Ryan-1988 Geplaatst: 7 maart 2017 Geplaatst: 7 maart 2017 Hallo, Als ik de verpakkingen van mijn zaden lees staat bij zaaitijd vaak een breed begrip. Vaak een zaaitijd van bijvoorbeeld juni tot eind juli. Hoe bepaal je nou voor jezelf wat de juiste timing is om te zaaien. Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar niks concreets gevonden. Quote
simonvb Geplaatst: 7 maart 2017 Geplaatst: 7 maart 2017 Gedurende die periode is het mogelijk om te zaaien. Zaai je binnen die periode zit je meestal goed. Gelukkig is het voor de meeste dingen redelijk ruim anders zou je na een reis ofzo die groente al niet meer kunnen zaaien. Het zijn algemene aanwijzingen, elk jaar is anders, elke grond is anders, elke ligging is anders,.... Dat zal ervaring uw leren. Tip 1: zaai in verschillende keren in die periode zodat je niet alles tegelijk moet oogsten.Tip 2: zoek in Google naar zaaikalender Velt. Goede kalender voor zowel beginners als meer gevorderden. Quote
annaelizabeth Geplaatst: 7 maart 2017 Geplaatst: 7 maart 2017 Hallo, Als ik de verpakkingen van mijn zaden lees staat bij zaaitijd vaak een breed begrip. Vaak een zaaitijd van bijvoorbeeld juni tot eind juli. Hoe bepaal je nou voor jezelf wat de juiste timing is om te zaaien. Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar niks concreets gevonden. Als je gebruik maakt van dit forum en je weet nog niet waar jouw tuin zich "klimatologisch" bevindt, en je hebt geen buren om mee te overleggen, dan kun je bij de gebruikers van dit forum zien waar ze zich ongeveer bevinden en je daaraan spiegelen. Ik zie bijv. dat jij in Zeeland zit en daar zit dus onder andere Henkg ook Quote
Claudia69 Geplaatst: 7 maart 2017 Geplaatst: 7 maart 2017 Ik heb toen ik zelf een moestuin begon eerst veel gelezen. Eigenlijk is het handboek ecologisch tuinieren van VELT een goed naslagwerk waaruit je altijd wel iets kan leren. Zo zie je dat er verschillende teeltperiodes zijn met elk eigen risico's en vereisten. Verschillende rassen ook (vroege en late). Planten waarvan de zaailingen redelijk koudebestendig zijn en planten die niets van nachtvorst verdragen en pas half mei in volle grond geplant mogen worden. Lange dagplanten die, als je ze zaait voor de langste dag (20 juni) de neiging hebben om tegen die tijd in zaad te schieten, en dus niet netjes te kroppen of groot worden. Die zaai je dan beter later op het jaar, of voldoende beschermd, verwarmd en bewaterd om doorschieten te vermijden. Ik kijk naar hoe nat of droog de grond erbij ligt. Hoe warm die aanvoelt. Of er al onkruid opkomt, de krokussen bloeien, de bomen uitlopen (als indicator voor het moment waarop je onbeschut in volle grond kan beginnen te zaaien). Ik kijk naar de weerberichten (die ook een temperatuur aan de grond geven naast een minimumtemperatuur, want die wordt op 1 m boven het gras gemeten en ligt een stuk hoger dan de temperaturen aan de grond) - bv. dat van de bodemkundige dienst (geeft volgens mij de verwachting voor centraal België aan, wij liggen iets meer naar de kust en hebben meestal iets zachtere temperaturen). Als ik binnen voorzaai, wacht ik tot de zon al af en toe even doorbreekt (de zonneschijnduur wordt in sommige weerberichten ook vermeld) om filerende zaailingen te vermijden. En tot de nachtvorst niet meer systematisch naar -5 °C gaat bij open nachten voor ik mijn voorjaarsgroenten binnen laat opkomen en dan rustig in de koude bak laat verder groeien (spitskool bv.), of onder een plastic tunnel inzaai in volle grond. En dan is er nog de factor tijd: ik kan niet altijd meteen zaaien van zodra dat in theorie mogelijk is. Ik heb enkele jaren genoteerd wat ik wanneer zaaide met welk succes en op basis daarvan een soort schema uitgewerkt van wat ik ongeveer wanneer zaai, nieuwe soorten pas ik er dan wel tussen, maar in de praktijk bekijk ik elke week wat de prioriteiten zijn en probeer me vooral niet op te jagen. Het is geen wedstrijd En verder is het inderdaad goed om het zaaien wat te spreiden over de hele periode waarin dat mogelijk is. Anders heb je bv. ineens 30 kroppen sla die je op enkele weken tijd moet opeten of uitdelen omdat die ander door gaat schieten. Of een paar weken lang massaal veel bonen en daarna niets meer. Dat mag natuurlijk als het de bedoeling is om je diepvries te vullen, maar je moet het wel verwerkt krijgen op het moment dat je groenten oogstklaar zijn. En dat kan je nooit helemaal voorspellen... Quote
Ryan-1988 Geplaatst: 9 maart 2017 Auteur Geplaatst: 9 maart 2017 Duidelijk verhaal. Nu weet ik ongeveer waar ik naar moet kijken. Heel erg bedankt:) Quote
simke Geplaatst: 10 maart 2017 Geplaatst: 10 maart 2017 Hoi Wat ik nog als aan vulling wil geven is dat de volle maan een invloed heeft op het ontkiemen van je zaden net als dat de vollemaan invloed heeft op de zee. Wat ik doe is ik kijk wat de ontkiemduur is van van het zaad. En zaai dan b.v. 7 dagen voor vollemaan. Ik volg de bd metotde. De ontkiemduur kan je ook terug vinden in het velt boek. Zo krijg je ook een zaai cyclus. Quote
roeier Geplaatst: 10 maart 2017 Geplaatst: 10 maart 2017 Ik hoop dat het eerste gevonden kievitsei ook een teken kan zijn; vandaag is weer de eerste van Fryslân gevonden. Zaaien op de maan en ik geloof in mindere mate de stand van de sterren heeft inderdaad zijn aanhangers. Er zijn mensen die hiervoor de zaaikalender van Maria Thun gebruiken, dat wilde ik er nog even bij noemen. Ik denk dat ik dat volgend jaar ook eens ga proberen, via mijn volkstuinvereniging hoor ik er goede dingen over. Quote
Bit Geplaatst: 10 maart 2017 Geplaatst: 10 maart 2017 Sja. Maar élke maand is het een keer volle maan toch ? Weet je nog niet of je boontjes moet leggen in maart of in april met volle maan. Voor wie in zulks geloofd, er zijn aparte topics voor, waar dat besproken wordt.Denk niet dat de topicstarter dit bedoeld. Quote
Claudia69 Geplaatst: 10 maart 2017 Geplaatst: 10 maart 2017 Het zal wel zijn invloed hebben. Op nachten met volle maan is er meer licht. Maakt voor lichtkiemers misschien verschil. Maar als ik bonen zaai, kijk ik in eerste instantie naar hoe nat de grond erbij ligt en of er de komende dagen geen bakken regen worden verwacht, want dan mag de maan nog goed staan: boontjes houden niet van natte voeten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.