dennislp Posted June 24, 2011 Share Posted June 24, 2011 I can't stop it Heb al een langere tijd last van valse meeldauw. Had eerst ook een beetje last van echte meeldauw maar die heb ik ondertussen onder controle. Het zit echt overal, op de munt, basilicum, tijm etc. Kaal knippen zit ik niet op te wachten... Dan word het hier enorm kaal. Of je de schimmel zelf kan aanpakken, betwijfel ik... kan er amper wat over vinden op internet. Zou het verstandig zijn om eerst een keertje met Bayer Finesse te spuiten, en daarna regelmatig met Ecotyle Vital? Ecostyle Vital * Inhoud 250 ml * ECOstyle Vital verhoogt de weerstand van de planten. * Preventief te gebruiken voor bijvoorbeeld rozen, die gevoelig zijn voor schimmelziekten. ECOstyle Vital is een versterkingsmiddel ter verhoging van de weerstand van de plant. Door de plant regelmatig te behandelen met Vital is de plant minder gevoelig voor schimmelziekten als meeldauw, fruitschurft, botrytis en phythophthora. Vital zorgt onder meer voor verharding van de buitenste plantencellen, waardoor schimmelsporen niet kunnen binnendringen.Het is belangrijk om vroeg in het groeiseizoen te starten met Vital, want de behandeling is preventief bedoeld. Een regelmatig herhaling van behandeling geeft het beste resultaat. Werkzame stof: Vetzuren, plantenextracten en silicium Finesse vloeibaar Finesse vloeibaar is werkzaam tegen verschillende schimmelinfecties op groente- en siergewassen, zoals bladvlekkenziekte, roest, valse meeldauw en phytophthora op aardappelen en tomaten. Productkenmerken * breed werkingsspectrum Problemen * Aardappelziekte * Bladvlekkenziekte * Meeldauw (valse) * Roest * Roest in prei * Rozenroest Verpakking 100 ml voldoende voor 30 tot 50 spuitvloeistof. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 24, 2011 Share Posted June 24, 2011 Ziet er niet rooskleurig uit Dennis, de sporen blijven wel een tijde kiemkrachtig en het weer van de komende dagen/weken is ook niet bevorderlijk. Helaas geeft zo'n wijdverbreide aantasting ook wel een beetje weer wat de conditie van de plantjes is, ondanks dat de schimmel zich van nature snel kan verspreiden. Als de situatie zo erg is als je schrijft dan is er naar mijn mening nog maar weinig aan te doen. Je kan nog proberen om te spuiten met zwavel (biologisch) en de aangetaste blaadjes en takjes weg te knippen . Dan wordt het kaal maar je kan de plantjes er mee redden. Dat moet ook met de middelen die je noemt en al eens eerder genoemd hebt. Ik heb geen idee of ze geschikt zijn maar het is wel belangrijk om een middel te kiezen dat geschikt is voor groente en fruit, je wilt tenslotte (mocht het middel aanslaan) nog wel van je plantjes kunnen eten. Komende jaren vruchtwisseling toepassen en op letten dat je de plantjes niet verzwakt door verkeerde en teveel bemesting. Ook moet je na het zaaien selectief zijn, zwakke plantjes gooi je weg de sterke laat je staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted June 24, 2011 Author Share Posted June 24, 2011 Conditie van de plantjes, die hou ik zo optimaal mogelijk. (ter duidelijkheid: de meeste plantjes die er last van hebben hebben nooit in de garage of binnen gestaan... direct vanuit het tuincentrum naar buiten.)Zal ze ook nog wat extra voeding toedienen in de vorm van korrels. Ik kwam op Ecostyle vital en bayer garden Finesse, via deze site:http://www.deoosteindeonline.nl/Categorie/Bestrijdingsmiddelen-zoeken-op-probleem/?gclid=CN2fiPXyzqkCFcUm3godsCFcOA Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 24, 2011 Share Posted June 24, 2011 Dennis, kan je eens een overzicht foto maken van je tuin? Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted June 24, 2011 Author Share Posted June 24, 2011 T zit vooral in de kruiden, dat is afdeling potjes Zal binnenkort een foto proberen te maken. Wil je zien hoe dicht het op elkaar staat ofzo? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 24, 2011 Share Posted June 24, 2011 Hoeveel ruimte ze hebben, zowel boven als ondergronds, etc. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted June 24, 2011 Author Share Posted June 24, 2011 ok! Ga zo snel mogelijk de foto maken. Ruimte tussen de plantjes is er denk wel genoeg, ruimte in de potjes? Ik heb het meeste in 2 liter potjes staan. Binnen no-time komen de worteltjes bij munt en lavas er weer onderuit, wat gaan die snel Maar zoals een basilicum plantje , 2 takjes in een 2 liter pot. (rest is al op) met extra voeding... Toch krijgt die meeldauw er grip op.. terwijl dat potje nog is bij geen enkele andere plant staat. (had hem afgezonderd, laat hem bloeien.) Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 24, 2011 Share Posted June 24, 2011 Ik heb ooit eens echte/valse (?) meeldauw gehad in een pot met veldsla. Die pot zette ik apart van de rest, en verder vergeten. Na de winter bleek de veldsla nog te leven, geen spoor van meeldauw meer, en het werd een prachtig bloeiende plantenpot. Idem met luis. Ik had binnen een dienblad met dahliastekken staan van mijn man... ineens vol met luis... niks gedaan... Ik ging ze deze week afharden op het balkon... en ineens viel het me op dat ik totaal geen luis meer kon bekennen... helemaal verdwenen zonder ingrijpen. Bij mijn pronkbonen in de tuin zie ik volgens mij ook geen luis meer, en die zat een tijdje geleden met zwarte klonten.... nou niks te zien met simpel kijken... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted June 25, 2011 Author Share Posted June 25, 2011 Ga het zo maar is kopen... en dan de komende weken flink spuiten tegen valse en echte meeldauw, ga denk niet per plantje spuiten maar meer een regenbui idee over alles, of het nou besmet is of niet. En daarna bespuiten met ecostyle vital... Hopelijk gaat het werken!! Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 25, 2011 Share Posted June 25, 2011 Vooral niet luisteren naar het advies wat je wordt geboden, en dat is niet de eerste keer. Veel succes er mee, dit was de laatste keer dat ik de moeite heb genomen om een vraag van jou te beantwoorden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 25, 2011 Share Posted June 25, 2011 Ik ook. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted June 25, 2011 Author Share Posted June 25, 2011 Zal wel weer aan mij liggen dat ik niet snap wat k verkeerd doe... Ik luister naar t advies, en ga ook naar het advies zoeken... Als de situatie zo erg is als je schrijft dan is er naar mijn mening nog maar weinig aan te doen. Je kan nog proberen om te spuiten met zwavel (biologisch) en de aangetaste blaadjes en takjes weg te knippen . Dan wordt het kaal maar je kan de plantjes er mee redden. Dat moet ook met de middelen die je noemt en al eens eerder genoemd hebt. . Dat klopt dus volgens mij niet... Want op de verpakking staan veel groente's en er bij hoelang je het niet kan eten na behandeling... Zoals de peterselie die er op staat, 4 weken na behandeling pas weer plukken... Als het toegepast kan worden op peterselie, waarom dan niet op munt etc. ? Bij de spuitzwavel zag ik alleen dingen over fruit op de verpakking, niet over kruiden/groenten...terwijl er bij de bayer garden finesse alleen maar wat stond over groenten/enkele kruiden... Wat verpakking betreft ben ik er redelijk van overtuigd dat dit moet werken... Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 25, 2011 Share Posted June 25, 2011 Wegmikken, ritueel verbranden, en opnieuw beginnen. Valse meeldauw is een schimmel, en erg besmettelijk. Als je er zooi overheen spuit, en dan vier weken niet mag eten... dan heb ik al gegeten... hoef ik het niet meer... Toevallig vandaag ergens gelezen (kan het niet meer terugvinden) dat een bepaalde groente bij teveel bemesting kwetsbaar voor valse meeldauw zou worden... Ook gelezen dat het familie is van de aardappelziekte, en dat de besmetting komt door bladeren die te lang nat blijven... edit: o ja... besmetting kan ook plaatsvinden door het gebruik van je gereedschap of dergelijke... bv. een schepje dat je elke keer weer bij de volgende plant ook gebruikt... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted June 25, 2011 Author Share Posted June 25, 2011 dat laatste... Het zal me niks verbazen als zoiets ook is gegaan via mijn handen/handschoenen , t overdragen van de schimmels. Maar we zijn het er dus wel over eens, dat de plant gezond moet zijn... Dat advies volg ik zeker op, door dus met ecostyle vital te spuiten. Denk dat dat nog belangrijker is dan de schimmel bestrijden. [super gezonde blaadjes zal het minder snel ingaan zitten. Ecostyle vital maakt dacht ik het bladweefsel stugger/dikker waardoor de schimmels er niet/slechter inkunnen.] Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 25, 2011 Share Posted June 25, 2011 Dennis, ik zou toch echt op zoek gaan naar een tuintje waar je alles in de vollegrond kunt zetten. Tuinieren in potten hoeft geen probleem te zijn, maar zo te lezen gaat het jou (nog) niet goed af. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted June 25, 2011 Author Share Posted June 25, 2011 Ja, ik had laatst al geïnformeerd. Maar omdat ik volgend jaar examens heb zit ik toch nog een beetje te twijfelen, en vind nu toch het voordeel dat het "ff tussendoor" kan, minder verplichting op momenten dat je even geen zin hebt in water geven. Weet nu wel dat er en wachtlijst is, van dacht 3 mensen... daar moet ik wel rekening mee houden. Ach, hoop dat het met de bestrijding van meeldauw afgelopen is, en volgend seizoen ga ik standaard met ecostyle vital sproeien, zal denk veel verhelpen. Als het niet lukt... Dan zal ik idd. moeten verder kijken dan hier in de tuin. T is nu vooral de meeldauw, luis & rups heb ik amper last meer van, sprinkhaantjes heb ik ondertussen ook de meeste van gevangen, en verderop in de buurt uitgezet, wat wel een rot werk was! Die springende dingen... Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted June 26, 2011 Author Share Posted June 26, 2011 Vital is voor de buitenkant van de plant, geschikt voor sla en kruiden.Algeco zou werken voor de binnenkant, maar dat gebruik ik niet. Bron: http://landentuinbouw.ecostyle.nl/upload/261229037.pdf Er staat daar voor zachtbladige gewassen (daar valt munt ook onder denk?) dat de dosering op 0,4% word gehouden... hoe moet je dat lezen Volgens de verpakking heb je 10ml nodig per liter water... Moet je dus minder doen bij zachtbladige gewassen denk? Maar 0,4% van 10ml lijkt me ook weer ernstig weinig 10 : 1000 = 0,01 x 4 = 0,04 ml voor 1 liter? Nee, dat lijkt me heel erg weinig... Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts