Missmass Geplaatst: 1 februari 2017 Geplaatst: 1 februari 2017 Hallo allemaal, Komend seizoen heb ik de beschikking gekregen over een nog groter stuk grond bij de boer om mij pompoenen op te kweken. Ik had er eerst een stukje van ongeveer 2 bij 7 meter, maar omdat ik daar zulke goede resultaten geboekt had, mag ik het naastgelegen stuk grond van maar liefst 10 bij 30 gaan gebruiken. Dat stuk is eerst gebruikt voor een moestuin waarop vanalles werd gekweekt, behalve pompoenen. Op dit moment ligt het braak en ik wil eigenlijk weten hoe ik die grond nu het beste kan voorbereiden. Ik zou het het lieftst een keer flink om laten ploegen, maar het hele stuk is omgeven door hekwerk met een smal poortje (waar dus geen tractor doorheen past). Heeft er iemand tips? Of zal ik toch echt einde van deze maand zelf moeten gaan schoffelen? Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Bit Geplaatst: 1 februari 2017 Geplaatst: 1 februari 2017 Pompoenen houden van losse grond, voldoende vocht op wat diepte, ook in warme omstandigheden en véél voedsel ( stikstofrijk ) Fotootje opgezocht van mijn eigen 'veldje' van 2 jaar terug.Op zware klei. Niks aan gedaan, alleen een laag champost ( kan ook wat anders zijn ; compost, verteerde echt oude stalmest oid ) en op deze foto : 3 planten van pompoenen, rond 20 mei gepoot daarop. Deze foto is van 2 aug. Dingen groeien echt vanzelf, bij droogte in het begin es water geven, eenmaal gesettled, gaat alles vanzelf. Bij de 1e vorst stort alles ineen en haal ik de pompoenen van het veldje. in dit geval allemaal flessenpompoenen. Stikstofrijk zal jouw oude-moestuingrond al wel zijn. Meeste oude moestuingronden zijn zwaar overbemest, dus moet wel goed zijn al voor zo'n plannetje. Quote
Missmass Geplaatst: 1 februari 2017 Auteur Geplaatst: 1 februari 2017 Thanks, ik ben al reeds een aantal jaren bekend met de kweek van pompoenen, maar heb het nooit eerder op zo'n grote schaal gedaan. Vandaar dat ik wat vragen had over de grond en hoe ik die nu het beste klaar kan maken. Ik denk dat ik er het beste aan doe om deze te frezen, heeft iemand hier dat al eens gedaan? De grond ligt er nu flink braak bij, de man die er eerst zijn moestuin had heeft het na het vorige seizoen niet opgeruimd. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
tuinLB Geplaatst: 6 februari 2017 Geplaatst: 6 februari 2017 Frezen geeft normaal gesproken een mooie losse bovenlaag. persoonlijk zou ik in jouw geval flink bemesten (champost/compost/ verteerde mest) en dan frezen. lijkt mij een goede manier om het land voor te bereiden voor pompoenen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.