Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Vis en kreeft (en mosselen?) uit eigen vijver.

Featured Replies

Geplaatst:

Ach mocht je ooit een algen probleem krijgen kun je hem altijd nog gebruiken.

Geplaatst:
Die UV filter is vooral voor mensen die een mooie heldere vijver in de tuin willen zodat ze ook op de bodem kunnen kijken.

Ik heb geen uv filter, mijn vader ook niet.. Het water is bij ons kraakhelder!

Geplaatst:

Dan heb je er zeker krabbenscheer in? Worden dat soort planten aangeraden voor de teelt die jullie voor ogen staat?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

wat voor soort vijvers zijn dat, hoe groot is de inhoud, hoe is de beplanting, en hoeveel vissen van welk formaat zwemmen er in benadering in rond?

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Misschien is het leuk en leerzaam om eens een bezoekje aan dit bedrijf te brengen;

http://viskwekerijdestroom.nl/viskwekerij/

Het is ongeveer wat jullie willen gaan doen, alleen dan in een groter jasje en ze kunnen jullie van raad en daad voorzien.

Geplaatst:
Die UV filter is vooral voor mensen die een mooie heldere vijver in de tuin willen zodat ze ook op de bodem kunnen kijken.

Dat kan ook makkelijk als je maar een goed evenwicht hebt.

Geplaatst:

Watertest. Lastig , die kleurtjes zijn niet altijd even makkelijk af te lezen.

IMG905245291492253155.JPG

Bovenste is nitriet/nitraat: Boven de 100 is niet goed. Zou dus zeggen dat het niet goed zit in de bak maar hoe kan dat? Grondwater is 8 meter zand gezuiverd regenwater.

3e t/m 6e geeft de GH (hardheid van het water) aan. Die moet tussen de 10 en 15 liggen. zou zeggen dat ik net iets aan de hoge kant zit ... 16 of 17

7e is KH. carboonaathardheid en die moet tussen de 5 - 8 zijn. Geen idee, de kleur die ik krijg staat er niet bij.

8e is PH en dat is zuurgehalte. 7 a 8 is leuk en ik heb de indruk dat ik daar wel op zit. maar het verschil tussen 8 en 8,4 is voor mij lastig waarneembaar.

Laatste is CI (chloor): dat probleem bestaat alleen bij toevoegen leidingwater.

Geplaatst:

Meet anders ook even je grondwater wat je oppompt (dus vers, niet wat al een tijdje staat), dan weet je of daar al zoveel nitraat inzit.

Geplaatst:

Hoi Joep,

doe even een testje met het grondwater dat je hebt gebruikt om de bakken te vullen en maak even een foto

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

wortel was me net voor

Geplaatst:

even ter verduidelijking wat er gebeurd in een vijver

Alle dieren die je houd in de vijver vervuilen het water met hun ontlasting.

Deze vervuiling veroorzaakt Ammoniak / Ammonium nh3 /nh4 in het water

In het filter (en in het vijverwater) huisvestigen zich nitrificerende bacteriën die ammoniak en ammonium omzetten in Nitriet no2

Nitriet wordt omgezet door de- nitrificerende bacteriën in het (onschadelijke) Nitraat no3

Het onschadelijke is echter relatief, bij hoge waardes vanaf 25 mg/liter begint ook nitraat schadelijk te worden.

Nitraat wordt door planten opgenomen en dat is de methode om er af te komen(of door middel van waterverversing met nitraat vrij water)

Dat zuiveren door planten (liefst snelgroeiend) heb ik ook beschreven in een eerdere post waarbij ik aangaf 1 van de 3 bakken vol te stoppen met planten

Geplaatst:

test van grondwater (net opgepompt van 8 meter diepte), regenwater uit eikenhouten regenton en nogmaals de vissenbak. Je ziet duidelijk dat beide hun sporen hebben achtergelaten.

1e op de foto is de nieuwe test vissenbak.

2e is regenton

3e is grondwater.

2e-test-regenton-grondwater12801492257903.JPG

hieronder grondwater. Het nitriet komt daar dus vandaan maar is wel hoog maar niet te hoog.

grondwater-puur13671492259339.JPG

hieronder de regenton. Extreem (lage hardheid dus denk zacht) water. geen nitriet.

regentonwater76781492259358.JPG

hieronder de tweede test van de vissenbak. Nitriet rond de 100 dus aan de hoge kant en verder alles OK.

Als eindconclusie kan ik dan wel stellen dat de bak in orde is maar moet in de gaten houden dat het nitrietgehalte gaat dalen en niet gaat stijgen.

2e-test-vijver76031492259384.JPG

Geplaatst:

het opgepomte water is ongeveer gelijk aan het water in de vijver dus dat klopt

regenwater bevat geen kalk is dus "zacht"water en dien ten gevolge licht zuur (zoals de teststrook aangeeft.)

Als de plantengroei uitbundig was geweest in de vijver dan was het nitraatgehalte gedaald ten opzichte van het opgepompte water.

Daar ligt ook het probleem van de vijver op dit moment. Als je er dieren (vissen) in gaat doen zal de nitraatwaarde verder omhoog gaan en als het tegenzit gevaarlijke waardes gaan aannemen. (zie ook mijn vorige post voor de uitleg hierover)

gr Adriaan

Geplaatst:

25 mosselen , 10 slakken en 6 turkse rivierkreeften opgehaald vandaag in de bakken gedaan. De mosselen en slakken zijn nog erg stil, zal nog te koud zijn voor ze (watertemperatuur is 10 graden). De kreeften daarentegen schijnen zich lekker te voelen boven de 4 graden en zijn flink aan de wandel. Ze zitten graag ergens half onder of hangen in de waterplanten. Ze schijnen alles te eten en daar hebben wij gelukkig genoeg van

Ok duidelijk verhaal Adriaan. Ik heb dus meer waterplanten nodig. Ik heb drie mandjes met gemengde zuurstofplanten gekocht tijd terug a EUR 11,- per mandje. Ik zou in de bak met de mossels en slakken veel meer planten kwijt kunnen maar dan moet ik nog 15 mandjes aanschaffen en dat wordt wel erg prijzig. Heeft iemand ervaring met het kweken/vermeerderen van de waterplanten? Hoe snel kan dat gaan? Dat zou ik dan het liefst gaan doen, heb ik meteen ook een manier om de kreeften steeds van nieuwe planten te voorzien.

Tjonge druk in dit topic. Ga zo even de laatste berichten lezen en reageren.

IMG908565341492274235.JPG

IMG908994961492274243.JPG

Geplaatst:

Nitraat in grondwater zal komen omdat wij in een gebied wonen met veel melkvee. Al is de concentratie op zandgrond veel lager dan "vroeger"

http://www.clo.nl/indicatoren/nl0271-nitraat-in-het-uitspoelend-water-onder-landbouwbedrijven

Hier gaat het om een doelstelling van 50mg/liter.

Zal morgen het oppervlakte water hier eens meten. Heb genoeg strips

Nemen de mosselen ammonia/nitraat op of stoten die alleen maar uit?

http://viskwekerijdestroom.nl/viskwekerij/ had ik zelf ook al gevonden via google maar die kweken de afrikaanse meerval (net als alle andere nederlandse kwekers) en dat is een warm water vis, die doet het niet goed in Nederlandse wateren tenzij je bereid bent om het water te verwarmen en dat is in ons geval niet de bedoeling.

"We gaan ook even in de viskwekerij kijken waar we de Afrikaanse meerval kweken." Staat op deze pagina http://viskwekerijdestroom.nl/item/excursie/

Krabbenscheer, daar had ik nou nog nooit van gehoord. Daarom gegoogled en het is zeker een leuke plant voor straks in de vijver maar in de bakken wil ik nog geen drijvende waterplanten, wil graag zelf vrij zicht houden zodat ik kan leren van het gedrag van de dieren.

Geplaatst:

Waterpest, hoornblad en ook het irritante eendenkroos zijn allemaal snelle groeiers en goede nitraat verbruikers. Het is alleen nog te vroeg in het seizoen om snelle groei te hebben. Onze vijver zit vol met hoornblad, daar kun je wel een emmer vol van krijgen. Misschien komt je schoonzusje binnenkort nog langs qua vervoer (ik had hier met de MTFD aan kunnen denken )

aangepast door Gast

Geplaatst:

Krabbescheer is erg gevoelig voor de waterkwaliteit, zou ik nu niet aanraden.

Geplaatst:

Bedankt voor het aanbod Wortel! Ik heb in de mandjes dezelfde soorten die jij hebt (plaatjes vergeleken met mijn planten). Die gaan dus als het goed is snel vermeerderen (wortelgroei, ondergrondse uitlopers ? of moet ik zaadjes gaan oogsten?) zodra de temperatuur omhoog gaat. In iedere geval is er genoeg nitraat voor ze.

Ik vond net dit http://www.c2w.nl/nieuws/mosselen-slecht-voor-milieu/item15297

Daaruit maak ik op dat schelpdieren nitraat omzetten naar lachgas en dat lachgas gaat uit het water de lucht in en draagt bij aan het broeikaseffect. Als positief bijeffect lossen ze dan nitraatprobleem op.

De beesten zijn de eerste nacht goed doorgekomen. De kreeften lijken wat regenwormen gegeten te hebben en de bos waterplanten wordt steeds kleiner. Er ligt ook een boterham op de bodem om te kijken of ze dat lusten maar die is nog onaangeroerd. Mosselen verplaatsten zich in de mand en staan bijna allemaal een beetje open en dat zal betekenen dat ze zichzelf aan het voeden zijn. De slakken lijken zich wel verplaatst te hebben maar niet veel.

Geplaatst:

Hoorblad groeit vanzelf. Gewoon lekker laten liggen in de bak en de rest doet het vanzelf. Het worden uiteindelijk best lange planten en als die in dtukjes breken door wat dan ook groeit het gewoon verder. Dus makkelijk zat, niks aan doen

Als het koud is/wordt zinkt het naar beneden om te overwinteren, zomers komt het naar boven en groeit dan enorm. Ik gooi zomers regelmatig stukken weg (lees emmers vol) omdat anders de vijver helemaal dicht groeit.

Overigens hoeft het niet perse in mandjes te staan ik heb het gewoon los liggen.

Onderstaande foto is van afgelopen week op een zonnig moment. De planten liggen nog op de bodem, maar beginnen al punten naar boven te maken. Alles behalve de lelie ligt er los in.

2017-04-16-0942261492329560.57

Geplaatst:

ok hele mooie heldere vijver!. Met "los" bedoel je dat ze in de grond van je vijver wortelen of maken ze gewoon wortels in het water?

Geplaatst:

Echt los los. Hoornblad vormt geen wortels...

Geplaatst:

Test grondwater wat al tijden in een open ton bovengronds staat. Ook nog veel nitraat maar wel minder nitriet dan het grondwater wat direct uit de grond komt. Dus wel de bacteriën die van nitriet nitraat maken maar geen plantengroei om het nitraatprobleem op te lossen (zelfs geen algen door de lage temperatuur).

water-van-achter73571492357577.JPG

test van slootwater van de overkant (Jorieke stiekem foto's nemen vanuit de keuken). Kijk dat water moet ik hebben, vrijwel geen nitraat en helemaal geen nitriet. Sloot is dan ook compleet dichtgegroeid met planten. Heb direct 240liter opgehaald om eenzelfde hoeveelheid uit de bakken daarmee te vervangen. Nu even wachten tot het goed gemengd is en dan nog eens meten.

Heb nu ook een schrijvertje, beetje kroos een naaktwaterslakje en wat mij onbekende plantjes. Heb het water gezeefd om te voorkomen dat er kikkervisjes meekomen die wel gaan mee eten en poepen in mijn bak. Kikker heb ik wel eens gegeten, is niet vies maar ook niet bijzonder maar wel veel gedoe met weinig opbrengst.

slootwater56471492358255.JPG

Geplaatst:

Hoornblad is wel een goede plant voor mijn bakken denk ik. Lees overal dat het een drijvende plant is. Op de foto zie ik ze bij jou toch echt op de bodem. Hoe houd je ze daar zo mooi? Lees namelijk ook dat ze nogal makkelijk breken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.