Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2017)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik durf niet te zeggen wat beits of verf onder de grond gaat doen, tegenover geïmpregneerd hout zou ik sowieso het nodige wantrouwen hebben (maar dat hebben jullie niet).

Naar ik aanneem komen er ook nog gaten ter afwatering in?

Het handigst vind ik zelf de kunststof bakken met afgeronde rand, die afgeronde rand zorgt er voor dat je bloemtrossen niet zo snel knikken.

Maar goed, zoals je al zei is dit kleinschalig, bevalt hetgeen je nu hebt gemaakt niet, dan kan je ze altijd nog in de toekomst vervangen.

Geplaatst:

De bakken gaat niet onder de grond. Het wordt aan de bestaande moestuin omheining vastgemaakt. Dan hoef ik niet zo te bukken om de aardbeien te plukken. Niet echt bevorderlijk met rugklachten heb ik ondervonden...

Geplaatst:

Douglas is geen hardhout en is vaak onbewerkt te koop, dus misschien niet geïmpregneerd? In dat geval zou ik het zeker ook niet beitsen hoor, Douglas blijft heel lang in een goeie staat. Ik heb er sinds 2 jaar een verhoogde bak van staan, en ik zie nog niets van vochtschade of iets. En als het ooit zover komt, kunnen die planken zo op de composthoop, dat vind ik ook wel een prettig idee.

Als het wel geïmpregneerd is, zou ik de binnenkant bedekken, want het is wel gif. Wat je dan aan de buitenkant doet maakt ook niet zoveel meer uit.

Ik heb vandaag op de volkstuin onkruid tussen de tegels verwijderd. Nog lang niet overal, maar het eerste beginnetje ziet er al 'netjes' uit.

(En echt, de volgende keer dat ik tijd, zin en gelegenheid heb om waar dan ook tegels opnieuw te leggen, leg ik ze met 10 of 20 cm tussenruimte en daar zaai ik dan leuke beloopbare bodembedekkers in. Nooit meer superzinloos onkruid tussen de tegels weghalen, en het ziet er nog hartstikke leuk uit ook:

bloemenentegels.jpg__246x246_q85_crop_height-246_subsampling-2_upscale_width-246.jpg

893c0e582f966ced9839af2026a032c6.jpg)

Geplaatst:

Alleen vanavond even geweest. Nieuwe boerenkool geplant omdat de vorige door vogels is opgegeten.

Verder paar aardbeien, courgettes en snack komkommers geoogst.

Nog wat onkruid gewied en geel veel water gegeven in de tuin.

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst:

Mijn courgettes willen echt niet..

6 planten, de meeste doen het niet echt lekker, maar de bloemen zijn telkens OF mannelijk, OF vrouwelijk..

Maar nooit gemengd

Verder heb ik de zaak maar weer eens goed gesproeid.

Een aantal dingen gezaaid:

- Basilicum

- Citroen Basilicum

- Rode bieten

- Iraanse prei (geen idee wat de naam ervan is, maar zo noem ik het)

- Bieslook

Geplaatst:
Douglas is geen hardhout en is vaak onbewerkt te koop, dus misschien niet geïmpregneerd? In dat geval zou ik het zeker ook niet beitsen hoor, Douglas blijft heel lang in een goeie staat. Ik heb er sinds 2 jaar een verhoogde bak van staan, en ik zie nog niets van vochtschade of iets. En als het ooit zover komt, kunnen die planken zo op de composthoop, dat vind ik ook wel een prettig idee.

Als het wel geïmpregneerd is, zou ik de binnenkant bedekken, want het is wel gif. Wat je dan aan de buitenkant doet maakt ook niet zoveel meer uit.

Het zijn onbehandelde hardhouten platen. Douglas wordt Nederlands hardhout genoemd, maar misschien zijn deze platen wel ander hout hoor. Heb niet naar de soort gevraagd. Omdat er ook zo veel aarde in komt, dacht mijn maandag het handiger zou zijn een likje beits te geven. Maar na 2 jaar bij jou geen schade, dus ik zal het opperen.

Mooie foto's trouwens! Ziet er erg decoratief uit tussen de tegels. Hier heeft mijn oudste moestuinierster (3 jaar!) gisteren tussen de tegels een citroenplantje (citroenmelisse) en een tomaat gedetecteerd. De knapperd!

Links van haar tussen de tegels. Was zo onder de indruk! Maar zal wel mijn moederhartje zijn. Alle moeders vinden hun kinderen briljant en ik ben daar geen uitzondering vrees ik!

87d7fc98321760aae468be278b4cec82.jpg

Geplaatst:
Hier heeft mijn oudste moestuinierster (3 jaar!) gisteren tussen de tegels een citroenplantje (citroenmelisse) en een tomaat gedetecteerd. De knapperd!

Links van haar tussen de tegels. Was zo onder de indruk! Maar zal wel mijn moederhartje zijn.

Nee hoor, dat is niet je moederhart. Superknap op die leeftijd! Kan ik haar voor volgend seizoen inhuren? In neem aan dat als ze vier is, dat ze dan ook wel wat zinnigs te zeggen heeft over mijn moestuinschema?

En verder, na werktijd hier in de tuin water gegeven. Ik ga donderdag een weekje weg en hoop van harte dat er na deze hittegolf een paar goede buien vallen in mijn afwezigheid en dat mijn planten het overleven. Ondertussen nog een heg gesnoeid en omdat ik toch bezig was nog maar een andere heg.

Ook weer (!) slangenradijs geoogst. (Ik vraag me af of ik die in kan vriezen.) Aardbeien geplukt en bewaard in mijn mond. Verder op een leeg geoogst plekje maar wat overgebleven koolrabi zaadjes geplant en een klein beetje mosterdzaad (als experiment) op een ander hoekje. De (eerder door ratten afgeknaagde engelwortel) een nieuw (hopelijk veilig) plekje gegeven. En alle bloemenpracht in de moestuin bewonderd, zo schoon! Als laatste nog wat kaasjeskruid (wit) gezaaid, maar ik vrees dat ik daar te laat mee ben. We gaan het zien!

Dan moet ik nu maar eens hoognodig gaan koken...

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:
Wat mooi die Roze bloeiende aardbeien, welk ras is dat ?

Ze vielen mij ook al op. Mooi zeg! Weet je toevallig welke soort?

He Mellie en Cupcakeje en alle andere meelezers,

De roze bloeiende aardbei is Ruby Ann. Vorig jaar uit zaad opgekweekt. Heeft toen wel aardbeitjes gehad. Maar die smaakten niet fameus. Iemand anders op t forum (even kwijt wie) meldde echter dat de best lekker zijn, en dus heb ik ze nog een kans gegeven, onder wat betere condities.

Ik laat het wel weten of ze beter smaken dit jaar. Als er dan nog interesse is: ik neem graag wat plantjes mee naar de mtfd hoor. Ze maken uitlopers waar je bij staat!

En nu weer on topic:

Prachtige eerste sjalotten geoogst. Degene die in het kluitje 'bovenop' liggen. Ze lagen al los. En konden dus prima meegebakken worden met de tiamo piepers.

Sjalotten zijn red sun. Vorig jaar inimini verwaarloosbaar, maar door gouden tip van Ernie (ze wat meer te eten geven) dit jaar prachtige oogst in het vooruitzicht. Lijken wel uien zo groot haast!

Verder helaas wat neusrot geconstateerd bij 3 tomaten. Les voor mezelf: beter water geven.

En tot slot me voorgenomen om morgen écht de (dit jaar uit zaad opgekweekte) dahlia's in de volle grond te zetten. Ze staan nu veel te klein opgepot nog en er zitten al bloemen in. Die verdienen meer!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

@Spitskool: ik vrees dat deze dame daar nu al ideeën overheeft. Volgend jaar mag ze wel een middagje komen helpen en je tuin reorganiseren. Dat doet ze hier ook al -ongewenst!- graag.

@Cupcakeje: Echt een heel mooie aardbeibloem! Ben benieuwd of ze nog gaan smaken.

De dompelpomp vanochtend vroeg aangezet en hij loopt nog steeds. Ik heb liters en liters uit de sloot weggepompt en nog steeds wil mijn tuin meer water. Ik geef notabene alleen het moesgedeelte water!

De zaadjes die ik van Brownie heb gehad van de paksoi waren mooi gegroeid. De zaailingen in de tuin gezet en plastic flessen kapot geknipt en er een slakkenkraag van gemaakt. Morgen checken of het heeft gewerkt.

Verder druivenbladeren geplukt om dolmas te maken. Mmmm, dat wordt smullen! Terwijl ik dat deed, ergerde ik me kapot aan alle nieuwe takken van de druiven en andere uitschieters.

Manlief opgetrommeld en alles samen opgebonden. Mooi stukje samenwerking. Ik knipte draad af en bond de lage stukjes vast, terwijl hij op ruim 2 m hoogte bezig was.

Wildgroei weggeknipt en een aantal takken in de grond gestopt om te kijken of deze zomerstekken aanslaan. De klimrozen ook maar opgebonden, want ze groeien als een tierelier met prachtige rozen. Die verdienden wat meer dan dat sneue gesleep over de grond. Aangezien we toch zo lekker bezig waren, tot slot de geurende kamperfoelie in banen geleid en vastgebonden. Alles buiten de moestuin is ontploft. (Qua groei dan!) de moestuin zelf blijft schandalig achter...

Geplaatst:

Sproeien sproeien sproeien..

Nu tijdelijk 2 tuinen (eentje ligt 60km verderop), en daar ook wat vogels verzorgen

Verder nog wat courgettes gezaaid en hopelijk komen die nog gauw omhoog, want ik heb een mengeling aan mannelijke/vrouwelijke bloemen nodig.

Oh ja en aardbeien scheuten in potjes zand gezet en hopelijk wortelen ze gauw genoeg

Geplaatst:

Gisteren wederom druivenbladeren geplukt. Dompelpomp aangezet en vervolgens vergeten... rozen helemaal ondergelopen. De woelmuizen (of andere beesten die de ingewikkelde gangenstelsels uitgraven) half verzopen met de urenlange sproeierij... wat rozen en kruiden geplukt om te drogen.

Mijn kleine moestuinierster heeft de citroenmelisse en tomaat eigenhandig en geheel op eigen initiatief een nieuwe plek in de tuin gegeven.

Vandaag paksoi gezet en ik heb een tomaat die geënt is op een aardappel gekocht. Voor €1,50 wil ik best proberen of dat wat wordt!

Geplaatst:
Toscane heeft ook een heel mooie bloem;

ALRsu7w.jpg

Aardbeien zijn niet heel groot, maar wel smakelijk.

Zeker een mooie bloem Frans!

Geplaatst:

Het was inderdaad een kort nachtje vannacht..Dus vanmorgen vroeg met mijn lekkere nieuwe langstelige hakschoffel de paden van de voormoestuin ontdaan van onkruid. Peultjes en gele bieten geoogst..de laatste van de keyhole. Lasagna 1 water gegeven. Worteltjes gewied. En nu koffie en ontbijt

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Vanochtend heb ik onkruid gewied en wat planten bewonderd in de serene rust van de kinderloze uurtjes. Heerlijk!

De passiebloem groeit als een idioot en had wat begeleiding nodig om het juiste pad te vinden. Rond vieren heb ik als een dolle de matrassen en kussens opgeruimd in de tuin. Niet omdat ik zo graag de boel wilde opruimen, maar vanwege alle hemelwater. Het heeft hier gehoosd om u tegen te zeggen... broodnodig, maar de donder en bliksem mocht wel achterwege blijven!

Geplaatst:

Vanmorgen nog even wat andijvie geoogst.. En aan de kippen gegeven

Beetje water gegeven, mieren weer eens verwijderd.

Vanavond hopelijk nog even wat verder

Geplaatst:

Niet de eigen tuin, maar moeders tuin. Wel zelf geraapt: verse macadamianoten!

IMG944669261498225185.JPG

IMG944763511498225192.JPG

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

@Spitskool

NOM nom nommm! Echt jaloers. Zoooo geweldig om zulke exotische dingen uit je tuin te halen ipv bij de notenboer!

Ik heb alleen sla geoogst en wat kruiden (thijm en rozemarijn) voor in mijn pastasaus.

Verder wat bloemen geplukt die morgen op mijn taart moeten prijken

Geplaatst:

Wauw Spitskool. Dat is nog eens iets bijzonders. Smakelijk!

En Mellie: graag foto van de bloementaart morgen hoor.

Zelf een lekker roerbakschoteltje gegeten met klein frummeltje gerookte spekjes, gelijke delen bietjes (cylindra) en aardappel (tiamo), wat Parijse worteltjes erdoor en uitje en knof meefruiten. Als laatste wat net gedopte erwtjes en peultjes mee rondbakken. Hemels maaltje! Morgen weer

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

In tegenstelling tot wat ik me had voorgenomen, ben ik bij gebrek aan mr. Sandman, de tuin ingegaan om bloemen te plukken voor mijn feestje. Thema Club Tropicana is ver te zoeken...

En passent nog een ekster gevangen die zich al ruziënd in het nauw had gewerkt. Je moet ook gewoon niet op de patio komen stomme beesten... gevangen en na een kleine fotoshoot losgelaten. 3 x een mislukte foto is best Ok in die paar seconden.

1eb5ea29dc1e540232e6177ec0df92fa.jpg

Wat bessen geplukt en een handje frambozen. Ondertussen zette de miezerregen stug door. Een regenjas gepakt en de aardbeien geplukt. Ik zou doordragende aardbeien moeten hebben, maar ik denk dat ik wel mijn laatste oogst heb gehad. Sowieso momenteel alleen van die ienie minie aardbeien met een paar grote uitschieters... eigenlijk niet meer de moeite waard om met rugpijn te knielen, laat staan om je kletsnat voor te laten regenen. Maar die taart he... had ook nog wat fruit nodig.

Foto volgt vanmiddag wel van het resultaat.

Edit: Tamtadadaaaammmm

De taart!

aa99a1004244d879cc60bd2803a26822.jpg

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...