DannyL Geplaatst: 12 maart 2017 Geplaatst: 12 maart 2017 Ik heb hier zwarte bessen staan, maar op 1 struik zit er op de stam een soort van schimmel of iets dergelijks?Zelf krijg ik niet gevonden wat dit is, want meeldauw zit volgens de dingen die ik lees op bladeren, maar die heeft ie nog niet.. Herkend iemand dit, en wat kan ik er tegen doen?Of is het misschien beter om de plant te ruimen? . Quote
Bit Geplaatst: 12 maart 2017 Geplaatst: 12 maart 2017 Eerst dacht ik een schimmel te zien, maar eigenlijk door die begonnen aantasting ook links op een verder nog gezonde tak, denk ik aan wollige dopluis ( die er al een beste tijd zit ). Niet zeker. Quote
DannyL Geplaatst: 14 maart 2017 Auteur Geplaatst: 14 maart 2017 Bedankt voor het antwoord.Na wat zoeken naar plaatjes blijkt dit het inderdaad te zijn. Dit lijkt er teveel op. Nu nog even zoeken wat ik er nog aan kan doen (buiten takken ruimen), want ik hoopte eindelijk nu flink was bessen te krijgen dit jaar. Quote
svvoorden Geplaatst: 30 maart 2017 Geplaatst: 30 maart 2017 Als het dopluis is dan moet je alle takken verwijderen waar deze op zit. Ik heb zo mijn hortensia ook al eens tot de grond toe af moeten knippen. De kans is groot dat je bessenoogst dus tegen gaat vallen maar ik zou niet wachten tot na de bessenoogst maar gewoon wegknippen en de takken liefst verbranden. Quote
0xygen Geplaatst: 30 maart 2017 Geplaatst: 30 maart 2017 De huis tuin en keuken tip ter bestrijding van dopluis is als volgt; Neem een combinatie van spiritus en groene zeep en tip met gebruik van een wattenstaafje de plaag aan. Dopluis heeft zich door de jaren heen goed ontwikkeld wat betreft de resistentie voor chemicaliën. Hierdoor is het lastig te bestrijden. Het feit dat de dopluis erg verspreid zit op de plant, maakt de bestrijding nog lastiger.DIt is gewoon gekopieerd, gene idee of het wel werkt. Quote
Bit Geplaatst: 30 maart 2017 Geplaatst: 30 maart 2017 Schildluis en dopluis zijn lastig te bestrijden met de huis tuin en keuken middeltjes die bij gewone luizen wel helpen. Komt door hun goede bescherming van zichzelf met schild of de pluizige massa dus.Wat wel helpt is een olie smeren. Ik doe olijfolie. Dat sluit ze van de zuurstof af. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.