Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Avalon is helaas niet zalig makend. Het ras redwing is veel belovend, maar zit nog in de proeffase. Verder bevalt jayhaven bij mij zeer goed.

Al 2 jaar vrijwel geen aantasting gezien, zelfde resistentie als redwing lijkt het. In mei kan ik er definitief iets over zeggen.

Verder is er fruteria, maar van de 5 bomen die ik heb staan worden er 2 flink aangetast en 1 redelijk en 2 vrijwel niet. Onder de naam fruteria zijn dus verschillende rassen in omloop. Smaak van frut is redelijk tot redelijk goed.

Het ras revita zit tussen benedicte en avalon in.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Geplaatst:

Zou ik ook Amsden noemen onder krulziekte resistente rassen. Smaak vergelijken met die van Avalon Pride, witvlezige, steen zit vast, rijptijd eerste helft juli.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ja ongeveer 10 procent waterglas. 4 rassen.

Benedicte, Avalon, 2soorten onbekend waarvan 1 heel gevoelig. Leuke test. Ik deed het op basis van 10 graden overdag voorspelling. En redelijk droog, wel vochtig.

Geplaatst:

En nu afwachten dennis.

Na 1 x herfst bestrijding doe ik nog 1x bestrijden ergens einde winter en dan afwachten. Je weet pas achteraf of het goed/redelijk/slecht helpt.

Het is wel interessant dat jij op een ander tijdstip hebt behandeld,en bij verschillende rassen. Zwavel werkt slecht bij koude temperaturen, maar dat is gebaseerd op uitwendige behandeling van de ontkiemende schimmelspore.. En met 10% waterglas en zwavel ga je naar een inwendige behandeling van de in rust zijnde schimmelspore. Maar of dat temperatuur afhankelijk is???

Dat afwachten is het ergste.

Geplaatst:

Ik heb duidelijk minder moeite met het afwachten gedeelte dat jij als ik het zo hoor

Waar ik met spanning op zit te wachten is de eerste perzik die ik kan oogsten. Ooit 1/2 benedicte gegeten,

die was fantastisch. De vrucht was half rot. En jaar daarna iets teveel compost rond de stam, te nat, vond

hij niet leuk. Afgelopen jaar werden de avalon vruchten niet rijp.

De 2 onbekende boompjes geven wat bloesem maar hebben teveel last van krulziekte tot nu toe.

Geplaatst:

Ik heb mijne perziken op 20.12 met BP behandeld. Net als vorige jaar. Volgende (tweede) behandeling moet ergens in februari plats vinden, afhankelijk van het weer en van stand van de knoppen. Sommige zaailingen blijven onbehandeld, ter experiment .

Geplaatst:

Ik heb besloten om niet te behandelen. Heb hier ook een heel stel zaailingen staan en degene die erg last van krul krijgen worden gerooid. Lijkt me een betere oplossing en geeft uiteindelijk weer wat ruimte voor perziken die er geen/minder last van hebben.

De hoofdreden van deze keuze is dat mijn perziken rond of vlakbij een grote vijver staan waardoor spuiten geen optie is en aanbrengen met een kwast wordt me teveel werk.

Groetjes,

Bram

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Ga morgen kijken en beslissen hoe ver het is met het uitlopen van de knoppen.

En dan nog een droge dag vinden om de tweede ronde met kalk/zwavel enof soda/zwavel enof waterglas/zwavel enof houtas.

Vind ik altijd het moeilijkste, het juiste moment. Als je te laat bent, ramp. Als je te vroeg bent moet je evt nog een derde keer.

Ik ga eens kijken of ik een boom kan vinden die als gidsboom kan dienen. Hoef ik enkel deze in de gaten te houden.

Geplaatst:

Naar aanleiding van het weerbericht ga ik zaterdag de perziken behandelen. De erg gevoelige rassen doe ik evt dan eind februari nogmaals.

Als het niet teveel regent in de maand februari kan ik de derde behandeling overslaan.

Geplaatst:

Ik heb vandaag bij mijn vader zwavel met waterglas gedaan op de perziken, 1e bespuiting. Misschien nog 1 later.

Bij mij ga ik het morgen doen, is 2e bespuiting dan. Ze beginnen al weer tot leven te komen zo langzaamaan.

Geplaatst:

Vandaag begonnen, bij inspectie bleek dat een aantal van de vroege perzik bloeiers al verder was dan ik had gehoopt.

Ondanks de minder gunstige weers omstandigheden, hier om 12.00 nog dikke mist, erop gegokt dat het nog op klaart. Want de vloeistof moet drogen.

Ik denk dat ik vorige week zondag betere omstandigheden had.

De late bloeiers zoals redwing zijn nog volkomen in rust.

Of net op tijd of net te laat. Gelukkig komt niet in alle knoppen tegelijk leven.

Geplaatst:

Bij mij is er iets fout gegaan met bespuiten.

Als je eerst de waterglas, dan de zwavel en daarna het water erbij doet in de spuit unit, dan krijg je blijkbaar een klont zwavel... Mengt dan niet. Ik spoelde de unit om, kwamen de klonten eruit rollen... Waterglas zit op de planten nu, dus opnieuw doen heeft nu geen zin. Weet wat geleerd.

Geplaatst:

Balen dennis, bij mijn behandeling zag ik dat 2/3 van de perziken uit de winterslaap is gekomen. Gelukkig vannacht hier geen mist. Alle verschillende behandel methodes hebben goed kunnen drogen. Vandaag enkel nog even na poeieren met houtas. Ik heb ook achteraf een vraag over de kalkzwavel. Geleverd in een 5 liter plastic vat.

Na het spuiten dacht ik opeens: had ik niet van tevoren moeten schudden met het vat.?

Limoncello: Hoever is het bij jouw?

Geplaatst:

Nu komt de vraag: Welke bestrijdings- tactiek? Begin je met een maximaal aantal behandelingen, inschatting, en na goed resultaat ga je de volgende herfst/winter minderen?

Zo bouw je langzaam af, totdat het fout loopt. Aflopend schema.

Of begin je minimaal en als het fout loopt verhoog je, de herfst/winter daarop, het aantal bespuitingen. Dus een oplopend schema.

Ik denk bij kalkzwavel aan 2 x bespuiten, het valt op dat het spul heel aardig regenvast is, althans bij de meeste rassen.

Sodazwavel is moeilijker te zien. Volgens mij plakt het ook een stuk minder. Theorette van de koude grond.

Waterglaszwavel 10%, is nog een beetje een vraag. Optisch blijft het door de waterglas redelijk lang kleven.

Houtas blijft ook lang zitten op veel rassen. Heb enkel de boom nat gemaakt en daarna met bobby [ handpomp poederverstuiver, birchmeier ] het uitgezeefde houtas verstoven. Ik doe 2 lagen per keer. Tussen de lagen voorzichtig nat sproeien, fijne nevel, en daarna tweede laag [volgende dag].

Vooral de knoppen krijgen veel aandacht, bij de tweede laag..

Ik neig nu, voor maximaal aantal behandelingen, om over 3 a 4 weken nog een derde ronde te doen. Zeker bij de sodazwavel. Ik zet grote vraagtekens bij de regenvastheid van sodazwavel..

Voor de andere proeven beslis ik over 3 a 4 weken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...