Ga naar inhoud

Vis en kreeft (en mosselen?) uit eigen vijver.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nee die kopen we klein, en slachten we als hij groter is, eind van dit jaar. Want dan gaan de bakken toch teveel afkoelen en zelfs bevriezen. Gewoon om te zien hoe (snel) ze groeien, etc. Net als de kreeften. Voor in de uiteindelijke vijver halen we dan weer nieuwe jongen. En daar kunnen er dan wel wat van overwinteren. In modder en schuilplekken in de diepe vijver.

Geplaatst:

Heb je ook al forel overwogen, met als aanvulling wat karpers als opruimers?

Het is een lekkere vis en je kunt zelfs indien gewenst als bijverdienste mensen er dagdelen op laten vissen.

Het gevaar van alleen jagers houden, is dat deze ook hun kleinere soortgenoten eten.

Wanneer je dus kleinere meervallen in een vijver uitzet, waar ook grotere zwemmen, dan is de kans dat die groteren de kleintjes in no-time opeten.

Geplaatst:
Wanneer je dus kleinere meervallen in een vijver uitzet, waar ook grotere zwemmen, dan is de kans dat die groteren de kleintjes in no-time opeten.

de meeste soorten meervallen die goed te eten zijn komen uit een veel warmer klimaat dus: in het voorjaar klein de vijver in en in het najaar de vijver uit-netten want ze overleven onze winters niet. Dus dit probleem zal niet snel optreden.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Jorieke, kun je meerval jonkies gewoon kopen? Waar? Verkopen ze ook glasaal?

Ik denk er al een hele tijd aan om in de sloot bij mij achter glasaal uit te zetten. Als die bv 0,10 per stuk kosten dan kan ik er wel 1000 stuks uitzetten. Dat ze naar andere waterlopen migreren, of deels opgevreten worden door Ali & Fatima de aalscholvers (en ik dus later bijna niks vang), dat moet dan maar.

Met jullie meervalteelt bemoei ik me niet. "De beste stuurlui staan aan de wal"

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

leuk bedacht Henk,

echter gaat de sterke arm een stokje steken voor jou plannen

http://www.sportvisserijnederland.nl/vispas/visserijwet-en-regels/binnenwater/paling.html

helaas dus....

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:
de meeste soorten meervallen die goed te eten zijn komen uit een veel warmer klimaat dus: in het voorjaar klein de vijver in en in het najaar de vijver uit-netten want ze overleven onze winters niet. Dus dit probleem zal niet snel optreden.

Vanwege de vijver ging ik er vanuit dat het een soort zou zijn, die 's winter ook zou kunnen overleven.

Vooral bij een grotere vijver, is het een behoorlijk klus om deze leeg te netten (als dat überhaupt lukt).

Van wat ik lees over Afrikaanse Meerval, is dat deze in een kweekbak tot een kilo of 2 worden opgekweekt en vervolgens worden aangeboden voor consumptie.

Uit zo'n kweekbak zijn ze redelijk makkelijk weg te vangen met een net.

Geplaatst:

Ben benieuwd naar jullie plan de campagne en welke soort je exact wil gaan houden.

Een Afrikaanse soort, zal zoals eerder aangegeven de winter niet overleven.

Als je zoiets gaat houden, dan houdt dit in; in het voorjaar uitzetten en einde zomer weer afvangen.

Omdat je het hebt over kleine vis beschermen tegen de grotere, krijg ik het idee dat je een soort op het oog hebt, die wel de winter kan overleven.

Ik vind het wel een gaaf idee, zoiets als een eigen stuk water op een eigen stuk grond is altijd al een droom van mij geweest.

Helaas is het tot nu toe nooit verder gekomen als dromen, wel leuk gevist in die dromen.

Geplaatst:

zand niet (alleen) te fijn, maar waarschijnlijk ook niet gespoeld

mocht je het gaan vervangen door wat grover grind neem dan de tijd om dit te spoelen

nu zal je filter waarschijnlijk ook snel vervuilen en verstoppen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...