Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Jam...help....

jootje

Recommended Posts

Voor het maken van jam gebruik ik altijd opgespaarde potjes van groenten enzo. gaat altijd goed. Nu wilde ik voor mezelf wat leukere potjes en heb dus leuke weckpotjes gekocht. jam gemaakt, in de potjes gedaan......5 min. op zijn kop zetten......alles loopt eruit....zijn weckpotjes niet geschikt om gewoon jam in te maken? En wat gebeurt er nu met mijn jam nu ik ze niet op zijn kop heb kunnen zetten? Blijft de houdbaarheid van een jaar nu nog hetzelfde of word dat minder? Hoop dat iemand me wat wijzer kan maken!

Jootje zaten er van die rubber ringetjes in? dan zou het echt klem en jam-vast moeten zijn. Heb je misschien een foto van die potjes?

Je jam blijft wel houdbaar denk ik, het ligt ook aan de hoeveelheid suiker die je gebruikt hebt. Als het met halfsuiker is kan het iets lastiger zijn, maar jam vergaat niet een twee drie.

Je zou de jam opnieuw kunnen verwarmen, of steriliseren in de oven...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ja, er zitten van die oranje rubber ringen om de potjes. het zijn van die wechpotjes met beugel sluiting. Hoe steriliseer ik de potjes in de oven? Ik wil wel graag het zekere voor het onzekere nemen....

Sorry Jootje, ik heb het nooit zelf gedaan, wel over gelezen. En ik weet niet wat de rubber ringetjes doen in de oven

Ik las dat ze een half uur moeten op 150 graden, ik zou de potten erin zetten als de oven nog koud is. maar nogmaals die rubber ringen...kunnen wel tegen 100 graden water, maar de oven betwijfel ik eigenlijk.

Nou, de potten zijjn afgekoeld en ik ga ze in de koelkast zetten., Ze zullen niet zomaar bederven denk ik.( hoop ik) Ik had kersen en een zak geleisuiker...wel zoet geworden. dat wil ik de volgende keer anders doen. Minder zoet. Ik vind het wel jammer dat die weckpotten dus niet geschikt zijn voor jam.....had er 15 gekocht, maar ik ga dus maar weer mijn opgespaarde conservenpotjes gebruiken....

Trouwens, als je niet met halfsuiker jam maakt maar ouderwets 1 kg suiker 1 kg fruit, is het helemaal niet zo noodzakelijk om de potten om te draaien. In ieder geval deed k het nooit vroeger, en ik had zelden beschimmelde jam. Gewoon goed schoon werken en binnen een jaar opeten. Dus volgens mij kan je best je mooie potten gebruiken Dat stukje folie is ook bij schroefpotjes een goed idee!

ja, ik denk dat die folie van Jorieke een goed idee is. Zou echt zonde zijn als ik mijn potten niet gebruiken kon. Ik heb inderdaad met een kilo gelei suiker op een kilo fruit gewerkt. Het is kersen jam, en ik zou als ik dat weer maakte wel minder suiker gebruiken, vind het nu iets te zoet. Maar...ik eet de zelfgemaakte jam, het meest door de yoghurt, dus dan is dat zoete wel lekker.

ik raad je aan om die potten die niet goed afsluiten echt wel in de koelkast te bewaren !

ik maak zelf heel veel jam ( ongeveer 3000 potten per jaar....en moes en andere dingen) ( ergens ver weg is een topic van mij met recepten en dingen die ik kweek en inmaak enz )

ik heb zelf ook wel eens weck potten gekocht die niet goed waren , die kwamen bij de blokker vandaan en eens bij de action geprobeerd, was niets....alleen lijken de hele dure wel te werken maar het blijft moeilijk...

gewoon in gebruikte groente potjes doen joh lekker goed koop

even uitkoken of in de vaatwasser, vullen, 5 min op de kop , etiket erop met data kun je 1 op 1 jaar bewaren 1/2 op 1 kg half jaar, kijk uit met hele vruchten in de jam, deze kunnen eerder gaan gisten . succes....

ps; zo staat het bij mij in de gang....( dit was vorig jaar ik zal weer eens een nieuwe maken ) 264jitz.jpg

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Thessa, wat supergaaf! Ik neem aan dat ze voor de verkoop zijn? Of je moet wel heel erg gek op jam zijn. Ja, ik heb ze in de koelkast staan, en ga ze snel opmaken/weggeven. Hoewel het wel schijnt te kunnen zo, als je een kilo suiker/kilo fruit gebruikt. Ik heb nog een hoop te leren/ervaren. Maar jouw gang ziet eruit om op te eten!

• 2 weeks later...

Ik heb vorige week na eerst eens twee potten nu eens 6 jampotten gevuld met jam van frambozen, rode en zwarte bessen.

Ik was helemaal trots dat het gelukt was.

Wel opgespaarde potten gebruikt die uit de vaatwasser kwamen, enz..

Jootje, zou je er mee aan zijn, dan kun je je jam ook als vulling voor een taart. Een stuk taart met een toef slagroom, heerlijk. Heb ik maandag gemaakt en dit werd thuis erg gewaardeerd

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/