Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Krulziekte bestrijding bij perzik/nectarine


windindewilgen

Aanbevolen berichten

Spuit je dan maar één keer Bram ? En kan het zijn dat je een te lage concentratie gebruikt ? Voor de bestrijding van krulziekte wordt op de verpakking van mijn uit Frankrijk afkomstige Bp 25 gram per liter vermeld en als je dat vergelijkt met de doses die voor andere bestrijdingen geadviseerd worden is dat nogal veel. Ook worden er 2 bespuitingen aangegeven : 1x bij het vallen van de bladeren en 1x in het voorjaar wanneer de knoppen beginnen te zwellen. Bij mij geeft dit een afdoende bestrijding.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier was 2 keer behandeld - vlak voor de kerst en rond 20 februari. Als resultaat - weinig tot geen KZ op mijne perziken.

De bomen van Persika werden niet behandeld, ze hadden zware last van KZ, sommige zelfs hebben dat niet overleefd.

Ik heb voor komende seizoen (ik denk) genoeg van BP, maar, als je toch wil van af, dan zal ik dit overnemen. Maar steeds het advies is 2 keer behandelen - na de bladval en bij begin van knoppen te zwellen. Het resultaat is echt zichtbaar.

Andere verhaal, dat BP is niet de beste (qua ecologie) middel om te gebruiken. Hopelijk, Windindewilgen krijgt ook goede resultaat met soda en zwavel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook waterglas zwavel nemen. Het belangrijkste is dat de vloeistof een ph van minimaal 10 heeft.

Ik heb ph teststripjes gekocht om de ph te meten. 2,85 bij bol.

Door de hoge ph wordt de celwand van de kz schimmel poreus en kan de zwavel in de spore dringen.

Hetzelfde geldt voor californische pap. Calcium gekookt met zwavel.

Bij alle middelen: 2 x behandelen op het JUISTE TIJDSTIP, zoals yuras al meldt.

Wel een bril opzetten en van de wind af spuiten, net als bij plassen heren.

Uhhhhh bij plassen hoef je geen bril op te zetten voor alle duidelijkheid. Of je moet.........

Ik begin eind oktober met de eerste keer. Als je twijfeld of het wel goed is gedaan [ denk bv aan veel regen vlak na de behandeling] kun je evt begin november nogmaals een bespuiting doen. In december behandelen is zinloos denk ik.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een aanvulling: houtas is ook sterk basisch en zwavel rijk.

Kun je ook gebruiken, maar is wat moeilijker aan te brengen. Maar heb je een boom, zou ik houtas nemen. Maar dan een paar keer meer behandelen, ivb afspoelen.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hout bevochtigen en het droog erop stuiven.

De boom gaat er grijs gekleurd uitzien. Probleem is afspoelen.

Ikzelf heb geëxperimenteerd met bevochtigen met water en ruim 8% natrium waterglas als "plakmiddel".

Na het stuiven en drogen nogmaals licht bevochtigen. Vooral niet te veel, anders spoelt het weer af.

Heel handig is een poeder verstuif blaasbalgje, gekocht bij het vlaamse zaadhuis, merk birchmeier. Maar met de hand verstuiven gaat ook prima.

De bedoeling is dat je een soort as laag vastlegt op de takken. Vergeet de onderkant niet.

Afspoelen is dus het probleem, evt meerdere keren herhalen. Hoe natter de winter....hoe meer werk aan de winkel.

Ik heb het ras benedikte en redhaven als proef ermee behandeld. Hoe het gaat met zeer,zeer gevoelige rassen zoals symphonie, dat is nog de vraag.

Zelf heb ik toen eind oktober het laatste blad geplukt en daarna bestoven. Sommige rassen zoals redhaven zijn nu al volledig uit blad, terwijl andere nog gewoon volop in blad zijn.

Volgend weekeinde houden ze van droog weer, dan zou ik gelijk behandelen. Blad plukken, als dat nodig en mogelijk is ivb met bv boom grote, en behandelen. Smeed het ijzer als het heet is.

Voordeel van evt blad plukken is de besparing in behandel tijd. Als je met bv waterglaszwavel spuit, is er ook veel minder spuitvloeistof nodig. Alles wat op het blad komt is nutteloos.

BP is bordeauxepap. Dit is een koper bevattend middel, wat door de vorm ook beter blijft plakken.

Zelf hoop ik ook nog een proef te doen met, de al eerder genoemde californische pap en sodazwavel.

Mochten iemand houtas gebruiken: mail me dan in de lente svp met het resultaat en de hoeveel maal bestoven.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn perzik staat nu nog vol in blad. Wachten tot het meeste afgevallen is?

Dan op een vroege ochtend, als de boom nat is van de dauw bestuiven met as. Op een verdere droge dag.

En dan zo eens in de maand herhalen? Of zodra de boom niet meer grijs is?

Afgelopen voorjaar zeker last van krul, maar in de zomer was hij er overheen gegroeid.

Wil dit zeker uitproberen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker blad plukken zodra het weerbericht droge dagen voorspeld. Blad heeft volgens mij in deze aankomende periode weinig toe te voegen aan de boom energie.

En inderdaad als de boom nat is van dauw poederen. Zelf heb ik de as toen eerst gezeefd, vooral fijn as blijft goed plakken, stuift ook lekker.

Hoe vaak? Hangt af of het veel regent en hoe snel het afspoeld. Op gevoel zeg ik 2 a 3x in deze aankomende weken. Als je waterglas gebruikt kun je met minder behandelingen toe.

As we een normale winter krijgen kun je ergens in januari/begin februari weer hervatten. Bij het in het sap komen van de boom zeg maar.

Maar beter 1 keer meer bestoven dan 1 x te weinig. Houtas hebben heel veel mensen meer dan genoeg. En het is ook nog een soort meststof.

Maar ik denk dat bv weknow hier veel meer en beter over kan vertellen.

Weknow of anderen: the stage is for you, .

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ben ook benieuwd. Een wat is dat BP waar jullie het over hebben? Is dat bakpoeder?

BP staat hier voor bordeauxse pap

 

@Windindewilgen

Lijkt me als je een betrouwbaardere test wilt hebben met een beperkt aantal bomen dat je dan de helft van de boom behandeld en de andere helft niet. Anders weet je nog niet of het door het middel komt of door andere omstandigheden

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad bram , je zal ook een aantal bomen niet moeten behandelen.

Wil je het echt totaal verantwoordt doen dan moet je ook 100 bomen van hetzelfde ras hebben. En zou je jarenlang exact steeds hetzelfde moeten doen. En ik heb 1 boom van ieder ras.

Vandaar dat ik een aantal ijkbomen heb. Zie mijn website voor uitleg, via tuin naar ziekten. Hier staat ook een lijst met de verschillende vatbaarheid per ras.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verstuiven van allerlei meel en gesteente...denk dus ook van houtas, waarvan hier sprake is...gaat ook heel makkelijk met een bakje of emmertje en een zachtere borstel met steel...bijvoorbeeld een die bij een veger-en-blik zit of een oud afwasborsteltje. Je steekt de borstel in de poeder en maakt een gooibeweging ermee (op de manier waarop vroeger in de katholieke kerk met wijwater werd gegooid ) op een 30 a 40 cm van waar het moet komen.

 

Het effect is waarschijnlijk niet curatief (er wordt weinig bestreden vermoedelijk) maar eerder preventief. Door de poederlaag op het hout of bladeren wordt vocht afgestoten en de krulziekteschimmel...die dat vocht nodig heeft om zich te kunnen laten gelden....krijgt minder kansen om zich te ontwikkelen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houtas het is ook nog een soort meststof.

Maar ik denk dat bv weknow hier veel meer en beter over kan vertellen.

schreef Windindewilgen.

 

Weknow zal even zijn best doen....

 

VOEDINGSWAARDE HOUTAS

Door de verbranding is alle organisch materiaal in het hout weg. Wat overblijft is nog maar een fractie in massa van wat er was. De samenstelling van dit restproduct kan nogal variëren, o.a. sterk afhankelijk van houtsoort e.d. maar het zal steeds wel een vrij grote portie kalium bevatten en ook redelijk wat snel opneembare magnesium en daarnaast ook wel calcium = kalk.

GEBRUIK VAN HOUTAS

In een moestuin is het gebruik soms nuttig bij gewassen die lage voedingsbehoefte hebben en graag wat extra kalium willen...vooral uit de groep wortelgewassen. (Aardappels, uien, look, knolselder e.d.) Best toepassen in het voorjaar en in een ZEER KLEINE dosis....een laagje niet dikker dan poedersuiker over een oliebol. Te veel is schadelijk. 1 kilo per 10 m2....liefst gespreid over langere tijd.....is zo een beetje het maximum voor dit gericht gebruik.

 

Ook fruitgewassen hebben meestal graag niet veel voeding (stikstof) maar wel een beetje extra kalium. Maar sommige hebben liever niet de kalk die ook in houtas zit. Voor steen en pitfruit, druiven, aalbessen e.d. kan een kleine dosis nuttig zijn, ook hier liefst in voorjaar, in meerdere keren en max 100 gram per m2...bij wat meer zuurminnend fruit (blauwe bessen, frambozen e.d.) zou ik het niet doen.

 

WAARSCHUWING

Met hout stoken is in mijn ogen NIET ecologisch, want een zeer niet-efficiente verbranding van fossiele brandstoffen. (Ik weet dat ik hiermee vloek in sommige ecologische kerken) Maar waar hout gestookt wordt, is de as een restproduct en gebruik in de tuin is dan een vorm van hergebruik, wat wel past in ecologische zienswijze. Maar als je geen 100% zuiver en droog hout brandt (dus zeker ook geen kolen, papier, karton e.d. om nog maar te zwijgen over geverfd of behandeld hout, plastic enz.) dan zal de as ook zware metalen en allerlei PAK's bevatten en vergiftig je je tuin en het milieu ermee.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weknow, houtas bevat veel zwavel, ongeveer 3%. Ook zal het een hoge ph hebben door de calcium. Dus werkt het wel curatief.

Deze weken zal ik even testen met ph papiertjes of het klopt. Ik hoop dat een aantal mensen ook met houtas willen werken, zodat we in de lente een vergelijk hebben. Doe jij ook mee? Jij had toch ook perkels of zoiets?

Hoe meer mensen mee doen...... hoe betrouwbaarder het resultaat.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons hout komt hier uit de regio na onderhoud van de bossen en landerijen. Te nat is een kwestie van meten en lang genoeg laten liggen...

 

Terug naar de perzik. Voorlopig blijft het hier regenen....ik laat de blaadjes nog maar even zitten.

 

Foto van ons boompje

20171023181227-1512x201618241508775242.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Appelvrouw,Volgens mij is het vrijwel onbeperkt houdbaar, net als bv zwavel.

 

 

Gisteren blad geplukt en vandaag houtas erop gedaan. Wel het kleinste boompje uitgezocht. Is toch makkelijker dan 3 meter hoge boom.

 

Morgen ga ik een ander deel behandelen met soda/zwavel. Het zou donderdag en vrijdag droog zijn. En daarna ook minimale hoeveelheden regen, althans voorspelling.

Ph staafjes liggen klaar om te meten. Want de ph is zeer belangrijk.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net houtas vermengt met water en de ph gemeten; PH 13 . Nog hoger dan ik had gehoopt. Er is minimaal ph 10 nodig.

 

Kijk, dan is ook het praktische gedeelte van de theorie bewezen. Ph 13, zwavel ongeveer 3%, je zou zeggen stuiven maar.

 

In theorie zou je dus ook een spuitvloeistof kunnen maken van houtas, mits de zwavel ook oplost. En dat is de vraag.

 

In theorie: As en water vermengen en onder af en toe roeren tijdje laten staan. Hoe lang? Daarna zeven door een fijne doek om te voorkomen dat de spuit verstopt raakt. Bij een vorig experiment groot probleem.

 

Heeft iemand hier een scheikundige uitleg van.? Bestaat er een goedkoop testje voor zwavel gehaltes?

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net ook sodazwavel aangemaakt en verspoten. 50 gr fijne driehoek soda en 5 gr zwavel en 1 liter water. PH 13. Ik denk dat 25 gr soda ook prima is en mischien zelfs minder. Wel bril op en de wind in de rug!!!! Het is sterk logend spul.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgen mij lost zwavel niet op in water omdat het niet reageert met water. Ik denk dat je iets zeepigs nodig hebt om het in een soort van oplosding te krijgen. Dat zeepigs vormt dan een laagje om het zwavel wat dan in het water rond zweeft.

Ik denk dat die soda in jou oplossing dezelfde functie vervult.

Als het vooral om de pH gaat wordt het een kestie van meten hoeveel je op moet lossen... Dan is het zwavel gehalte misschien niet eens zo belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...