speets Geplaatst: 14 maart 2017 Geplaatst: 14 maart 2017 (aangepast) Ik eet al zo'n 17 jaar alleen maar brood uit eigen bbm. Ik gebruik keukenzout, maar daar zit (te) weinig Jodium in. Bovendien ben ik sowieso zeer matig met zout ivm Natrium. Edit: lees even hier https://www.gezondheidsnet.nl/vitamines-en-mineralen/zelf-brood-bakken-kan-leiden-tot-jodiumtekort Mijn vraag is: Zijn hier meer langdurige broodbakkers en wat doen jullie om een Jodiumtekort te voorkomen? (Ik weet wel hoe ik het aan moet vullen, heb geen goede raad nodig, maar ik lees graag jullie ervaringen ). 18 maart 2017 aangepast door Gast Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Pestoman Geplaatst: 14 maart 2017 Geplaatst: 14 maart 2017 Je kunt of bakkerszout gebruiken, verkrijgbaar bij de bakker, of webshops, of gewoon Jozo-zout van bij de super. Quote
speets Geplaatst: 15 maart 2017 Auteur Geplaatst: 15 maart 2017 Dank je, maar dat was mijn vraag niet. En ten tweede bevat Jozo-zout uit de super minder Jodium dan bakkerszout. Dat is nou juist de kern van mijn verhaal! Lees de vraag nog maar eens goed Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Anna3 Geplaatst: 15 maart 2017 Geplaatst: 15 maart 2017 Ik gebruik om een jodiumtekort te voorkomen dus bakkerszout.. Het schijnt geloof ik niet zo heel nauw te komen, maar ik koop vrijwel nooit brood dus voor de zekerheid gebruik ik bakkerszout. Quote
Claudia69 Geplaatst: 15 maart 2017 Geplaatst: 15 maart 2017 Op welke website kan je bakkerszout bestellen? Quote
Jenneke Geplaatst: 15 maart 2017 Geplaatst: 15 maart 2017 Ik maak het mezelf gemakkelijk en slik gewoon een aantal keren per week een kelptabletje. Ik bak wel eens zelf brood maar niet dagelijks en verder eet ik voornamelijk biologisch brood dat ook geen bakkerszout bevat. En ik ben daar blij om want ik vind over het algemeen de smaak van het gewone brood te zout (en verder ook niet te eten hoor, vind het vaak vettig smaken, te klef etc etc).Maar zelfs als ik wel brood met bakkerszout zou eten zou ik niet aan de aanbevolen dagelijks hoeveelheid jodium komen want dan moet je dagelijks 6 boterhammen wegwerken en dat red ik dus echt niet. Ik eet alleen brood bij de lunch en meestal maar 2 sneetjes. En van vis, eieren en zuivel ook veel te weinig om dat te compenseren. Zomers eet ik wel wat vaker zeewier, dan sla ik m'n kelptabletje wel eens over Quote
Indy Geplaatst: 17 maart 2017 Geplaatst: 17 maart 2017 Ik heb me daar eigenlijk (nog) niet zo mee bezig gehouden. Ik gebruik wel zout. Ik bak de laatste 4 jaar ons brood ,koekjes en taarten zelf. Ook op vlees en vis gebruik ik zout. Misschien moet ik me er toch eens in gaan verdiepen. Quote
ADOPEG Geplaatst: 18 maart 2017 Geplaatst: 18 maart 2017 Als je voldoende zuivel en eieren eet is er toch geen probleem? Quote ~ Vita rosa est ~
speets Geplaatst: 18 maart 2017 Auteur Geplaatst: 18 maart 2017 Maar weet jij dan wat "voldoende" is? (Overigens ook niet het antwoord op de vraag). Toch wel verbazend dat alleen Anna en Jenneke bedacht zijn op een eventueel J-tekort bij langdurig zelf brood bakken. Ik zal de onderwerpregel eens veranderen. Om te voorkomen dat ook dit draadje weer helemaal off topic gaat, kopieer ik een tekst die iedereen ook zelf wel kan googlen: Jodium is een spoorelement dat belangrijk is voor de productie van schildklierhormonen. Deze hormonen zijn nodig voor een goede groei, de ontwikkeling van het zenuwstelsel en de stofwisseling. Van nature komt jodium voor in zeewier, zeevis en eieren. Toegevoegd jodium zit in gejodeerd keuken-, tafel- en dieetzout, bakkerszout, brood dat gebakken is met bakkerszout en sommige vleeswaren. Een jodiumtekort komt alleen voor als iemand weinig of geen brood eet, ongejodeerd of biologisch brood eet en ook geen gejodeerd keukenzout gebruikt. Bij een jodiumtekort gaat de schildklier trager werken en opzwellen (krop). Bij kinderen leidt jodiumgebrek tot een groeiachterstand en een verminderd leervermogen en bij een groot tekort tot dwerggroei. En als je nou ook even googelt op bakkerszout kopen, dan kun je ook nog zelf de adressen vinden Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jenneke Geplaatst: 18 maart 2017 Geplaatst: 18 maart 2017 Als je voldoende zuivel en eieren eet is er toch geen probleem? Ja, maar voldoende is dus echt heel veel. Ik heb het volgende lijstje even gekopiëerd van de site van het voedingscentrum: Andere bronnen van jodium Dezelfde hoeveelheid jodium als in 4 sneetjes brood kun je binnenkrijgen door het eten van: 85 gram witvis (kabeljauw, koolvis, schelvis, rode mul) 200 gram vette zeevis (haring, makreel, zalm) 270 gram platvis (schol, tong, heilbot) 6 gekookte eieren 700 gram kaas 4 glazen halfvolle melk (per glas 175 ml) 3,5 kilo runderlappen Quote
ADOPEG Geplaatst: 18 maart 2017 Geplaatst: 18 maart 2017 Maar weet jij dan wat "voldoende" is? (Overigens ook niet het antwoord op de vraag).Dan wel geen antwoord op de vraag, wel een antwoord op deze vraag komt ook van het voedingscentrum: Andere bronnen van jodium Dezelfde hoeveelheid jodium als in 4 sneetjes brood kun je binnenkrijgen door het eten van:85 gram witvis (kabeljauw, koolvis, schelvis, rode mul)200 gram vette zeevis (haring, makreel, zalm)270 gram platvis (schol, tong, heilbot)6 gekookte eieren700 gram kaas4 glazen halfvolle melk (per glas 175 ml)3,5 kilo runderlappenBronpagina (Ik zou het maar niet alleen uit runderlappen proberen te halen. ) Maar dan laat ik nu weer de ruimte voor on-topic reacties. Quote ~ Vita rosa est ~
speets Geplaatst: 18 maart 2017 Auteur Geplaatst: 18 maart 2017 (aangepast) Ja dat had ik wel gelezen, en Jenneke ook Bak jij zelf al lang brood? 18 maart 2017 aangepast door Gast Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Indy Geplaatst: 18 maart 2017 Geplaatst: 18 maart 2017 Is het daadwerkelijk ook bewezen dat je door je eigen gebakken brood een jodium tekort krijgt? Ik vind het voedingscentrum nu niet de meest betrouwbare bron . (belangenverstrengeling e.d.) Je eet toch meer dan alleen brood? Hoe lang duurt het dan voor je zoiets krijgt,dan wel merkt? Maar op jouw vraag: ik maak nu 4 jaar mijn eigen brood en koekjes e.d.,en doe er niets aan om het te voorkomen.En ik eet ook niets uit voorbereide zakjes of pakjes, waar vaak ook zout aan toe is gevoegd. Zou ik dan een verhoogd risico hebben, en waarom hoor je daar dan niemand over? Quote
alefarendsen Geplaatst: 4 april 2017 Geplaatst: 4 april 2017 Een wat ouder topic, maar toch nog maar even een reactie. Ik (en mijn familie, vrouw, 2 jonge kids) eten sinds 3 jaar alleen nog maar zelf gebakken brood (zuurdesem, lange fermentatie). We eten veel brood met z'n vieren (ongeveer 1 brood van 800-900 gram per dag). Ik bak het een keer per week. Ik heb toen we helemaal overschakelden op brood uit eigen oven wat onderzoek gedaan (mede door wat één minder fijn verhalen uit onze omgeving over jodiumtekort wat resulteerde in struma bij de moeder en een leerachterstand bij het kind) en kwam toen tot de conclusie dat bakkerszout (ik haal het tegenwoordig bij Molen de Vriendschap in Weesp waar om m'n meel vandaan komt) voor ons de makkelijkste manier was. Zoutgehalte in mijn broden varieert tussen de 1.8 en 2.2% (bakkerspercentage, dus gemeten als percentage van hoeveelheid meel). Goed, tot zover mijn ervaring. gr.,Alef Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.