Jorieke123 Posted June 26, 2011 Share Posted June 26, 2011 Er komen elke week weer nieuwe leden op dit gezellige moestuinforum, en daar zitten ook veel beginners bij. Misschien leuk voor die beginners, om als gevorderde tuinier hier kort en krachtig DE tip te posten die je zelf aan het begin had willen krijgen. Mijn tip:Als je bij god niet weet welke van de 1000 verschillende soorten groenten je wilt gaan kweken, kijk dan eens naar wat je favoriete gerechten zijn. En begin met die soorten kruiden en groenten waar je dat gerecht (grotendeels) mee kunt maken.Dan weet je waar je ze voor kweekt, en heb je gelijk al een recept waar je een overvloedige oogst mee weg kunt eten Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank vwl Posted June 26, 2011 Share Posted June 26, 2011 Ik ben zelf nog niet zo ervaren in het tuinieren maar een van de fouten die ik dit jaar gemaakt heb was het te zuinig zijn met zaai/stek grond.Ik probeerde 1 bakje zaaigrond meerdere keren te gebruiken maar dit was geen succes, onder andere door de schimmels? En aaltjes die dan al aanwezig zijn in de grond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wouttie75 Posted June 26, 2011 Share Posted June 26, 2011 Ook ik moet na dit eerste voorjaar toegeven, dat te vroeg zaaien weinig effect heeft. De natuur bepaalt wanneer iets aan de beurt is ! Wel had ik dit jaar mazzel met mijn vroeg gepootte vroege aardappelen. Heerlijk vroeg zat ik aan mijn maaltje nieuwe piepers Mijn vroege bietjes en wortelen waren rond dezelfde tijd klaar als mijn 3 weken later gezaaide ! Tip 2 / 3 : zet uien niet op stalmest ! Uienvlieg wordt hierdoor aangetrokken. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted June 26, 2011 Share Posted June 26, 2011 Zorg dat als je een moestuintje wil beginnen, dat je eerst zoveel mogelijk informatie inwint! Ik begrijp het als je denkt dat je besmet bent dat je zo snel mogelijk wil beginnen, maar veel mensen onderschatten echt het werk op een moestuin. Ik zie het bij ons op het complex ieder jaar weer gebeuren vol enthousiasme beginnen, gelijk veel kopen en dan na een maand of wat zie je alleen nog maar onkruid: zonde van je investeringen en erg vervelend (als je bij een vereniging zit) voor je buren die al het onkruidzaad in de tuin krijgen! Als je dan toch na al die informatie nog steeds denkt dat je verslaafd bent heb je bovendien al een voorsprong door te weten wat je wilt kweken, hoe je wilt kweken en hoe je je tuin wilt indelen: een goede start is namelijk het halve werk! Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted June 26, 2011 Share Posted June 26, 2011 Gratis bodemverwarming voor je zaaigoed?Een verwarmd kweekbakje / propagator schijnt ideaal te zijn.Het kan ook (bijna) gratis en voor niks, als je tenminste toch al iets als een mediabox (b.v. van UPC) of een Digitenne-ontvanger hebt. Die dingen zijn berucht om hun sluipverbruik. Eigenlijk zijn alle apparaten die lauwwarm aanvoelen in standby geschikt, als ze maar een platte bovenkant hebben. Normaliter zetten we die apparaten bij niet-gebruik uit, of we hebben een standby killer.Zet je bakjes op zo een apparaat. Controleer wel in het begin regelmatig de temperatuur in het zaaibakje. En let op bij watergeven. Van de electrische apparaten houden alleen waterkokers van water, alle andere niet.En ja, "I did try this at home", al voor het derde jaar, tot volle tevredenheid. Is deze methode ideaal? Nee, er valt bijvoorbeeld niets af te regelen. Is een verwarmd kweekbakje/ propagator beter? Lijkt me wel, maar dat weet ik niet. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
essiebes Posted July 1, 2011 Share Posted July 1, 2011 Mijn tip voor beginners is: Begin klein. Heb ik ook gedaan in mijn achtertuin en ik breid het steeds meer uit. Zo krijgt het in de loop van de tijd steeds meer vorm en kun je ook beter bepalen wat je nou wel en niet wilt. (Ik weet nu al van bepaalde groentes dat ik die volgend jaar niet meer ga zaaien bijvoorbeeld, en ook wáár wel of niet)En je neemt zo niet in 1 keer teveel hooi op je vork (wat Koert ook aanhaalde). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts