Maar het sabbelen heeft ze niet onder de knie hoor. Ze bijt in de speen als een malloot (nog energie genoeg )En ook de een na dunste een beetje gegeven. Die had het veeeeel sneller door. Dat was niet handig want toen had ik een gevecht met twee biggetjes die allebei wilde. Maar ja. Daar denk je dan vooraf niet aan he. Uiteindelijk echt maar een paar ml naar binnen gekregen, dat gaatje in die fles is zo takkig klein! Gaatje nu wat groter gemaakt. Straks nog een poging. Mijn lief rolt er zijn ogen bij trouwens hoor. Maar ja. Het was sterker dan ik. Overigens zijn ze sinds vanochtend ineens op de leeftijd dat ze kriebelen leuk vinden. Heb zelfs al het eerste zijwaartse 'valletje' gehad van eentje die het te veel werd. Super super koddig. En waar ik eerst naar ze toe kroop om heel voorzichtig te kriebelen, komen ze nu naar mij als Dikkie buiten haar prutje aan het eten is. Dat is allemaal sinds vanochtend pas. Iedere dag iets nieuws! Zal morgen weer wat foto's en filmpjes plaatsen Mams eet trouwens echt als een bootwerker! Het is niet aan te slepen joh. 20 broden per dag: no probleem. Dan ook nog een flinke schep van de geweekte granen (fermenteren durf ik niet zo goed meer ) en wat ik van de markt & groenteman bijeen weet te ritselen... het is weg voor je er erg in hebt zeg! Halve doos komkommers vandaag. Zwoep! Weg! Zij maakt trouwens ook ontwikkelingen door. In het begin was ze zooooo super voorzichtig met ze. Als ze ging liggen bijvoorbeeld. Maar dat gaat er steeds meer af. Als er nu eentje een beetje onder haar komt, springt ze niet meer verschrikt op, maar blijft lekker liggen. "Moet je maar uitkijken", lijkt het nieuwe devies. Enfin. We hebben ze alle zeven nog. Dus zij zal het wel weten. Hoop je dan! wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 27 november 20177 j Ah leuk een update Apart dat die 2 niet zo meekomen. kijk met het flesje wel uit dat je het gaatje ook weer niet te groot hebt. Ze moeten het er nog wel uit zuigen, zorg dat het niet vanzelf in hun bekkie loopt en ze er in kunnen verslikken als ze even inademen in plaats van zuigen. Het blijft lastig dat (bij)voeren. Je wilt ook niet dat ze al vol zijn van jouw flesje als het bij Dikkie drinktijd is. Nou ja, luister ook maar niet teveel naar mij hoor, wij hebben nog nooit (... van de paar keer dat we dat hebben geprobeerd...) een big groot gekregen met de fles, er was altijd waarschijnlijk al wat anders mis met ze, waardoor ze niet mee kwamen. En dan gaat het met bijv. de overgang naast vast voedsel alsnog niet goed. Of weetikwat Ons 1e echte slachtvarken (Jimmy) was dan wel een flessenbig, opgevoed door degene waar wij hem van kochten. En dat werd een mega varken. Dus tja... anderen kunnen het wel Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 27 november 20177 j Gossie hopelijk trekken ze snel bij die kleintjes.Effe serieus.....20 broden per dag? Je bedoelt zeker 20 sneetjes?Halve doos komkommers jeetje indrukwekkend, geef je ook brokjes erbij? ( 20 kg 8 euro). Ik doe met 2 zakken een maand. Maar ineens begin ik te twijfelen, misschien geef ik ze te weinig eten. Want de konijnen vond ik graatmager aan het worden en dat komt omdat de varkens alles opvreten.Heb de konijnen tijdelijk in een hok gedaan o. Wat aan te sterken.Zal de eenden en schaap oom extra in de gaten houden. En ze misschien wat meer voeren https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 27 november 20177 j Auteur Was Jimmy een flessenbig? Dat wist ik niet. Was wel echt een loei dat inderdaad. Had iets met een niet goed teentje toch? Nee ik moest eerder denken aan Ratje. Dat was zo'n aandoenlijk verhaal. Had een brok in mijn keel bij het lezen... Enfin. Ik probeer het gewoon en we zien het dan verder wel. Vooralsnog is zeker het doel niet om ze een vol buikje te geven trouwens hoor. (Zal oppassen mbt verslikken - Goeie!) Maar gewoon een klein beetje energie extra. Die allerkleinste is de enige waarover ik me iets zorgen maak. Omdat ze zoveel kleiner is dan de rest. Maar vanmiddag met het bijvoeren zat er in ieder geval genoeg leven in zeg. Hahahaha. Tutje. Die andere is helemaal niet super dun of klein, en echt mega schrander. Heeft alles als eerste door. Hoe de deur opent, dat je buiten ook kunt mesten, en nu dus het flesje. Dat is die Wortel zo leuk vindt, die rooie met maar een paar stippen op dr billen. Dat is zo'n ontzettend fijn varkentje! Maar goed. Als ze bij ons zou blijven zou ze waarschijnlijk bij de slacht belanden, want haar grote zusje, is op dit moment groter en weerbaarder. Dus hoewel ik stiekem een beetje extra dol op haar ben, denk ik dat het verstandiger is om haar elders een fijn leven te gunnen. Daarom komt het mooi uit dat iemand op marktplaats ook besloten heeft twee biggetjes te reserveren. Je weet natuurlijk nooit hoe dat loopt, en of de koop uiteindelijk wel gesloten wordt, of er toch nog niet iets mis gaat met de big bijvoorbeeld, maar voor nu wel fijn dat we er zoals gepland inderdaad drie hebben kunnen plaatsen. (De derde is voor Nas ) Het is wel heel lastig te bepalen welke je zelf gaat houden. Ongetwijfeld ook nog erg vroeg om wat over te zeggen? Ons idee was altijd om in ieder geval twee dametjes te houden en met de beste verder te gaan als fokzeugje. Nu blijkt dat mensen minder graag borgjes hebben. Zelfs als ze niet willen fokken. Raar eigenlijk he. Heb uitgelegd dat dat niet nodig is, en dat borgen veel kalmer zijn; want geen hormonale schommelingen, maar toch wil men zeugjes. Enfin, dat betekent dat de twee meneertjes wss ook bij ons blijven. En dan zitten we op onze max van vier. Een van de heertjes is echt een enorme grote stoere kerel. Niet erg mooi kwa tekening (vinden wij) maar echt wel flink. De andere is de giller. Hahahaah. Die is helemaal knalrood. Noemen we nu 'over de rooie'. Past em goed Enfin. Ik maak er weer een veel te lang verhaal van! Zal me weer es nuttig gaan maken en voor de laatste voederronde gaan. Edit: oh dat ging al stukken beter. En ze had ook nog trek toen Dikkie kwam. Die mooie rooie kwam ook weer bedelen. En me neuszoentjes geven. (Niet aan hechten, niet aan hechten, niet aan hechten <- werkt voor geen meter dat mantra ) wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 27 november 20177 j Ratje ja. Jimmy was een flessenbig, iets met zijn teen ja. Zijn moeder (Grote Knor, hebben we van ze overgenomen daarna... waarom ook alweer? ) had met hem gegooid geloof ik. Dus heeft die eigenaar hem met de hand opgevoed. Wij kochten hem toen hij 7 of 8 weken was (al zou ik het allemaal nodig ook eens terug moeten lezen ) dus daar was toen niets meer van te merken. We hadden het er net nog over, dat we sinds we zoveel kruisen, niet meer van die sneue biggen hebben gehad. Tuurlijk gaat er wel eens eentje dood, maar dat is dan altijd vrij accuut, door een ongelukje met een enorme moeder bijvoorbeeld. Geen achterstand en dan steeds verder aftakelen zoals toen met onze flessenbiggen in onze beginjaren. En bij de ene zeug is er altijd wel een 'piertje' die echt langzamer groeit dan de rest. En bij een andere zeug gaan ze bijna allemaal gelijk op. Nu loopt er ook weer een ukkie, ik heb haar Nugget genoemd: Maar ze doet super mee, staat altijd vooraan, en ze zal altijd langzamer groeien maar wordt ook gewoon groot. Dus we laten het maar. Ik zou er ook niet eens bij kunnen hoor, met een flesje enzo. MOCHT ik willen. haar moeder pikt veel van me, maar ik moet ze niet op gaan tillen of er bij willen gaan zitten met een flesje. Dus dat komt mooi uit. Nou is elk geval weer anders, en een beetje bijvoeden is vast een hele goeie zet bij jouw biggen Wij zijn soms misschien ook wel wat te hard geworden, 'vroeger' met die tamme Kune's was dat wel anders en was het ook wel leuk om te tuttelen. Zeker als het dan ook lukt. Zoals een paar jaar geleden nog Prutoog (ja dat bleef haar naam) die half voor dood in het veld lag met een pruttig oog. Samen met mijn moeder heb ik haar naar huis gehaald, onder de lamp gezet, oog schoon gemaakt, en de dagen daarna steeds weer schoon gemaakt. Ze was die middag al weer op de been, en is ook een heel groot varken geworden (en ja: geslacht. Sorry ) Ze had geen flesje nodig, want ze kon weer bij haar moeder toen ze weer op de been was. Dus een verkeerd voorbeeld misschien Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 27 november 20177 j Ooh Wortelje moet blijven Allle gekheid op een stokje, kan me voorstellen dat de keuze lastig is. En ook wat een werk om al dat eten bij elkaar te krijgen!
Geplaatst: 27 november 20177 j Auteur @Nas, had fjes over je stukje heen gelezen. 20 broden zeker, nu ze zoogt dan he! Maar dat zijn broden van een broodjeszaak. Dus geen broden met boterhammetjes. Meer een soort grotere, floofy stokbroodjes. Wij geven geen brokjes. Alleen brood, granen en groenten die we kunnen regelen. Verder scharrelt ze nog buiten en eet gras en allerlei spul wat zich onder de zoden schuilhoudt [emoji57] Eten bijeenscharrelen is veel werk. Maar iedere keer als het lukt om het met 'afval' of voor heul weinig rond te krijgen, is het ook wel weer een soort van prestatie ofzo [emoji41] wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 28 november 20177 j Als ik langs kom, neem ik wat voor je mee. Of ja. Voor de varkjes dan [emoji1] Ik heb mijn Turkse groenteman lief aangekeken en een deal kunnen maken. Maar Ehm... ik heb niet verteld dat het voor de varkens is, maar voor geiten. Wist niet hoe het zit met zijn halal gevoelens... Daar voel ik me een pietsie schuldig over, vandaar de biecht hier. Maar de groentemeneer gaat een dag van te voren reserveren wat uit de winkel moet en dat neem ik dan mee. (Hence de vraag of ze citrusvruchten eten!) zij gooien blijkbaar dagelijks groente en fruit weg en wilde het niet langer dan 1 dag bewaren. Ik hoop met veel lekkers te komen!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.