Ga naar inhoud

Vis en kreeft (en mosselen?) uit eigen vijver.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Karper groeit wel in ons klimaat, maar de zomers zijn net niet warm genoeg voor een goede voortplanting. Alleen in hele goede jaren zullen ze zich succesvol kunnen voorplanten, en dan nog de natuurlijke vijanden in open waters maakt dat er een minimale natuurlijke aanwas. Grootste bestand karpers op onze wateren wordt dan ook kunstmatig uitgezet vanuit kwekerijen en uitzetprojecten.

Geplaatst:

Toch zijn er wateren waar de karper populatie zichzelf in stand houdt.

http://www.karperbeheer.nl/karperbeheer/biologie/voortplanting/

Zo'n vijver als Joep voor ogen heeft is ook een kunstmatig water en kan dan ook deels ingericht worden als broedkamer.

Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een haltervormig water, waarbij een deel is afgezet.

Aan de andere kant zou ik juist niet voor karper gaan als voedsel vis voor de meervallen.

Voor zover ik Joep begrijp wil hij het water laten delen met kreeften en een karper kan een behoorlijke voedsel concurrent zijn van die kreeften.

Ik zou dan persoonlijk eerder gaan voor voorn, deze worden niet zo groot en zijn niet zulke veelvraten als karper en brasem.

Dan nog zal je na verloop van tijd ongewenste gasten (vissensoorten) moeten afvangen.

Deze komen in het water terecht via vogels die gebroed of vissen in het water laten vallen uit naburige wateren.

Geplaatst:

ik zou gaan voor baars, een vis die graag gegeten wordt en zich makkelijk in stand houd, wel zal hij van je kreeften eten.

ik heb enige tijd geleden baars uitgezet in een vijver om een jaarlijks terugkerende insecten plaag tegen te gaan en na 1.5 jaar was de populatie van 10 stuks naar vele honderden gegaan.

baars leeft vooral van insecten en zijn eigen jongbroed

eventueel kun je er naast blankvoorn toevoegen.

Geplaatst:

Mijn vader heeft elk jaar jonge kerp en goudvissen.. wel jong schot uitvissen en apart opkweken want ze eten hun eigen broed op.. (bij baars ook zo) heb je genoeg beplanting en ondiepe stukken en groot genoeg dit alles heb je een super grote overlevingskans

Mijn vader zijn vijver is 2 op 5 en vangt ze om in zijn aquarium te zetten. Simpel met een bakje door de planten gaan, effe laten zinken en visjes uitvissen

Geplaatst:

Bedankt voor de suggesties. Even wat aanvullende informatie.

Het idee is om het zo natuurlijk mogelijk te houden maar dan wel natuurlijk onder controle, zeg maar net zoals de Veluwe en bijna alle natuur in Nederland. Is het een zware winter dan bijvoeren, is er teveel van een bepaalde soort dan afschieten. Liever niet natuurlijk maar anders loop ik het risico over een tijd met een vijver vol met brasem en geen meervallen meer te zitten. Onder normale omstandigheden moet de vijver en de dieren die er leven zichzelf in stand kunnen houden. Dieren die altijd bijgevoerd moeten worden gaan het niet halen, dieren die onze winters niet aankunnen komen er ook niet in.

Vijver kan ingedeeld worden om het zo succesvol mogelijk te maken dus de rietkragen en ondiepe en diepere gedeeltes komen er. Eventueel natuurlijke barrières zodat de grotere meervallen niet bij de broedkamer kunnen komen ook. Wegvangen van nieuwkomers alleen als ze bewezen hebben een bedreiging te zijn. Best kans dat een nieuwkomer een goede toevoeging is.

Dat de vissen kreeften eten is op zich geen probleem, ook die populatie moet uitgedund worden anders heb ik er een seizoen later honderden.

Eten en gegeten worden is het systeem, bovenaan de voedselketen in de vijver staat de meerval en daarboven aan wal staan wij.

Geplaatst:

Baarzen als voer/aas vis zou ik zelf niet doen, omdat het directe voedselconcurrenten zijn van de meervallen.

Verder is het een vrij invasieve soort, die zich vrij snel voortplant.

De voorn heb ik aangedragen, omdat je dan een mooie verdeling wat vissen en waterlagen hebt.

De meerval zal vanuit de onderste waterlaag jagen, de kreeften houden zich op de bodem bezig en de voorns nemen de bovenste lagen voor hun rekening.

Geplaatst: (aangepast)

Vissen voer je niet meer onder de 10 graden.

Amerikaanse overleeft de winters.

Als baars een direkte concurrent is kan je eigenlijk niks meer opzetten. Concurrentie is bijna te verwaarlozen tenzij de baarsen 40cm+ zijn, maar dan nog zijn ze prima aas/ voedsel ( prooien van deze baars zijn eigenlijk nog te klein om jouw meervallen te voeden)

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ik zou er gewoon vanalles opzetten, mix.. ecosysteem op zichzelf. Prima voor jouw meervallen, altijd iets te vreten en genoeg afwisseling.

Misschien in het begin nog geen baars om voldoende witvis te verkrijgen. Zeelt, kerp, voorn, brasem, wat goudvissen, goudwindes en vanalles wzt je maar krijgen kan

Zeelt staat bekend als doktervis dus deze zet je er best zeker op

Goudvis is makkelijk te kweken, geeft pas na 2 jaar zijn kleur.. leuk, kan je tellen.. ja er zijn er 2 weg..

(Vallen het meeste op tussen de donkere vissen) vandaar het verboden is (in belgie) met kleurvarieteiten te hengelen

Geplaatst:

een goede soort die zich in Nederland goed voortplant en je ook van een insecten plaag af houd zou de zonnebaars zijn en deze worden een cm of 15 en zouden dan prima voer voor iets grotere meervallen kunnen zijn

een andere mogelijk aantrekkelijke soort is natuurlijk de forel aangezien deze zeer goed te eten is al weet ik niet hoe goed deze zich in stand houd in een vijver

wat grotere baars (de soort die in nederland overal voorkomt) schijnt trouwens ook goed te eten te zijn

Geplaatst:

@dravik

Ofschoon forellen niet zo "bont" gekleurd zijn, zijn het toch interessante vissen om te houden, al was het maar vanwege hun gedrag. Zo heeft elke forel zijn vaste staanplaats, vanwaar hij de omgeving kan afspeuren op iets eetbaars. Indien een andere forel te dichtbij komt, volgt een razendsnelle uitval om de indringer te verjagen. Onderling zijn forellen vrij agressief: bijten, happen, aanval en achtervolging, het hoort erbij.

Alleen al om deze reden kan men er geen andere vissen bijzetten, hoe groot ook,
omdat ze onverbiddelijk aangevallen worden, waarbij een hap uit het lichaam genomen kan worden. De enige vissen die men kan uitzetten zijn prooidieren! Een speciaalvijver is dus noodzaak. Wie er desondanks vredelievende vissoorten zoals goudvis, Koi of goudwinde bijplaatst, zal vroeger of later kunnen rekenen op een drama!

http://www.poseidongent.be/index.php/artikels/vijver/vissen/136-forellen-als-vijvervissen

Geplaatst:

En ik maar denken dat forel een scholenvis was redelijk stromend water en kouder dan 18 graden nodig had

Ijzer in de grond? Niet aan beginnen! ze hebben ook veel kalk in het water nodig

Op de forelvijver waar ik altijd ga zit toch wel redelijk kleine vis.. elke dag gooien ze er 2x 40 forellen op dus er blíjft altijd wel op zitten pakken wel goed op kunstaas maar blijft wel een goede witvisstand (zonder rietkragen en ondiepe stukken weliswaar) snoek zit er ook

14aa3ea4d8e3a5717894ee09ec59583c.jpg

Geplaatst:

Weet niet of dat mogelijk is.. forel gaat naar zee om dan weer naar de bron om te paaien en te sterven

Daarom dat de kwekers vooral in duitsland zitten, bergen en zee dichtbij

Geplaatst:

dat is niet helemaal waar de regenboog forel heeft meerdere leef vormen

een rivier/meer vorm

een naar zee emigrerende vorm

beide vormen zijn identiek en kunnen zich voortplanten jongen van ouders die hun hele leven in de rivier hebben geleefd kunnen naar zee emigreren en andersom

en het zelfde geld voor de meer/beek/zee forel dit is ook 1 en de zelfde soort (Salmo trutta)

ook geloof ik niet dat een forel ook maar iets tegen een meerval zou doen en als hij het wel doet zal de meerval er weinig last van hebben want het zijn sterke beesten met een dikke huid

Geplaatst:

Eigenlijk denk ik dat we deze discussie ergens anders beter kunnen voortzetten , we gaan aardig offtopic en vervuilen nu joep zijn topic.

Geplaatst:
Eigenlijk denk ik dat we deze discussie ergens anders beter kunnen voortzetten , we gaan aardig offtopic en vervuilen nu joep zijn topic.

Offtopic waar? Joep vroeg voor en nadelen../ inspiratie

Ik persoonlijk zou het bij witvis houden.. gemakkelijke soorten.. en er later baars bij zetten.. baars 45cm+ is ook zeer lekker!

Zeker geen zonnebaars! (Persoonlijk)

Geplaatst:

natuurlijk is het ook afhankelijk van de grote van de vijver..

aan welke afmetingen zat je te denken Joep?

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Tjonge mijn vorige post (van gisteren) is alweer 1,5 pagina teruggezet, als we maar over visjes kunnen praten

Nee zeker niet off topic. Het is allemaal interessante informatie en gaat over welke vissen wel/niet niet in de vijver kunnen. Ik heb geleerd dat goudvissen door mensen gegeten worden en dat forellen niet te dicht bij elkaar moeten komen

Qua vijver heb ik in mijn hoofd een doorsnede van 25 meter en 2 meter diep in het midden. Er wordt hier thuis nog niet direct enthousiast gereageerd als ik deze maten noem dus ze staan nog niet vast. Zal het eens uitzetten met een lint om te laten zien dat het best meevalt en prima in de tuin past

Met alle beesten gaat het goed, heb tijd gedacht dat er een Amerikaanse kreeft miste (wat eigenlijk niet kan want hun bak is aan bovenkant met gaas dichtgemaakt omdat ze tegen het elektra snoer van de pomp aan het klauteren waren) maar gisteravond heb ik ze toch alle vier tegelijk waargenomen. Bij de Turkse kreeften nog geen jongen gezien, die zouden in mei/juni uit het ei moeten kruipen. Zijn in begin natuurlijk nog heel klein dus ook moeilijk zichtbaar waarschijnlijk. Weet iemand of vrouwelijk kreeften hun staart weer naar achteren klappen als ze de eieren kwijt zijn? Nu hebben alle vrouwtjes (5 stuks) de staart omgekruld naar voren om de eieren te beschermen en het mannetje heeft al die tijd de staart naar achteren. Dat zou een goede manier zijn om te weten dat er jongen zouden moeten zijn, klinkt eigenlijk wel logisch ook maar heb het nog nergens gelezen dat het ook echt zo is. Misschien is er iemand met ervaring?

Geplaatst:

Forellen kunnen dus wel goed bij elkaar zolang ze +/- dezelfde grootte hebben.. het blijven roofdieren..

Enkel de waterkwaliteit zal een probleem vormen

Stroming / hardheid

En kweken gaat niet makkelijk zijn vanwege het roven..

Maarja zoals gezegd eet alle vis jong schot..

Roof blijft eten terwijl andere vis stopt als het schot wat groter is..

Dit zal ook wel zijn omdat ze daar sterker van worden. Het ordinaire (goud) visvoer bevat ook vismeel, is uiteindelijk hetzelfde

Als je 1 kg vis wil opkweken met enkel deze brokken heb je ongeveer 5 kg vis nodig dat hiervoor gestorven/ gedroogd is

Geplaatst:

Ik durf mezelf soms wel eens tegenspreken, of zo lijkt het toch.. het is ook omdat er geen gouden draad is..

Alles hangt af van factoren..

Zo heb ik ooit forel gevangen met brood.. iedereen gaat nu zeggen dat ik gek ben

Nu, op het brood kwam vooral witvis en waarschijnlijk wou deze forel ook eens proeven waar ze naar aan het happen waren..

Factoren..

In china eten ze alles.. van goudvis tot katten en ratten.. dusja dat is niet zo verwonderlijk he joep

In belgie gaat de meeste karper als consumptievis naar asia terwijl karper in belgie zelden gegeten wordt

Geplaatst:

Als we hier toch mogen praten over forellen, ik vraag me af hoe je een vis bestand van forellen kan maken die groot genoeg is zodat je er in kan vissen, maar dat er toch genoeg forel blijft om niet te hoeven bij te kopen. Lijkt me eigenlijk dat je dan best veel forellen moet hebben om zeg 1 x per week te kunnen vissen.

Geplaatst:

Ha,

Even over de forel: Vrienden van mij wonen in Oostenrijk en hebben een eigen vijver met aanvoer van vers water uit de beek en afvoer van oud water naar de beek. Beiden via een buis met gaas zodat de vis in de vijver blijft. Zij hebben zo'n 40 forellen per jaar uitgezet en daar eet ook wat wild van mee en zelf slaan ze regelmatig een hengeltje uit. De vijver is geloof ik zo'n 30 meter doorsnee.

Gwen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...