Nedlets Geplaatst: 1 maart 2017 Auteur Geplaatst: 1 maart 2017 Dit is zelf pas mijn tweede seizoen dus ik ben niet de aangewezen persoon je daar veel advies in te geven. Diana schrijft altijd veel nuttige info; http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/peper/ Ik ga het ook doen zoals zij het doet, en als je vind dat je planten nu iets te hoog zijn zullen ze dat nu niet meer worden als de lampen er laag op zitten (bij mij maar enkele cm). Zodra je ze gaat verpotten plant je ze een stuk lager zodat het 'lange' steeltje meer onder de grond komt. Daar zal de plant ook nieuwe wortels vormen. Misschien nog de beste optie. De kiemblaadjes moeten uiteraard wel boven de grond blijven. Of kan je die ook weg halen en dan nog iets lager zetten mocht je willen? (Al weet ik dat laatste ook niet, daar kan beter een meer ervaren iemand op reageren). En zo erg vind ik het niet hoor. Vooral niet als je ze nu met voldoende licht laat doorgroeien. Quote
simonvb Geplaatst: 1 maart 2017 Geplaatst: 1 maart 2017 Ik denk ook dat jouw verlichting te hoog staat, het licht van een lamp neemt zeer vlug sterk af. Gewoon later verplanten onder de echte bladeren. De eerste kiemblaadjes kun je er voorzichtig af halen. Quote
Krikke83 Geplaatst: 1 maart 2017 Geplaatst: 1 maart 2017 Klopt dat van die wortels maken op de stengel? Ik had het ook gelezen op Diana's moestuin. Maar ik merkt niet dat pepers wortels maken op hun stam zoals tomaten. Ik zie ook geen haartjes zoals bij tomaten. Ik had ook ergens anders gelezen (plantaardig) dat dit niet goed is om pepers lager te plaatsen. Maar hoe dan ook mucho respecto voor Diana!!!! Zij is een inspiratie voor iedereen. Zij heeft bij mij alvast het moestuinvuur hevig doen branden! Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
Kim97 Geplaatst: 7 maart 2017 Geplaatst: 7 maart 2017 Ik heb nog een zaad of 15 in de grond geduwd om te kiemen maar geen een van alle doen ze het Precies dezelfde omstandigheden als de vorige lading die nu al prachtige blaadjes aan het ontwikkelen is, enkel had ik die in goedkope potgrond gestopt en deze in dure zaai en stek grond Quote
Cheela1982 Geplaatst: 8 maart 2017 Geplaatst: 8 maart 2017 Hier ook een positievere ervaring(en) met goedkope potgrond. Ook schimmelsporen zie ik enkel op de merkpotgrond, wit van kleur en zelfs oranje.Voor mij voortaan gewoon prijspakkertjes Quote https://www.cheelaschiliseeds.be/ Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”https://www.facebook.com/groups/1761232384178475
willem Geplaatst: 9 maart 2017 Geplaatst: 9 maart 2017 Ik heb nu mijn paprika's zo'n 8 weken geleden gezaaid en ik las dat dan de voeding van de potgrond zo'n beetje op is. Wat doen jullie aan bemesting van de zaailingen? Wat voor bemesting/hoeveel/hoe vaak? Quote
RobO Geplaatst: 9 maart 2017 Geplaatst: 9 maart 2017 ik denk: als je al grotere plantjes hebt kun je wat bijmesten met pokon oidals ze nog klein zijn, niks doen en goed op de blaadjes letten of er gebrekjes optreden Quote
Krikke83 Geplaatst: 9 maart 2017 Geplaatst: 9 maart 2017 Ik heb steeds geleerd dat ze geen voeding nodig hebben totdat ze de eerste echte blaadjes krijgen (dus de blaadjes na de kiemblaadjes). In principe gaan dan de meeste verspenen in grotere potten met dus een nieuwe lading potgrond. Dan ben je weer gerust voor 2 maanden. Rond die tijd kan je dan denken om ze uit te planten. Dus in principe hoef je geen voeding toe te voegen. Maar... ik ga zelf dit jaar experimenteren met voeding geven aan zaailingen. Zoals Robo zegt: kijk goed na de bladeren. Zij zullen wel met jou communiceren Verkleuringen = een tekort. Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
willem Geplaatst: 9 maart 2017 Geplaatst: 9 maart 2017 Dank voor jullie reactie.Ze hebben al best een paar blaadjes hoor Onderstaande foto is van vorige week. Ik heb het idee dat de groei er een beetje uit is, vandaar m'n vraag. Was even benieuwd hoe jullie het doen. Quote
RobO Geplaatst: 10 maart 2017 Geplaatst: 10 maart 2017 ja, ziet er prima uit maar hier zou ik wel wat bijmestenikzelf zou wat verdunde A-B voeding geven Quote
willem Geplaatst: 10 maart 2017 Geplaatst: 10 maart 2017 Ik ga eens kijken waar ik dat kan vinden.Ik zal ik nog een keer een foto maken want veel plantjes lijken ook te splitsen naar 2 takken maar het lijkt dan net of ze al getopt zijn. Maar goed, een foto zegt meer dus zal ik eerst even regelen. Quote
simonvb Geplaatst: 10 maart 2017 Geplaatst: 10 maart 2017 Waar halen jullie die A + B voeding? Is dat allemaal via Billie van het chilipeperforum of zijn er nog andere adressen?Ik zou dat anders ook wel eens willen proberen. Quote
Nedlets Geplaatst: 10 maart 2017 Auteur Geplaatst: 10 maart 2017 Ik geloof dat dat wel allemaal via Billie ging ja, hij had alleen leverproblemen ivm een verhuizing. Hij heeft laten weten helemaal niks meer op te gaan starten, dus dat is helaas opgedroogd. Wel zijn ze bezig met een nieuw initiatief. Quote
Mirjam86 Geplaatst: 12 maart 2017 Geplaatst: 12 maart 2017 Misschien hebben de mensen die op zoek zijn naar A&B meststoffen wat aan onderstaande. A= N stikstof (calciumnitraat) Dit moet een wateroplosbare variant zijn bijvoorbeeld yara calcinit 15,5 % Is te koop bij http://fransagro.be/?s=calcinit&nr=40026 voor groot verpakkingen. Kleinere hoeveelheden zijn via eBay te vinden. B= P fosfor - K kalium + spoorelementen Dit dient ook een wateroplosbare variant te zijn bijvoorbeeld yara kristalon bruin of peters combi sol. Kristalon bruin is moeilijk om te vinden dan wel kopen of men moet een pallet afnemen. Peeters combisol Is wel in klein verpakkingen te koop zie hiervoor http://www.meststoffenwinkel.nu/index.php?main_page=product_info&cPath=401&products_id=1221&zenid=rblk1pn6of93biu2693l7ci2q3 Zelf gebruiken wij geen minerale meststoffen ivm met overvoeding/verbranding en andere problemen door fluctuerende ph en ec waardes. Wij werken alleen met bio/organische meststoffen. Quote
mkleinman Geplaatst: 12 maart 2017 Geplaatst: 12 maart 2017 8 februari heb ik 24 paprikazaden gezaaid ( Yolo wonder ). Van de 24 zijn er 18 op gekomen. Ze zijn nu allemaal voorzichtig bezig met blaadje 3 en 4. Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
paddestoelengek Geplaatst: 13 maart 2017 Geplaatst: 13 maart 2017 Iemand enig idee of de peper en paprikaplanten nu al overdag naar buiten kunnen in een kasde kas staat vanaf begin van de middag in de zon Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
HuubvG Geplaatst: 13 maart 2017 Geplaatst: 13 maart 2017 Op een dag als vandaag had dat gekund pg. Bij mij was het meer dan 20° en het kasraam ging al op een kier. Maar dat is maar enkele uren. zodra de zon er niet meer op staat (schaduw) kan het erg afkoelen. Ik heb er vandaag wel aan gedacht, maar het nog maar niet gedaan. Stel ik vergeet ze even, weg plantjes. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 13 maart 2017 Geplaatst: 13 maart 2017 Stel ik vergeet ze even, weg plantjes. Als je ze vergeet 's nachts binnen te halen, of ook als het overdag te veel afkoelt? Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
HuubvG Geplaatst: 13 maart 2017 Geplaatst: 13 maart 2017 In de schaduw daalt de temp al gauw onder de 10° C. Dat zijn de plantjes niet gewend, dus die gaan gewoon stuk dan, ben ik bang. Je moet ze niet voor niks afharden. Ze kunnen de plotselinge temperatuurverschillen niet aan. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 13 maart 2017 Geplaatst: 13 maart 2017 dan blijven ze voorlopig nog heerlijk onder hun hoogtezonnetje staanbedankt Huub voor de uitleg Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Nedlets Geplaatst: 13 maart 2017 Auteur Geplaatst: 13 maart 2017 Je kan ze ook gewoon al goed afharden hoor. Maar hier staan ze ook onder de lamp met warmtematje, zal niet veel onder de 25 graden uit komen. Die zullen in het begin ook wel koude voetjes krijgen. Quote
pippi Geplaatst: 13 maart 2017 Geplaatst: 13 maart 2017 Ik zet de zaailingen steeds buiten als het maar even kan, in een kweekkasje op een beschutte plek in de volle zon. Er ligt een thermometer bij (achter de bakjes met zaailingen in de schaduw), en gister was het zo'n 27 graden in het kasje, vandaag 23. Zodra de zon weg is gaan ze weer naar binnen op de vensterbank (en dan zonder kap erop). Ik hoop dat ze hierdoor wat compacter blijven. Ik heb trouwens een enorm verschil in opkomst van de verschillende rassen. Van 100% bij de Novosibirski tot 0% bij de Dulce d'Espagna, terwijl alles op exact dezelfde manier wordt gezaaid in bakjes met plastic folie bovenop het modem van de pc. Ik heb vandaag de slecht kiemende soorten nog maar eens gezaaid. Quote
Nedlets Geplaatst: 14 maart 2017 Auteur Geplaatst: 14 maart 2017 Ik heb ook grote verschillen in kiempercentages. Toevallige is dat hier alleen de Jalapeno niet op komt, 2 soorten. 0%. Ik heb de hoop opgegeven, misschien dat ik deze week nog iets zaai en anders alleen cayenne peper en paprika. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 15 maart 2017 Geplaatst: 15 maart 2017 Alles laten kiemen met de deno-methode en ook hier zaden die niet willen. Wat mij vooral opvalt is dat de zaden van een "kleine" aanbieder slecht tot niet kiemen. Ik geef zeker nog niet op en ga voor nog een ronde voordat ik met mijn vinger wijs richting de verkoper, Een ding wat ik zeker weet is dat ik van de heirloom-soorten zelf zaad ga winnen en testen op kiemkracht voordat ze worden opgeborgen. Ik heb het vermoeden dat dit niet gebeurd is door de aanbieder Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
willem Geplaatst: 15 maart 2017 Geplaatst: 15 maart 2017 Ik las ook al eerder iets over niet gekiemde (paprika/peper) zaden van een aanbieder. Dit heb ik vorig jaar zelf ook meegemaakt. Wel goed opgelost maar toen helaas te laat om opnieuw te zaaien. Nog even een fotootje van m'n eerst gezaaide paprika/pepers. Overdag even in de zon in plaats van onder de lampen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.