Jump to content
windindewilgen

Krulziekte bestrijding bij perzik/nectarine

Recommended Posts

Dennis, dat is de ham vraag waar ik ook altijd meezit. Hoe snel spoeld het af?

Hangt ook van de hoeveelheid regen af en de mate van harde/ zachte regendruppels, denk ik. Zelf voeg ik 3% waterglas toe als plakmiddel.

Maar of dat veel zoden aan de dijk zet?????? Ik doe in deze tijd gewoon om de 14 dagen zwavelen. Dit jaar wil ik ongeveer 7 maart stoppen, natuurlijk afhankelijk van hoe de vroege lente zich ontwikkeld. Maar of dat juist is?? Volgend jaar wil ik voor een deel om de 3 weken gaan zwavelen.

Ik wordt wel eens moe van de gedachte dat ik nog zoveel niet weet over krulz.

Hier zit er volop leven in de vroege uitbotters zoals platte nectarine concetina. De perziken redwing en jayhaven zijn nog volledig in rust.

De middenmoot begint wat aan de toppen uit te botten. Dat is het rare, dat de top knop vaak als eerste in het sap komt.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl/heemtuin/fruitcollectie

Gisteren, 1 maart, gezwaveld, 1 week eerder dan gepland. Dit ivb de zeer overvloedige regenval, het kwam hier met bakken uit de hemel.

Gisteren zou het de enige droge dag zijn, althans in lelystad, in de komende week.

Ik denk dat het de laatste keer is voor dit seizoen. En nu afwachten wat de resultaten zijn. Ik weet nu al dat ik de rassen redwing en jayhaven 2 a 3 x teveel heb bespoten, dit ivb het zeer late uitlopen. Bij redwing meen ik nu pas wat uitbottende activiteiten in de eind knoppen te bespeuren.

Alles is volop aan het uitlopen door het zachte weer van de afgelopen weken. Dit weer is ideaal voor krulz. Nat en fris weer.en volop uitlopende knoppen. Ik meen zelfs dat ik vriendje krul heb horen juichen.

Nu wordt het de spannendste tijd van het jaar, tm begin mei. Dan blijkt hoeveel aantasting krul heeft kunnen doen en wat de nachtvorst aanricht.

Ik wilde ook nog zwavelen, maar te nat. Ik denk dat het er niet meer van komt. Misschien morgenochtend nog.

Maar ik ga me volgend jaar niet meer gek maken. 2x ga ik doen. 1x late herfst, 1x als knoppen gaan schuiven.

Want zo vaak spuiten is me eigenljk wat te gortig

Groetjes,

Dennis

Dit jaar heb ik voor het eerst het max aantal bespuitingen uitgevoerd. Meer kan/hoeft niet, denk ik. Als alle rassen 95% schoon blijven, dan heb ik teveel behandeld. Dit seizoen zit ik op max 4 a 5 x zwavel. En zoals eerder gemeld, voor veel rassen 2 a 3x teveel behandeld.

Volgend krul seizoen ga ik de intervallen verhogen van 2 weken naar 3 weken.

Door de vele rassen ga ik uit van de meest gevoelige soorten, die bepalen de bestrijdings-intensiteit.

Zijn er mensen,M/V, die krulziekte bestrijden met behulp van kalkzwavel, oftewel californischepap.

Ik heb begrepen dat oa vixen dit gebruikt.

Persicadag op zaterdag 24 juni. Abrikozen en perziken samenscholing.

Ik heb drie maal gespoten met Bordelese pap, ben benieuwd naar het resultaat.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Hier wordt niks gespoten

Bij een slechts weinig aantal fruitboompjes (perzik of kruising met perzik) kan je de krulziekte wel bestrijden cq voorblijven.

Met Mierikswortel er naast planten en sap van heermoeskruiden thee gieten erbij en een lavendel plant erbij planten kan je de krulziekte wel voorblijven.

Het zou mij verbazen. Heb je daar zelf ervaring mee?

Tot nu toe heb ik niemand gesproken die daar zelf goede ervaring mee had. Iedereen die het melde had het van horen zeggen.Ook knoflook kan naar het rijk der fabelen. Ik meen dat yuras daar een slechte ervaring mee had.

Het moeilijke is dat krul sterk reageert op microklimaatjes. En dan is het moeilijk te zeggen of het door het middel komt of door de plaatselijke omstandigheid.

Vorig seizoen getest en gewerkt.

Ik had een abrikoos-pruim fruit boom met krulziekte verschijnselen.

Zoals eerder omschreven heb ik de boom gered, de eerste bladeren met krulziekte er allemaal afgehaald, rond begin juni kwamen er nieuwe uitlopers op de stam, niet veel, maar toch 11 stuks.

Door de geweldige groei zomer in 2016 heeft deze fruitboom het gered.

Dit voorjaar ziet er gezond uit qua uitloop knoppen, zelfs een groot aantal bloem knoppen staan op het punt om open te gaan.

.Ook knoflook kan naar het rijk der fabelen. Ik meen dat yuras daar een slechte ervaring mee had.

.

Nee, niet slechte ervaring, maar wel, dat helpt NIET. Tegen krulziekte. Wel helpt afdak, koude kas, behandelen met Chorus, iets helpt Vitaal het boompje sneller herstellen (wel ienimini)...

Dit jaar twee maal met bordeauxe pap bespoten - voor de kerst en in de eind van februari. Hope, dat helpt dit jaar. Wat volgende jaar doen - weet nog niet, volg dit topic...

Ik had een abrikoos-pruim fruit boom met krulziekte verschijnselen.

Dit is andere verhaal, pruimen-abrikozen krijgen nooit krulziekte in grote maten, meestal veroorzaakt door luizen of bladrollers (rupsen)...

Abrikoos/pruim krijgt geen krulziekte. Net wat yuras zegt. Nog steeds vind je op internet site;s die beweren dat abrikozen krulziekte krijgen. Pure nonsens.

Wel intressant is de benaming abrikoos/pruim. Wat schuilt achter deze naam? Is dat een pluot ras? Of een aprium of een plumcotras.

Al deze hebben abrikoos en japansepruim als voorouder en kunnen geen krulziekte krijgen.

Je hebt ook nog een oud pruimeras wat abrikoospruim heet maar die heeft weer niets met abrikozen te maken, is gewoon een europesche pruim.

De naam van de fruit kruising pruim/abrikoos boom is: Flavour - sepreme.

Deze boom had wel degelijk krulziekte, er waren geen luizen te bekennen en er waren geen rupsen.

Hier een stukje tekst afgehaald van internet:

De abrikoos is (net als de abrikoos) erg gevoelig voor krulziekte, veroorzaakt door de schimmel Taphrina deformans. Jonge scheuten zien er opgezwollen uit, blad is vreemd gebobbeld of misvormd met geelgroene of rode verkleuringen. De bladranden krullen naar binnen. Aangetast blad valt vaak voortijdig af, terwijl aan de kale, aangetaste topscheuten weer nieuwe bladgroei start. Het afgevallen aangetaste blad moet verwijderd worden om hernieuwde infectie te voorkomen. Bestrijding is mogelijk door half januari te spuiten met Bordeauxse pap (met een herhalingsbehandeling 2 weken later).

Bordeauxse pap is een mengel van 25 liter water met daarin opgelost 250 gr kopersulfaat en waaraan met behulp van een fijne zeef 200 gr gebluste kalk toegevoegd wordt. Gebruik van koperhoudende bestrijdingsmiddelen is niet overal toegestaan. Uw gemeente of een lokaal werkende hovenier of tuincentrum weet hier meer over. Als alternatief kunnen de bomen bespoten worden met een middel tegen schimmelinfecties als Finesse vloeibaar (werkzame stof chloorthalonil) van fabrikant Bayer. Hoewel de boom zich meestal na half juni herstelt van de krulziekte, kan hij er op den duur door uitgeput raken, en last krijgen van gomziekte. Op verschillende plaatsen lekt dan vocht uit de stam, dat opdroogt tot een bruine, gomachtige substantie.

Flavour supreme, een pluot waar vrijwel niks aankomt, althans mijn ervaring. Zeer, zeer moeilijke bestuiving. Ik heb hem zelf gerooid. Ik heb er ooit 3 vruchten aan gehad.

Hij brande lekker in de kachel en zo had ik nog wat plezier aan de boom.

Maar dat stukje van internet is natuurlijk pure onzin geschreven door iemand die nodig naar een oogarts moet.

Ik kwam ook zoiets tegen op de website van appeltern. Men schrijft graag broodjes aap verhalen over, naar het schijnt.

Geloof dit soort onzin niet.

Er zijn een aantal ziekten/afwijkingen die ook kroesende bladeren veroorzaken.

Een vraagje voor de mensen op dit forum met een wat chemie verstand.

Ik heb nu eindelijk een heldere verklaring gevonden [ en betrouwbaar ] wat waarom kalkzwavel/californischepap beter werkt dan enkel zwavel.

Door de hoge PH worden de celwanden van de schimmel poreus gemaakt en kan de zwavel door de celwand binnen dringen en daar de interne samenstelling van de schimmel beinvloeden. Zwavel alleen kan dit niet en werkt enkel tegen de ontkiemende schimmelspore.

Vandaar dat enkel zwavel goed helpt tegen krulziekte bij de minder gevoelige rassen perzik.

Bij de zeer gevoelige rassen werkt het een heel stuk minder.

Kalkzwavel, califpap, heeft geen officiële toelating in nederland. wel in duitsland. Niemand wil de toelating aanvragen ivb de kosten. Er is een aanvraag voor vrijstelling de deur uit maar dat kan nog wel even duren.

Nu de vraag: Waterglas heeft ook een zeer hoge PH, dezefde als kalkzwavel. Maar bij verdunning zal, volgens mijn leken inzicht, de PH terug lopen.

Maar met hoeveel? Wat wordt dan de verhouding tussen water en de toegevoegde waterglas.?

Helaas wortel, dit gaat over schimmels in het groeiseizoen en krul is een wat ander verhaal. Bovendien als je het onverdund op bomen smeert ben je erg snel van de schimmel en je geld af. Een liter natriumwaterglas [de goedkoopste uitvoering ] kost ongeveer 8 euro. Per spuitronde heb ik 17 liter nodig. Dan heb ik het nog niet over het zout wat je in de grond brengt. Dan is kalkzwavel toch flink goedkoper.

Ik gebruik nu 3% waterglastoevoeging als hechtmiddel.

Hoe zou de PH worden als ik 10% toevoeg?. Nu ik dit typ bedenk ik net dat er volgens mij PH test strookjes zijn. Alleen gaan die tot PH 10 a 11?

Gaat wel over de oplossing die ze gebruiken. Ik dacht dat je dat ook nog zocht.Waterglas is al een oplossing van zo'n 30-40%. Van 1 liter zou je dan 10L kunnen maken als je 3% wilt. Voor de pH zou je kunnen kijken bij de teststrips voor vijvers, deze gaan hoger dan die voor aquariums.

De pH gaat natuurlijk ook nog wel afhangen waarmee je verdunt. De mineralen in bijvoorbeeld hard kraanwater hebben een bufferende werking, waardoor extreme waardes moeilijker worden. Demi water is hier beter geschikt voor.

Die teststrips ga ik deze week kopen. En dan maak ik een proef oplossing om te kijken hoever de ph terugloopt in de verdunning. We hebben hier redelijk zacht water.

Jammer dat de vrijstelling voor kalkzwavel nog waarschijnlijk heel lang opzich laat wachten, er is nogal wat weerstand in de toetsingscomissie tegen zwavel. Is nog een hele discussie.

Ik hoop dat vixen op 24 juni langskomt om een en ander uit te leggen over kalkzwavel en dat we daarover een kleine discussie kunnen voeren.

Wordt vervolgt.

Dit seizoen heb ik peziken in mijn tuin bij de woning 2x met BP behandeld. Sommige beginnen met eerste KZ verschijnsels te tonnen, nog enkele blaadjes, maar perziken, die onbehandeld in de tuin op complex staan, zijn al ernstig besmet. Zelfde perkel thuis is vrolijke groen, die op de complex al zwaar aangetast..

Even vraagje tussendoor.

Is Robijn, de enige amandel die in Nederland veel voorkomt en perzikbloed in de genen heeft, gevoelig voor KZ?

(De enige met deze boom -3x- die ik er tot nu hierover hoorde, heeft geen krulziekte waargenomen....Hoe is dat bij anderen?)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

robijn krijgt vrijwel nooit krulziekte. Trouwens bij amandelen komt weinig krul voor, althans bij de 6 rassen die ik heb.

Zelf noem ik robijn geen echte amandel, te bitter en te kleine noot. Maar de bloei is geweldig.

Yuras, hier komt krul ook te voorschijn.

Wat ik verwacht had naar ervaring vorige jaren wordt bevestigd.

Vooral de rassen platte perzik/nectarine zijn zeer gevoelig. Een vraagtekendje heeft ufo 4. Heb nu 6 bomen aangeplant die volgende herfst gaan dienen als proef bestrijdings- project. Staan onder gelijke omstandigheden om microklimaat factoren uit te sluiten. Ik bestrijd dan met of zwavel, of kalkzwavel, of sodazwavel, of zwavel met ruim 10% waterglas.

Ook de meeste rassen nectarine vallen in de klasse gevoelig tot zeer gevoelig. Uitzondering is weer het ras snowdrop. Blijft met enkel zwavel onder de grens van 15% aantasting.

Bij de perziken zijn er wel duidelijke verschillen, van ongevoelig tot zeer gevoelig. Avalon scoort weer ongevoelig, onbehandeld.

Fruteria heeft bij verschillende bomen verschillende resultaten, van redelijk ongevoelig tot behoorlijk gevoelig, onbehandeld. Schuilen er soms verschillende klonen onder dit ras?

Bij de met enkel zwavel behandelde perziken springen fairhaven, sunhaven en benedicte er tot nu toe bovenuit qua aantasting. Redwing is nog een vraag omdat die nu pas begint uit telopen.

Dit is een eerste indruk, sommige rassen zitten nog in de twijfelhoek en hebben nog geen duidelijke symptomen. Ook krulbeeld bepaald de uiteindelijke schade. Bij sommige rassen woekerd het door in het nieuwe hout terwijl andere rassen enkel blad aantasting krijgen.

sommige rassen zitten nog in de twijfelhoek en hebben nog geen duidelijke symptomen. Ook krulbeeld bepaald de uiteindelijke schade. Bij sommige rassen woekerd het door in het nieuwe hout terwijl andere rassen enkel blad aantasting krijgen.

Dat klopt. Benedicte, die zou wel meer resistent zou zijn, wel heeft paar gekrulde bladeren, Peregrin, Saturn, sommige zaailingen, sommige echte amandel zaailingen. Wel, Melred, die werd elk jaar behoorlijk aangetast, is nog niet echt (paar bladeren na)... Maar vrijwel alles, wat op de complex stond, ook in Persica's tuin, zijn ernstig aangetast...

Ik ga ze met Vital spuiten, plant versterkende middel. Hope, dit zou helpen de ziekte door te leven....

Ruim op tijd gespoten hier bij een nectarine en een miniperzik.

De miniperzik lijkt heel slecht te beginnen met veel aangetaste bladeren, slechter als verleden jaar toen ik er te laat bij was.

De nectarine daarentegen laat buiten aangetast blad ook veel goed uitziend nieuw blad zien en begint beter als verleden jaar.