Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Rare vlekjes op tomaat

yoshirules

Recommended Posts

Ik heb geen idee, ik heb hetzelfde. ook die rode/paarsige vlekken, zijn die normaal want die had ik ook op mijn tomatenplant een tijdje geleden ineens.

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Meeldauw of in de volksmond ook wel 'witziekte' genoemd is op dit moment bij vele tuinders al waar te nemen. Deze schimmel zorgt ervoor dat de bladeren van uw tomatenplanten een witte pluizige schijn krijgen. Een ziekte die dus voor veel problemen kan zorgen en dit vooral bij vochtig weer.

Meeldauw is een ziekte die razend snel te werk gaat. Indien u een aantasting niet behandeld, zal de schimmel in een mum van tijd de totale plant en die in de omgeving ervan aangetasten!

Bestrijding?

Meeldauw kan inderdaad bestreden worden, allerhande middelen zijn te verkrijgen in de handel. Al zullen we toch eerst naar het biologische grijpen voor we de grote middelen inzetten.

Bij meeldauw draait het eigenlijk allemaal rond preventie,…er moet voorkomen worden dat de ziekte uitbreekt. Met regenachtig, vochtig weer is dit niet altijd even gemakkelijk maar hieronder toch een paar tips:

Meeldauw wordt veroorzaakt door een te vochtige omgeving. Daarom moet er zo weinig mogelijk water gegeven worden,… Geef zo min mogelijk water en dan ook nog liefst aan de voet van de plant en zeker niet op de bladeren.

Zorg voor voldoende verluchting in de serre! Laat uw serre dag en nacht openstaan om zo luchtcirculatie en verluchting in de serre te creëren waardoor de kans op schimmels sterk daalt.

heb meeldauw net gegoogled en enkele foto's gezien en

ik snap niet wat meeldauw met die foto te maken heeft ook als ik de omschrijving lees dan lijkt het er totaal niet op...

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Ik denk ook even mee.

Bij het zien van de foto denk ik in eerste instantie aan een tekort van iets (magnesium?). Ik weet het niet 100 procent zeker dus dan beter niks typen. Meeldauw lijkt me hier niet de oorzaak, dus vandaar dat ik toch even antwoord.

Ik heb even gegoogled en veel verder dan deze artikelen kom ik niet:

http://www.tomatoville.com/showthread.php?t=18784

http://www.themanicgardener.com/the_manic_gardener/2010/08/calling-all-tomato-experts-help.html

(mogelijke oorzaken: Tomoto spotted wilt virus, Magnesium deficiency, discolleration due to sunlight).

Mijne ging van binnen naar buiten en heeft toen per ongeluk de hele dag in de brandende zon gestaan, veel blad is toen verbrand, het lijkt een beetje op die lichtere plekjes op het blad enkel was er bij mij vrij veel verbrand dus veel meer wit/geel. hierna kwam die verkleuring van het blad. Dit was het enige plantje wat ik toen gekocht had en niet van zaad had opgekweekt (pick-a-tom van het tuincentrum).

Nadat het blad verbrand was kwamen bij mij die paarse vlekken... had er niet veel aandacht aan gegeven want ik dacht dat dat zo hoorde. heeft een behoorlijke tijd geduurt voor de plant weer verder leek te gaan, nu een dikke maand later begint deze weer vollop nieuwe takjes met bladeren te maken en heb gisteren het eerste open bloemetje ontdekt dus ik denk niet dat die paarse vlekken wat ernstigs is, daar de plant wel weer vrolijk verder gaat.

Manolito,

De oorzaak: te fel zonlicht ben ik inderdaad ook tegengekomen tijdens mijn zoektocht gisteren. Zou dus prima kunnen omdat er geen gele kringen verschijnen (ik heb zelf deze problemen niet maar ik ga af op de foto hierboven) zoals dat wel het geval is bij het tekort zoals bij de link van tomatoville wordt beschreven. Bedankt voor het delen.

Ik zou het in ieder geval wel in de gaten houden, bij wat ouder tomatenblad zal het niet veel problemen opleveren.

Manolito,

De oorzaak: te fel zonlicht ben ik inderdaad ook tegengekomen tijdens mijn zoektocht gisteren. Zou dus prima kunnen omdat er geen gele kringen verschijnen (ik heb zelf deze problemen niet maar ik ga af op de foto hierboven) zoals dat wel het geval is bij het tekort zoals bij de link van tomatoville wordt beschreven. Bedankt voor het delen.

Ik zou het in ieder geval wel in de gaten houden, bij wat ouder tomatenblad zal het niet veel problemen opleveren.

de nieuwe bladeren aan de plant hebben het niet idd, plant lijkt voor een royale tweede ronde te gaan, zit helemaal vol bloemetjes weer