Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2017)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zo dan, mkleinman, dan ben je zeker grootgrondbezitter!

@sharon Als je net als ik 'gezegend' bent met dat verschrikkelijke hondsdraf; wat blaadjes over de brandnetelplek wrijven en de prik verdwijnt als sneeuw voor de zon ; -)

Geplaatst:

ongeveer 100m2 aangeharkt op de nieuwe tuin ( tuin 3 ). Pad aangelegd op tuin 3 met 60x40 tegels. De rest uitgemeten waar nog meer paden moeten komen.

Nog wat onkruid gewied en wat dingen geoogst..

Nu kapot.

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst:

Vandaag met oma de tuin bekeken, maar weer wat bonen geplukt en wat wortelen uit de grond getrokken, direct meegegeven aan oma haha.

@Mellie, dank voor de tip! Ik had wat weegbree gevonden.

Geplaatst:

Gisterenmiddag toen de jongste sliep, met de oudste 2 getuinierd. Het was een uitdagende middag die 2 uurtjes. In de avond nadat iedereen op bed lag, heb ik een stuk meer bereikt. Ik ben er blij mee! Veel onkruid gewied, aardappels gerooid, de bonen die omgewaaid waren weer opgebonden.

Ik liet ze maar liggen aangezien er toch niks aan zat. Ik wilde ze eruit halen en de grond nog nuttig met venkel oid gebruiken. Ineens staat alles vol bonenbloemen, maar hebben ze eigenlijk geen plek meer. Er staan er nl een stuk of 30 op een kluitje... aangezien ze niet groeiden, heb ik steeds een stuk of 6 bonen bijgeplant, met als resultaat Sja... wat zal ik zeggen. Een oerwoud.

Tomaten opgebonden en veel tomaten hierbij laten sneuvelen. Pfffff, altijd vervelend.

De dompelpomp heeft de hele middag aangestaan tot ik ermee ophield rond een uur of 22. Ondanks de dagelijkse regen, zijn sommige stukken kurkdroog. Mijn mooie klimrozen leggen bijna het loodje. Na een uur durende sproeibeurt ging ik even kijken: gangenstelsel van de (woel?)muis. Meer dan normaal. Vraag me af of de roos het nog gaat redden.

In de schemering nog heel wat slakken de sloot ingeworpen om uiteindelijk oog in oog te staan met een MUIS... afgezien van het feit dat ik toch enigszins gevoelig ben voor die glimmende kraaloogjes, dacht ik alleen maar 'Neeeeeee, dan hebben we een hele familie!!!' Geen idee met zn hoevelen ze zijn en wat de daadwerkelijke schade ervan is.

Vanochtend voordat de hoosbui over ons heen trok, voor het eerst witte bieten geoogst en in de beginnende regen nog een net over de druiven gespannen. Het is een groot eetfestijn voor de buurtvogels hier...

Geplaatst:

vakantieschade gerepareerd, tsjonge, dat moeten 2 heel groeizame weken zijn geweest, pfff

bonen geplukt en komkommer, tomaatjes, kruiden, appel, bramen, bessen, sla, dahlia's, gaura, veronica, chelona

Geplaatst:

aardbeien verwend, schoongeplukt, lucht gegeven, beetje koemest beetje kali

nieuwe plantjes uitgeplant, zegt de buuv: "moet je wel goed mest geven hoor..."

veel compost aangevuld want veel gewied, 3 megakomkommers meegenomen, tomaten, thaise basilicum, appels, courgette, aardappel, sla, bakfiets was vol

en mijn twee reine claude verte pruimpjes geplukt en gegeten, goddelijk lekker!

Geplaatst:

Vandaag erg druk bezig geweest. Eerst bij andere tuinders een aantal bomen gesnoeid. Daarna de twee nieuwe tuinen geschoffeld, op de bestaande 300m2 onkruid gewied.

De winterwortel geoogst ( 24 kilo ! ), wat frambozen, bramen, nog wat aardbeien, tomaten, komkommers en boontjes geoogst. Intussen nog wat boontjes uitgeplant, en een hele partij kolenplantjes die ik als test had voorgezaaid.

En een stuk aan het opruimen op de tuin. De kalebassen gesnoeid, de zonnebloemen er uit, al het groenafval zo op de composthoop gekiept.

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst:

Gele bonen geoogst

groene bonen geoogst

tomaten geoogst

courgette geoogst

golden grex bieten geoogst (nog net 4, er staan er nog een paar zonder biet en de rest is opgevreten door de muizen)

eerste peper geoogst

en de eerste spruitje totaal 3 stuks maar vond het zonde om te laten zitten.

Geplaatst:

Mellie, mijn ervaring met mijn omgewaaide bonen is eigenlijk heel goed. Gewoon laten liggen, de sterke planten vinden wel een weg (ik pluk nu dagelijks paarse bonen van het hek van een plant die ondanks alles de wereld wil veroveren) en ik laat de bonnen waar ik niet bij kan midden in het oerwoud lekker afrijpen, dat wordt zaaisel voor volgend jaar en/of droogbonen.

En muisjes zijn lief. Okee, ze rennen door mijn schuurtje en vreten aan de mais (en dat mag nu, ik heb vandaag de laatste hele kolven geoogst en ik kan geen mais meer zien, al zoveel van gegeten, de rest mogen ze hebben) en ze nemen hier en daar een hap van dingen, maar ze graven gek genoeg ook aardappels naar boven die ik over het hoofd had gezien en blieven die dan blijkbaar niet want die liggen dan compleet ongeschonden op de grond. Ze vreten zich volgens mij ook gek aan beestjes die anders mijn groente zouden opeten, want ik zie sporen van muizenpootjes op plekken waar ik nul muizenvraat zie.

Tot dusver heb ik dus zeker geen ruzie met de muizen op de tuin. Ze vinden blijkbaar voldoende te eten zonder mijn groente te verorberen. Gaat helemaal goed.

Geplaatst:

water gegeven aan klein spul en kasjes

laatste snijbonen geplukt, de rest is veel te dik, wat ga ik daar nou eens mee doen?

boontjes geplukt en weggegeven, courgette idem, komkommer idem, tomaatjes lekker zelf gehouden

thuistuin onder handen genomen, wat een licht overal, hazel gesnoeid en gesnipperd en bij de bessen gedaan

blauwe bes wat xtra turf gegeven, sorry, staan er niet echt vrolijk bij

bijna alle netten opgeruimd, alleen de boerenkool heeft nog wat defensie tegn de duif

vandaag staan de druiven op het programma, sappen dus

edit: die dikke snijbonen gaan we gebruiken voor de "dikke jennen soep"

Geplaatst:

Ik denk dat de tomaten ten prooi zijn gevallen aan pytho huppeldepup.

Net een topic erover geopend, maar na wat extra lezen en foto's bekijken ben ik overtuigd. Alles eruit halen dus. Baal als een stekker.

Dus wat heb ik vandaag in de tuin gedaan? Naast een potje janken, alle tomaten gerooid verdorie.

Geplaatst:

hè jammer voor je Mel,

ik heb een besmette plant wel eens laten staan en bespoten met de 0,5% zuiveringszout, dat hielp hier in de kas wel de ziekte even stil te zetten zodat de tomaatjes nog wat konden rijpen, maarja, was in de kas hè

zelf alleen wat geoogst, bonen, komkommer, snijbiet, 2 kg bramen, bloemen en wat water gegeven want het is hier weer bipsiedroog

Geplaatst:

Backing soda is idd bicarbonaat. Dank je wel RobO. Zag elders de dosering. Melk water poeder ga ik morgen maken en kijken of het mijn resterende 3 planten de zomer door helpt.

En nu weer on topic moderator:

Nog wat tomaten en rozen gesnoeid, aardbeien geplukt en water gegeven. Best veel zelfs, was er bijna van onder de indruk.

Geplaatst:

Geoogst: okra, kousenband, mais, een joekel van een courgette, 2 verschillende meloenen (wow, wat ruiken die lekker en sterk!), sikkimkomkommer en gewone komkommer. Wat gesnoeid in het oerwoud in de kas en een schaduwdoek over de tajerblad in de kas gelegd.

Geplaatst:

Eigenlijk de hele dag de dompelpomp aangehad. Wat kleine dingetjes geoogst voor het avondeten. Had al lang geen waterkers meer op. Smaakte lekker. Gestaard naar de lege plekken en gebaald (blijft nog wel even, en bedankt pytho )

Vogels verjaagd. Zaten 5 eksters nog net niet met een kopje thee op mijn tuinset te keuvelen en de dagelijkse zorgen te bespreken, terwijl ze de boel onderpoepten. En bedankt rotbeesten. Nog wat slakken de sloot ingegooid, mijn bloeiende artisjok bewonderd en uiteindelijk de dompelpomp uitgezet na zo'n 6 uur wateren. Vanaf woensdag mag moeder natuur dat weer op zich nemen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...