Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo allemaal.

vandaag heb ik me grond voor de moestuin afgemaakt en het is nu wachten tot er begonnen kan worden.

ik ben van plan om eerst wortels en doperwten te planten.

ik heb begrepen dat ik begin maart de wortels buiten kan zaaien, zal nog wat worden met het uitdunnen.

nu heb ik bio doperwten gehaald van het merk organic. er saat op dat ik ze vanaf begin april buiten kan zaaien, maar kan ik deze ook al binnen kweken in de turf bakjes met stek grond?? zo ja wanneer kan ik daar mee beginnen en wanneer mogen ze dan naar buiten?

als ik ze in juni/juli heb geoogst wil ik er andijvie en sperziebonen planten, wat zijn goede sperziebonen?

alvast bedankt.

groeten Richard

Geplaatst:

dankje daar heb ik ook al gelezen maar dringt nog niet helemaal tot me door.

er staat dat ik in febuari (dus kan morgen eigenlijk al beginnen)ook binnen kan kweken maar in een koude kamer, wat wordt bedoeld met een koude kamer? is dit 5 graden of is dit 15 graden?

Geplaatst:

Ik denk dat je het best nog een tijdje kan wachten. lastig lastig ... moeilijk moeilijk, ik weet het.

bv je erwten die je zou leggen straks binnen, die 'zaai' je koel, niet koud ( die rotten weg ) bij zeg 10-15 gr.

Maar staan ze eenmaal boven, dan het liefst heel koel. Minder dan die 15 gr. Waarom ? Omdat anders die planten veels te snel groeien. En wat moet je dan ? Dan zit je op 1 maart met behoorlijke planten en waar moeten die dan heen ? De tuin op ?

sja. dat zou leuk zijn ... en wie weet is het dan allang voorjaar ? Of hebben we dan schaatsweer ?

Dus. Probeer gewoon uit. Van die doperwten heb je toch zát in dat doosje. Leg je een deel en probeer je het uit. 2e leg doe je dan half maart. Weet je volgend jaar wat het best beviel.

Geplaatst:

super, dankjewel voor het antwoord, en ja t wachten is erg lastig haha.

maar ik kan dus half maart beginnen met doperwten binnen te planten of kunnen ze dan al naar buiten? en geldt dit dan ook voor de wortels?

Geplaatst: (aangepast)
super, dankjewel voor het antwoord, en ja t wachten is erg lastig haha.

maar ik kan dus half maart beginnen met doperwten binnen te planten of kunnen ze dan al naar buiten?

Zaai er nu gewoon vast een stel, die kunnen eind februari naar buiten, en vanaf begin maart kan je ze ook buiten zaaien. Je kan beter een paar keer zaaien met een goeie kans op succes, dan alles in een keer.

edit: gewijzigd omdat ik die quote niet netjes kreeg

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ja. Mooi van Diana. En dat is voor wortel

Dan zie je ook dat eind maart buiten zaaien voor wortel dus best vroeg is. Zaai je het voor het eerst, zou ik lekker meer op safe spelen en dus bv op half april gaan zitten

Komt bij, dat zo'n zaaikalender niet meer dan een algemeen handvat is he ? Elk seizoen is anders. Datum is maar een datum. Dán kijken of het weer meezit is ook wel handig.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...