Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Kruipende tijm schijnt een fijne bodembedekker te zijn, en daar kan ik wel wat van gebruiken tussen mijn fruitbomen en bessenstruiken. Ik heb zaad gekocht en voorgezaaid in zo'n oaseblok met gaatjes erin (zag ik bij de welkoop, leek me handig als je veel plantjes wilt opkweken). De zaadjes zijn mini en daar kwamen al heel snel (binnen 5 dagen ofzo) ook mini-kiempjes uit, maar dat is nu al 2 weken geleden en er lijkt verder niks te gebeuren, de plantjes vormen geen blaadjes of iets. Blijven wel mooi groen, dus ik heb niet het gevoel dat ze iets tekort komen. Ze staan in een kweekbak op de vensterbank op het zuiden (wel boven een verwarming, dus vrij warm)

Iemand ideeën?

elizabet.nl

Geplaatst:

Vanzelfsprekend helpt bij zo'n vraag een foto

Ik weet ook echt niet wat een oaseblok is ? Kortom, waar hebben we het over ?

Geplaatst:

Dat is een hardschuim van een kunststof waar totaal geen plantenvoeding in zit. Ik kan me net als Bit niets voorstellen bij een plantje zonder blaadjes dat wél mooi groen is??? Kun je niet gewoon in een tuincentrum wat potjes met kruiptijm kopen en die in je tuin uitplanten? Dan gaat de rest vanzelf, al duurt het wel heel lang. Kruiptijm is een langzame groeier.

Geplaatst:

image68481490383000.jpegimage26431490383005.jpeg

Foto!

Ik bedoelde dus dat ze benevens de 2 kiemblaadjes geen nieuw blad aan lijken te maken, hoewel ik nu op de foto's daar wel piepkleine aanzetjes toe zie. Ik heb de kweekbak nogal in een opwelling gekocht, nam aan dat er wel voeding in zou zitten, maar het lijkt me inderdaad het meest logisch dat dat het probleem is.. Zal ns onderzoek plegen.

En waarom ik geen plantjes koop, tja, waarom zou je tomaten kweken terwijl je ze ook in de winkel kunt kopen?

elizabet.nl

Geplaatst:

Ja nee je hebt helemaal gelijk met dat zaaien. Ik heb jaren geleden wat stekjes gekregen, dus ik hoefde nooit te zaaien. Maar het ziet er toch aardig goed uit? langzame groeiers, dus geduld hebben. Straks verspenen in goeie grond, De blokjes met de gaatjes erin ken ik niet, dus daar kan ik geen zinnig woord over zeggen.

Je hebt wel érg dik (dicht op elkaar die zaden) gezaaid. Ik neem aan dat je iedere pluk heel wilt laten en gewoon enkele zaailingen tegelijk wilt gaan verspenen? Dus gewoon zo'n bosje tijm uit een zo'n gat in een pot straks?

Geplaatst:

Zien er niet slecht uit, toch? Ik zou ze wel snel lekker overpotten in goeie grond. En ik begrijp niet goed waarom je in zo'n soort medium zou willen zaaien, wat is het voordeel boven gewoon in een bakje met aarde?

Geplaatst:

okok. Ja sorry. Ik ken dit als Oasis blokken. Ik wist echt niet wat ik me bij Oaseblok moest voorstellen. Niet aan Oasis gedacht.

Ja het schijnt dat je dat ook voor zaaien kan kopen ( ik ken het van bloemschikken enzo ) Het houdt makkelijk water vast, en zuigt het makkelijk op, dat is wel waar, en het is steriel ook ja. Tja. Oké

Tijm is gewoon heel langzaam, eenmaal boven, neemt dat best lang voordat dat aan de gang gaat.

De blokjes straks per stuk afbreken en dan in z'n geheel in de aarde ? werkt dat zo ? Inderdaad, nog nooit gezaaid zo.

Geplaatst:

Het plan was inderdaad dat er per gaatje 1 plantje zou groeien, en dat ik t dan blokjes kon afbreken om uit te poten. Maar 1 zaadje per blokje zaaien ging wat lastig met die ieniemini zaadjes Denk dat ik ze nog iets groter laat groeien en dan uit ga dunnen, en verpotten zal misschien toch ook wel een noodzakelijke tussenstap worden.

Dank voor de geruststelling, dan ben ik gewoon nog niet gewend aan vaste planten opkweken, heb verder eigenlijk vooral groenten (en dus 1jarigen) gedaan tot nu toe, die zijn natuurlijk véél sneller in alles. Heb wel vorig jaar (nu ook weer) getracht Afrikaanse Basilicum te kweken, groeide ook al zo vreselijk langzaam. Is ook een vaste plant. Dat wordt dus geduld oefenen......

elizabet.nl

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...