Jeroen76 Geplaatst: 5 maart 2017 Geplaatst: 5 maart 2017 (aangepast) Hallo moestuiniers, Ik wil dit jaar mijn kas gaan vullen met tomaten en pepers. Echter is mijn plan om de planten in bakken te zetten. De grond in de bakken zal dan een mengsel van potgrond, compost en tuinzand worden. Ik wil dit zo doen aangezien ik in een vrij nat deel van het complex zit en zo in extreem natte periodes niet al te vochtige grond hoef te krijgen. Is dit slim en wat zijn de voordelen om ze wel in de 'volle' grond te zetten? Natuurlijk goedkoper maar doet het ook meer met de planten? Zoals je leest twijfel ik nog een beetje. Gr. Jeroen 5 maart 2017 aangepast door Gast Quote
Waaslander Geplaatst: 15 maart 2017 Geplaatst: 15 maart 2017 Hier hebben de 2 vorige jaren de tomaten in emmers gestaan in de serre . met de reden omdat ik het eigenlijk niet ziet zitten om de 3 tal jaar de serre een 30 tal cm uit te graven en te wisselen met grond van buiten 3/4 van de serre tomaten . Het is dit jaar de bedoeling om 1 van de 3 rijen in volle grond te planten geënte planten . Dan zou om de 3 of 4 jaar tomaten komen op zelfde plek in de volle grond . En geënte planten zouden geen last hebben van wortelziektes , waar je wel redelijk snel last van heb met heirloom soorten en geen teeltwissel .Dus dit kan nog een motivatie zijn . Anderzijds denk ik dat de tomaten gekweekt worden in de minst natte periode van het jaar en geen rechtstreekse regenval in de serre dus flink wat minder gietbeurten nodig en toch niet te nat ? Quote
Jeroen76 Geplaatst: 16 maart 2017 Auteur Geplaatst: 16 maart 2017 Bedankt voor je antwoord! Ik ga dan toch maar voor de tomaten en pepers in potten. Welke maat pot gebuik jij en hoeveel planten per pot? De pepers en paprika's ga ik per 3 in een pot zetten zoals Diana dat heeft uitgelegd op haar site. Natuurlijk ook een paar los om het verschil te ervaren. En welke grond gaat er in de potten? Maak je een speciaal mengsel of knikker je er gewoon tuingrond in? Gr. Jeroen Quote
Nedlets Geplaatst: 16 maart 2017 Geplaatst: 16 maart 2017 Hier ook alles in potten, simpelweg omdat ik maar een serre heb van 200x250 en dus niet aan teeltwissel kan doen. Bij komen enkel de tomaten en paprika & peper in de serre. Vorig jaar ook alles in pot. Toen had ik in 20l potten één plant, dit was te ruim. De bakken waren niet doorgroeid met wortelen. Dus ik ga dit jaar 2 tomaten per 20l zetten. De peper & paprika ga ik per 2 in 10 liter potten zetten en een paar in een grotere pot. Puur om te kijken wat voldoende is. Ik denk dat dit redelijk krap is maar ik wil ze zo krap mogelijk plaatsen. Ik moet wel zeggen dat ik gebruik maak van druppelbevloeing met automatische mestgift waardoor ik de variabelen wat beter kan controleren. Hoe groter de pot hoe meer ruimte voor reserves, dus hoe minder 'precies' alles moet. Quote
Jeroen76 Geplaatst: 16 maart 2017 Auteur Geplaatst: 16 maart 2017 Ik heb dezelfde afmeting qua kas en ga dan ook gelijk met jou mee en dezelfde maat potten gebruiken. Thanks! Quote
Heylane Geplaatst: 17 maart 2017 Geplaatst: 17 maart 2017 Ik heb ook alles in bakken staan in de kas. Ik heb gemerkt dat het vooral belangrijk is diepe bakken te hebben (mijne zijn bijna 1 m diep). Op de een of andere manier krijg ik veel minder tomaten als de bakken minder diep zijn. Ik heb gewone emmers gebruikt maar dan gaat het niet zo lekker. Ik gebruik van die plastic wasmanden die bv Action heeft (twee tot drie planten per mand). Ik wil dit jaar vermiculiet door de potgrond te doen. Dan zouden de bakken minder snel uitdrogen, al snap ik die redenatie nog niet helemaal. Ik moet het nog eens goed uitzoeken. Quote
Jeroen76 Geplaatst: 17 maart 2017 Auteur Geplaatst: 17 maart 2017 Cocopeat lees ik als goed vast houdende grond om mee te mengen heeft iemand daar ervaring mee? 1 meter diep is wel behoorlijk of niet? Quote
Waaslander Geplaatst: 18 maart 2017 Geplaatst: 18 maart 2017 Hier staan ze in emmers van 12 liter action 99 cent veel goedkoper dan potten natuurlijk voldoende gaten in de bodem geboord .Vul ze met .1/5 hydrokorrels1/5 Cocopeat1/5 potgrond2/5 compost tot een 2 tal cm van de rand zodat er nog een gietrand is en 1 plant per pot . Quote
Nedlets Geplaatst: 18 maart 2017 Geplaatst: 18 maart 2017 Waaslander, ik zoek al een tijdje naar een goede substraat voor tomaten en pepers in pot. Dit mengsel gebruik je al langer? Ik twijfel zelf om een potgrond met cocopeat en eventueel compost verhouding te maken voor zowel tomaten als pepers. Enerzijds kaap ik het topic misschien maar het gaat wel over tomaten in pot, substraat. Dus denk wel dat het hier past. Quote
Jeroen76 Geplaatst: 18 maart 2017 Auteur Geplaatst: 18 maart 2017 Ik vind het prima passen hier hoor en lees graag mee Quote
Waaslander Geplaatst: 19 maart 2017 Geplaatst: 19 maart 2017 Waaslander, ik zoek al een tijdje naar een goede substraat voor tomaten en pepers in pot. Dit mengsel gebruik je al langer?Het gaat het 3 de jaar zijn dat ik deze mengeling dit jaar gebruik . Vorig jaar gedeeltelijk mengeling van 2015 met wat nieuwe compost gebruikt en beviel me niet zo goed daarom voor dit jaar voor de tomaten in potten nieuwe grond . Wel experimenteren met geënte planten in volle grond . Dit omdat elk jaar een 450 liter grond aanvoeren me wat veel lijkt . Enerzijds kaap ik het topic misschien maar het gaat wel over tomaten in pot, substraat. Dus denk wel dat het hier past. Ik denk dat ,dat het verschil is hier of andere forums .Hier probeert me alles rond zelfde onderwerp zoveel mogelijk te groeperen dat men gemakkelijk iets kan terugvinden via de zoekfunctie . Dus elk onderwerp is niet van topic starter. Welke grondsamenstelling dan in deze bakken kunnen, lijkt me perfect te passen in dit topic;Op andere forums is het topic bij manier van spreken van de topicstarter en reageer je daarop omdat je bijna juist zelfde situatie heb dan kaap je hun topic .Denk dat de manier van werken hier veel aangenamer is , moet je niet altijd zelfde antwoorden maar dan tegen iemand anders en kan er geregeld geantwoord worden met link van onderwerp die ook over gaat en veel info over te vinden is. Quote
Nedlets Geplaatst: 19 maart 2017 Geplaatst: 19 maart 2017 Top! Wat is de reden dat je die hydrokorrels toevoegt? Ik was zelf aan het denken aan een mengdel van potgrond met cocopeat en eventueel wat compost. Al dacht ik al ik osmocote toevoeg ik voor langer klaar ben. Na het seizoen beland het toch in de groene bak. Ik heb te weinig ruimte om teeltwissel te doen. Ik probeer dus een goedkoop maar goed mengsel te vinden. Vorig jaar alleen potgrond maar ik vond dat die toch best dicht sloeg door het seizoen heen. Quote
Jeroen76 Geplaatst: 19 maart 2017 Auteur Geplaatst: 19 maart 2017 Die korrels gebruik ik ook niet blijf je inderdaad terug vinden als je ze in je compost gaat verwerken Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.