mkleinman Geplaatst: 26 februari 2017 Geplaatst: 26 februari 2017 Ik heb mijn aardbeien-ark nu bijna af. Er staan 18 bakken in met de maten 80x40x20cm hoog. De totale inhoud is ongeveer 75 a 80 liter grond per bak. Hoeveel aardbeien-planten zouden er hier per bak in kunnen? Een collega tuinder doet er 2 maar ik vermoed dat 3 per bak ook prima kan? Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Glenn1ap Geplaatst: 26 februari 2017 Geplaatst: 26 februari 2017 Ik vind het nogal veel voor weinig..Ben van plan een projectje wormenbak maken met aardbeienhttp://www.moestuintje.be/wp-content/uploads/2013/06/IMG_20130605_113402-PANO-e1371852511580-1024x495.jpg Zoiets maar dan geen geboorde gaten, maar met vuur en bierflessen bewerkt.. het wormen compostgedeelte zal een buis / opening zijn in het midden van de ton (met gaten) waar ik compost in gooi met enkele compostwormen. Daarnaast ga ik dit ook uitproberen https://mijntuin.s3.amazonaws.com/user-photos/33406.jpg Heb zo een sexy watervat als jij staan, enkel het deksel er half afgeslepen en wat visjes er in en een 1/3 vat erop met substraat en plantjes (aquaponics gedoe) uitbreidings projectje van 2017 dus https://m.facebook.com/AquaBelgium Quote
Bit Geplaatst: 26 februari 2017 Geplaatst: 26 februari 2017 Er vanuitgaand dat je een automatisch watersysteem hebt ? waarmee ook voeding gegeven wordt ? Of wanneer niet, dat je dat dan toch secuur zal doen handmatig, denk ik wel dat 6 of 8 frigostekken haalbaar moet zijn per bak. 6 toch zeker wel. Quote
mkleinman Geplaatst: 27 februari 2017 Auteur Geplaatst: 27 februari 2017 Water en voeding geven wordt denk ik eerst handwerk. Automatisering lijkt me leuk ( is mijn werk ) maar wordt pas volgend jaar of het jaar er op. Voorlopig wordt het met de hand water en voeding geven. 6 of 8 planten per bak had ik niet verwacht trouwens. Maar betekent in elk geval dat mijn aanname dat twee per bak wel weinig is klopt. Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Bit Geplaatst: 27 februari 2017 Geplaatst: 27 februari 2017 2 stuks is het aantal als je denkt vanuit volle grondteelt; hier niet het geval.Maar dan wel vochthuishouding / hitte en voeding goed in de gaten houden Quote
henkg Geplaatst: 27 februari 2017 Geplaatst: 27 februari 2017 Borsalino (oud-forumlid, moest zijn moestuin opdoeken, toch nog steeds de aardbeibatobakkenexpert) schreef:bato-aardbeibak-t5815-10.html#p106592(Heel interessant topic over aardbeienteelt in bakken) Bit schreef het al: water en voeding geven wordt dan precisiewerk. Water zeker eens per dag, en op echt warme dagen vaker. Jouw bakken zijn heel fors. Wel dien je rekening te houden met het feit dat jouw bakken allemaal strak tegen elkaar aan staan.Bij batobakkenstellages is er vaak ruimte tussen de rijen, zodat de bladeren en vruchtstengels naar opzij kunnen uitwaaieren. Geeft ruimte en daarmee ook luchtigheid: minder kans op rot.Recent voorbeeld: blog/Opg/opbouwen_b-6445.html Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
mkleinman Geplaatst: 27 februari 2017 Auteur Geplaatst: 27 februari 2017 Luchten zei een medetuinder ook al. Om die reden zet hij er slechts twee per bak in. Ik zat dus zelf te denken aan 3 per bak. Een klein aantal dan met vier als test. Het blijft een beetje experimenteren zo. Ik heb met een beetje geluk aankomende lente ook elektriciteit ter plekke ( zonnepaneel en accu ). Ik kan dan gaan kijken of ik met een vochtigheidssensor op gepaste tijden water kan gaan geven. De IBC waar het water uit moet komen staat immers er pal naast Allemaal bedankt voor de tips. Ik ga experimenteren met drie planten per bak en als test een paar bakken met 4. Totaal kom ik dan op 60 planten uit voor het eerste jaar. Dat er trouwens zoveel planten in een enkele Batobak gaan verbaasd me wel trouwens. Dan wordt het heel strak letten op bemesting en vocht. Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
mkleinman Geplaatst: 1 april 2017 Auteur Geplaatst: 1 april 2017 Intussen heeft een tuincollega zijn aardbeien-ark ook af. Hij plaatst per bak 6 en bij sommigen 8 planten. Dat wordt dus een leuke vergelijk aankomend jaar hoeveel planten per bak nu het beste werkt. Hebben ze dus nu met 2,3,4,6 en 8 planten per bak op het complex. Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.