Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2017)


Thijs206

Aanbevolen berichten

waterdruppelaars gechecked, levederegen

bonen geplukt, roggeveldje klaargemaakt, lees de rest maar niet...

 

(verder niks want moest 3 keer! naar de loodgietermeneer omdat hij het verkeerde kraanschijfje had meegegeven, en 2 keer! naar de fietsenmaker omdat mijn ringslot niet meer terugveert...het slot werkt goed maar ik kan m niet meer met 1 hand openen want de schuif moet met de hand omhoog worden geschoven terwijl de sleutel gedraaid wordt en ik heb meestal maar 1 hand vrij in de tuin; nieuw slot kan natuurlijk maar ik ben een grote fan van recycling (what;s in a name) en de fietsenmaker zegt dat ie niet uit elkaar kan maar ik geloof m niet zo (slot in de aanbieding, xtra goed, axa....voor 39,95 excl montage)

 

ikwilmijnoudevertrouwdewinkels terug!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegenwoordig plakken ze geen banden meer maar doen ze nieuwe binnenband erin. Minder uur werk zeggen ze dan. Maar goed. Ik de bessenstruiken geplant in gaten vol turf en compost en wat tuingrond. Paar courgettes en tomaatjes geoogst en wat goudsbloem voor de vrouw geplukt. Ook een tip van een buur gekregen, zonnebloemkoppen drogen, in de winter buiten hangen voor de mezen.

Aanschouw hoe de aardvlo maar niet uitgeroeid raakt 8dad2f4fd93c580c392c3c8f72e186fd.jpg

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beiden compostbakken lagen een groot deel vol en nog wat snoeiwerk . Het nog niet verteerde materiaal op zij gelegd en de compost die zo goed als klaar is grofste hout (takjes) uit verwijderd en bijna rijpe compost samen in 1 bak gedaan deze iets verhoogd om alles in deze ene bak te krijgen .

Toch binnenkort maar eens kijken voor kleine hakselaar want takken van rond de cm dikte duur wel even voordat deze verteerd zijn en maakt het keren van de compost toch wel lastig .

 

Morgen opkuisen nu we weer plaats hebben voor het groenafval (zal mengeling zijn van bruin en groen afval) . En eens kijken voor wat paardenmest om volgende week nieuwe composthoop op te zetten . Want wat er nu in compostbak ligt is vooral bruin materiaal en vers groente en fruitafval gaat toch eerst tijdelijk in gft container aan de achterdeur , dus niet onmiddellijk nood aan plaats op de composthoop ,na opkuisen van de tuin . En er sta hier nog een big-bag met gehakselt wilgenhout van vorige winter dus geen gebrek aan bruin materiaal .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bezig met de druiven te oogsten. Jeetje joh; ik heb pas 1 druif halverwege en heb al een emmer vol! En zoet! Nomnomnom daar wordt een mens blij van!

En dik vrees ik... ik ben aan het sapvasten, dus die 3 druiven en slokje vers geperste sap waren niet geoorloofd...

 

 

90e448d34cbce42bf2a521c59763aac5.jpg

 

6368b128cb48ba29fbc5f0cf97cd9129.jpg

 

4ea89b2394e56823ba98eb1af6110559.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

waterdruppelaars gechecked, levederegen

bonen geplukt, roggeveldje klaargemaakt, lees de rest maar niet...

 

(verder niks want moest 3 keer! naar de loodgietermeneer omdat hij het verkeerde kraanschijfje had meegegeven, en 2 keer! naar de fietsenmaker omdat mijn ringslot niet meer terugveert...het slot werkt goed maar ik kan m niet meer met 1 hand openen want de schuif moet met de hand omhoog worden geschoven terwijl de sleutel gedraaid wordt en ik heb meestal maar 1 hand vrij in de tuin; nieuw slot kan natuurlijk maar ik ben een grote fan van recycling (what;s in a name) en de fietsenmaker zegt dat ie niet uit elkaar kan maar ik geloof m niet zo (slot in de aanbieding, xtra goed, axa....voor 39,95 excl montage)

 

ikwilmijnoudevertrouwdewinkels terug!)

Fietsenmaker kan hem wel maken en wil dat dolgraag. Klnknagels wegslijpen/een of ander recylingveertje plaatsen en weer dichtmaken. Hoef je alleen maar het werkloon te betalen. En dat wil jij niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanschouw hoe de aardvlo maar niet uitgeroeid raakt

 

Ik heb wel het idee dat het nu minder wordt. De pas geplante rucola heeft nauwelijks gaatjes, en ook andere bladkoolplantjes worden niet meer direct na het uitplanten compleet geperforeerd.

 

Ik heb vandaag bonen geplukt, voor de miljoenste keer, en ik ben gestopt toen ik anderhalve kilo had (uiteindelijk op de weegschaal was het 1650 gram), want dat kan ik morgen kwijt aan mijn moeder en broer en we eten zelf ook weer boontjes, dus dan is dat weer op. Ik laat nu alle mooie grote bonen hangen, daar ga ik zaad van oogsten en het overschot kan ik wellicht als droogbonen gebruiken. Man wat een bonenoogst.

 

Ik heb zelfs nog een stuk of wat struikboontjes laat gezet, die beginnen nu te bloeien, dus straks nog meer boontjes. Ik had gedacht dat de eerste boontjes nu wel op hun einde zouden lopen, maar alles staat nog tjokvol bloemen. Ik klaag niet, maar het zijn wel erg veel bonen dit jaar.

 

Ook courgettes geoogst, en wat worteltjes en paprika en aubergine en tomaten. Het is wel rijkdom nu hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fietsenmaker kan hem wel maken en wil dat dolgraag. Klnknagels wegslijpen/een of ander recylingveertje plaatsen en weer dichtmaken. Hoef je alleen maar het werkloon te betalen. En dat wil jij niet

 

nee, hij wil echt niet repareren, alleen een nieuw slot monteren plus werkloon natuurlijk.....

 

in de tuin lekker geschoffeld met nieuwe atlas schoffel, gaat bijna vanzelf

en mijn twee meloentjes bewonderd, het blad wordt wel slecht trouwens, wsnlk teveel water gehad in de vakantie

bessen geknipt, rogge zaai bedekt met doek vanwege vogels

bieten bekeken, zit weinig groei meer in, geen id waarom niet

bonen geplukt en citroenkomkommer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geoogst: okra, kousenband, mais, een joekel van een courgette, 2 verschillende meloenen (wow, wat ruiken die lekker en sterk!), sikkimkomkommer en gewone komkommer. Wat gesnoeid in het oerwoud in de kas en een schaduwdoek over de tajerblad in de kas gelegd.

 

Fijn om te horen dat je nog meloenen kon oogsten! Waren ze ook lekker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fietsenmaker kan hem wel maken en wil dat dolgraag. Klnknagels wegslijpen/een of ander recylingveertje plaatsen en weer dichtmaken. Hoef je alleen maar het werkloon te betalen. En dat wil jij niet

 

nee, hij wil echt niet repareren, alleen een nieuw slot monteren plus werkloon natuurlijk.....

 

 

Nee die is verstandiger. Jij wilt zijn rekening dan niet betalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijk dat de fietsenmaker te druk was om reparatie aan te nemen, soms hanteren ze zo'n lijn voor zichzelf.

Op zoiets stuitte ik toen ik met m'n nieuwe fiets wéér een lekke band had, en besloot dat er dan maar een betere band om moest, want de fiets was met flutbandjes geleverd waar het dunste stukje ijzerdraad zo doorheen prikte. Zo'n band verwisselen doe ik altijd zelf, maar bij deze fiets moest er gereedschap bij wat ik niet had, ik was niet bekend met deze fiets, en dus vroeg ik de fietsenmaker of die de nieuwe band er ook gelijk even op kon zetten.

Hoe snel ik het klaar wilde, begon de fietsenmaker te vragen. Het bleek dat ik er zeker een week op zou moeten wachten, want hij had eigenlijk geen tijd voor meer 'reparatie'. Ik heb dus maar een tang geleend van m'n vader en heb het zelf gedaan, maar goed, ze kunnen dus heel druk zijn, die fietsenmakers, en dat ze dus de simpelste klusjes liever niet aannemen.

 

Tot zover wat ik heb gedaan in de tuin... ja, ik geloof dat de plek waar ik de band heb verwisseld tot mijn tuin kan rekenen.

 

Wat ik écht gedaan heb in de tuin vandaag is o.a. een paar honingbes-struiken planten. Sinds het voorjaar had een enkel honingbesje staan, en heb sindsdien veel om me heen gekeken bij tuincentra of ik meer kon krijgen, want eigenlijk moeten ze kruisbestuiving hebben. Een paar weken terug nog naar Buitenpost gefietst omdat ze in de catalogus van De Kruidhof staan, maar nee, ook daar niet voorradig, komen pas volgend jaar weer.

Dan passeerde ik gisteren een tuincentrum bij De Hommerts, dat had ik al eens eerder gescand op hun fruitstruikjes, maar ditmaal zag ik tot mijn verbazing... honingbessen! Nog met rasnaam ook, daar zijn tuincentra hier vaak frustrerend slecht in, maar hier wist je wat je kreeg; Wojtek en Duet was beschikbaar. Ik van beide één gepakt en naar de kassa. €3. Err... €3 maar? Dat kan toch niet? Voor beide? Ja toch, 75% korting.

Nog een meevaller ook, dus. Nu ik ze heb geplant weet ik wel waarom ze weg moesten; ze hadden hun potje hélemaal doorworteld en hadden daar allang uit gemoeten.

Niet ideaal om ze zo te krijgen, maar ik heb ze nu bij mijn naamloze eersteling staan, stevig gevoed en gemulchd. Ik hou mijn vingers gekruisd dat ik volgend seizoen wel mijn eerste honingbesje krijg zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afgelopen week heel wat onkruid uit de tuin gehaald (kreeg gelukkig ook hulp van mijn ouders). Het zag er niet uit de afgelopen weken! De courgetteplant er ook uitgehaald, deze zat onder de meeldauw. Ook de composthoop onder handen genomen... De pispotjes groeiden daar vrolijk, die heb ik er -als het goed is- allemaal uit nu! Moeders heeft de bonenplanten kort geknipt. Het kost even wat tijd, maar de tuin knapt weer op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

bramen geplukt, erg veel last van galmijt, ga ze flink knippen

frambozen gesnoept, tomaat geplukt, 3 kg voor de weck

 

twee jumbobanana's van een kilo of 4 gespot, die gaan er morgen af

en drie mega padana's, en 3 dumplings en 5 uchiki's...pffff

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...