0xygen Geplaatst: 28 maart 2017 Geplaatst: 28 maart 2017 Is die bak niet een beetje klein voor een meerval of is de meerval nog niet zo groot? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 maart 2017 Auteur Geplaatst: 28 maart 2017 Nee die kopen we klein, en slachten we als hij groter is, eind van dit jaar. Want dan gaan de bakken toch teveel afkoelen en zelfs bevriezen. Gewoon om te zien hoe (snel) ze groeien, etc. Net als de kreeften. Voor in de uiteindelijke vijver halen we dan weer nieuwe jongen. En daar kunnen er dan wel wat van overwinteren. In modder en schuilplekken in de diepe vijver. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
0xygen Geplaatst: 28 maart 2017 Geplaatst: 28 maart 2017 Graaft een meerval zich niet in als het gaat vriezen, ala kikker? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 maart 2017 Auteur Geplaatst: 28 maart 2017 Dacht ik wel ja (Joep gaat over de info over de vissen ), vandaar dat ze dan in de vijver wel kunnen overwinteren. In deze bakken niet. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Frans D Geplaatst: 28 maart 2017 Geplaatst: 28 maart 2017 Heb je ook al forel overwogen, met als aanvulling wat karpers als opruimers?Het is een lekkere vis en je kunt zelfs indien gewenst als bijverdienste mensen er dagdelen op laten vissen. Het gevaar van alleen jagers houden, is dat deze ook hun kleinere soortgenoten eten.Wanneer je dus kleinere meervallen in een vijver uitzet, waar ook grotere zwemmen, dan is de kans dat die groteren de kleintjes in no-time opeten. Quote
0xygen Geplaatst: 28 maart 2017 Geplaatst: 28 maart 2017 Zijn die niet veel te klein om daarin te houden? Indien ze elkaar opeten moet je de vijver gaan opsplitsen in meerdere delen Quote
paddestoelengek Geplaatst: 28 maart 2017 Geplaatst: 28 maart 2017 Wanneer je dus kleinere meervallen in een vijver uitzet, waar ook grotere zwemmen, dan is de kans dat die groteren de kleintjes in no-time opeten. de meeste soorten meervallen die goed te eten zijn komen uit een veel warmer klimaat dus: in het voorjaar klein de vijver in en in het najaar de vijver uit-netten want ze overleven onze winters niet. Dus dit probleem zal niet snel optreden. Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
henkg Geplaatst: 28 maart 2017 Geplaatst: 28 maart 2017 Jorieke, kun je meerval jonkies gewoon kopen? Waar? Verkopen ze ook glasaal?Ik denk er al een hele tijd aan om in de sloot bij mij achter glasaal uit te zetten. Als die bv 0,10 per stuk kosten dan kan ik er wel 1000 stuks uitzetten. Dat ze naar andere waterlopen migreren, of deels opgevreten worden door Ali & Fatima de aalscholvers (en ik dus later bijna niks vang), dat moet dan maar.Met jullie meervalteelt bemoei ik me niet. "De beste stuurlui staan aan de wal" Quote      2025_teeltlijst (.xlsx)  Â
paddestoelengek Geplaatst: 28 maart 2017 Geplaatst: 28 maart 2017 leuk bedacht Henk, echter gaat de sterke arm een stokje steken voor jou plannenhttp://www.sportvisserijnederland.nl/vispas/visserijwet-en-regels/binnenwater/paling.html helaas dus.... Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
angela (†maart 2025) Geplaatst: 28 maart 2017 Geplaatst: 28 maart 2017 Henk ik zou dit even lezen of je even wat verder inlezen: http://www.paling.nl/nederlands/informatie/het-laatste-palingnieuws/spanje-en-frankrijk-gaan-door-met-glasaal-export/ Meerval kan je wel gewoon kopen:https://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=21468 Quote
Frans D Geplaatst: 28 maart 2017 Geplaatst: 28 maart 2017 de meeste soorten meervallen die goed te eten zijn komen uit een veel warmer klimaat dus: in het voorjaar klein de vijver in en in het najaar de vijver uit-netten want ze overleven onze winters niet. Dus dit probleem zal niet snel optreden. Vanwege de vijver ging ik er vanuit dat het een soort zou zijn, die 's winter ook zou kunnen overleven.Vooral bij een grotere vijver, is het een behoorlijk klus om deze leeg te netten (als dat überhaupt lukt).Van wat ik lees over Afrikaanse Meerval, is dat deze in een kweekbak tot een kilo of 2 worden opgekweekt en vervolgens worden aangeboden voor consumptie.Uit zo'n kweekbak zijn ze redelijk makkelijk weg te vangen met een net. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 maart 2017 Auteur Geplaatst: 28 maart 2017 We gaan ze trainen om in een schepnet te springen voor wat lekkers Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela (†maart 2025) Geplaatst: 28 maart 2017 Geplaatst: 28 maart 2017 Ik ga ervan uit dat je al een adresje hebt maar anders is deze misschien iets voor je: https://www.fischfarm-schubert.de/advanced_search_result.php?categories_id=0&keywords=wels&inc_subcat=1 Quote
Cupcakeje Geplaatst: 28 maart 2017 Geplaatst: 28 maart 2017 Wat een gaaf idee ! Ben heel benieuwd hoe dat gaat. Quote
0xygen Geplaatst: 28 maart 2017 Geplaatst: 28 maart 2017 Gaan jullie ze voeren met eigen voer of gaan jullie visvoer in kopen? Indien dat laatste het geval is, www.voervoorvis.nl verkoopt goedkoop voer Quote
Jorieke123 Geplaatst: 29 maart 2017 Auteur Geplaatst: 29 maart 2017 Oh voor de jonge toekomstige visjes maken we trouwens wel een ondiep stuk, met een boel beplanting. Waar ze veilig zijn, mocht 1 van hun ouders ze op willen vreten Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Frans D Geplaatst: 29 maart 2017 Geplaatst: 29 maart 2017 Ben benieuwd naar jullie plan de campagne en welke soort je exact wil gaan houden. Een Afrikaanse soort, zal zoals eerder aangegeven de winter niet overleven.Als je zoiets gaat houden, dan houdt dit in; in het voorjaar uitzetten en einde zomer weer afvangen.Omdat je het hebt over kleine vis beschermen tegen de grotere, krijg ik het idee dat je een soort op het oog hebt, die wel de winter kan overleven. Ik vind het wel een gaaf idee, zoiets als een eigen stuk water op een eigen stuk grond is altijd al een droom van mij geweest.Helaas is het tot nu toe nooit verder gekomen als dromen, wel leuk gevist in die dromen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 3 april 2017 Auteur Geplaatst: 3 april 2017 Eigenlijk moet Joep werken, maar het zonnetje scheen en hij heeft nieuwe speeltjes   Er staan ook al plantjes in: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 6 april 2017 Geplaatst: 6 april 2017 Oeeeehh! Het begint echt vorm te krijgen! Spannend! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 7 april 2017 Auteur Geplaatst: 7 april 2017 Na wat gepruts is alles nu in werking. Alleen was het zand veel te fijn en blijft het troebel. Zeker als je de pomp aan zet. Dus dat moet nog even anders. Â (het schepnet voor het oogsten staat al klaar )Â Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
paddestoelengek Geplaatst: 7 april 2017 Geplaatst: 7 april 2017 zand niet (alleen) te fijn, maar waarschijnlijk ook niet gespoeldmocht je het gaan vervangen door wat grover grind neem dan de tijd om dit te spoelennu zal je filter waarschijnlijk ook snel vervuilen en verstoppen Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
zoniet Geplaatst: 7 april 2017 Geplaatst: 7 april 2017 filter even afkoppelen en goed spoelen inderdaad Quote
0xygen Geplaatst: 8 april 2017 Geplaatst: 8 april 2017 1x spoelen is ook wel genoeg, filter kan waarschijnlijk wel wat aan. Als je een dag wacht dan is het meestal niet meer troebel Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 april 2017 Auteur Geplaatst: 11 april 2017 Joep heeft de tanks leeggepompt met onze vuilwaterpomp, die pompt ook nog eens een stuk sneller Daarna wat spoelen en nu is het water mooi! De planten komen er nog weer in, die staan nu even in een andere bak met water i.v.m. het leegpompen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.