0xygen Geplaatst: 24 maart 2017 Geplaatst: 24 maart 2017 Hallo mensen, Ik heb een paar zaden gekocht en daarbij wordt aangegeven dat ik ze in "wet sphagna" moeten liggen. Even googlen leverde op dat dit veenmos is. Nou dacht ik i.p.v voor 8 euro dat bij een winkel te kopen, ik heb hier in mijn voortuin ook nog mos liggen. Kan ik er ook gewoon mos voor gebruiken. Groeten, 0xygen. Quote
weknow Geplaatst: 24 maart 2017 Geplaatst: 24 maart 2017 Neen. Dat gebruik van veenmos is populair op Engelstalige sites, vooral uit de VS en daar blijkbaar ook algemeen te koop. Sommige liefhebbers...en dus ook sites....zaaien zelfs zo een beetje alles daarin of in andere "soil-less" zaaimediums waarin het vaak ook zowat het belangrijkste ingrediënt is.Zie het vooral als een wat andere zaai-cultuur. Hier is veenmos niet algemeen verkrijgbaar...je moet er echt naar zoeken of het in het buitenland bestellen...en bovendien erg duur voor wat het is. Wat er vooral meespeelt is de angst voor schimmelvorming op de zaden. Waar veel kwekers daarvoor chemische anti-schimmel gebruiken, zal dat voor particulieren moeilijker te krijgen zijn....wellicht ook niet gifvrij en ecologisch! Vanwege de zuurheid van veenmos, is de redenering, heb je minder kans op schimmels. Dat de zaden op zichzelf alleen of veel beter in zo een zuur milieu zouden kiemen is zeker niet algemeen waar....misschien zijn er heel enkele, maar ik ben ze nooit tegengekomen of zou ze zo niet weten. Soms kunnen schimmels in zaden je wel parten spelen...zeker als kieming heel lang duurt, bijvoorbeeld 2 jaar, en de zaden ook nog diverse koude en warme periodes nodig hebben zoals bij sommige bomen en struiken. Maar dat verschilt erg per soort...zelfs per partij zaad van dezelfde soort. Er zijn ook zaden die wel juist bepaalde schimmels nodig hebben om te kunnen kiemen. De meeste zaden geven overigens geen echte problemen en vragen ook niet allerlei speciale maatregelen hiervoor. De vraag is dus, hoe je zo veel als mogelijk voorkomt dat zaden voordat ze goed kiemen al gaan rotten. Eerst even wat algemene aanwijzingen. (Op al deze regels zijn er ook zaden die weer een uitzondering vormen!)- Zorg dat de zaden goed schoon zijn. Vooral restjes vruchtvlees of allerlei restjes van de plant kunnen schimmelinfecties veroorzaken. - Zorg dat de zaden zo weinig mogelijk in de echte warmte, goed droog en zuurstofarm bewaard worden.- Zaai ze zo vers mogelijk....ze zijn dan "vitaler"... meestal is de kieming dan beter en sneller en is de kans op problemen daardoor ook minder. - Zorg zo veel mogelijk voor de voor die zaden optimale temperaturen en voor licht-vochtige (niet te natte) omstandigheden......enige ventilatie zo mogelijk kan ook een groot verschil maken. Te nat is bijna altijd dodelijk.....net als geheel uitdrogen als het kiemproces...echt een soort embryootje dat zich begint te ontwikkelen na een aantal nodige prikkels...aan de gang is. - Bij heel bijzondere en niet-vervangbare zaden......verdeel ze en zaai in kleine porties en zaai volgens verschillende methodes. De keuze van het medium, waarin je zaait, kan veel uitmaken. Als eenvoudig standaardmedium voldoet een mengsel van potgrond + grof zand in verhouding 1:1 of 1:2 prima. Maar voor zeer schimmelgevoelige zaden kun je denken aan:- het bovenstaande mengsel, eventueel potgrond gezeefd als zaden heel fijn zijn , dat je bij ca. 75 graden (niet heter, want dan kunnen zich gifstoffen vormen!) 20 minuten pasteuriseert in de oven.- Vers zuiver rivierzand- verse vermiculiet- stukjes schone keukenrol opgevouwen in kleine gripzakjes of ritszakjes. (De zgn. "baggy-methode") Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
0xygen Geplaatst: 24 maart 2017 Auteur Geplaatst: 24 maart 2017 Ik heb deze zaden: Sakura Seeds Cherry Blossoms. Hierbij wordt wel aangeraden om eerst warm te houden voor een week en daarna in de koelkast te leggen. Maar dit kan gewoon met zand en potgrond 1:1 ? Quote
weknow Geplaatst: 24 maart 2017 Geplaatst: 24 maart 2017 Ik doe die in zand. Reken op een heel lang traject...3 a 4 maanden 4 graden...en dan nog lang afwachten of er enkele willen kiemen. Als uit China, dan is enig succes zeer onzeker in mijn ervaring. Aanvijlen van de kersenpitten kan ook helpen + dagje lauw voorweken. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
0xygen Geplaatst: 24 maart 2017 Auteur Geplaatst: 24 maart 2017 inderdaad uit china, naja is 30 cent, ik dacht doe eens gek ^^^. Waarom trouwens zand, hier zitten toch geen voedingstoffen in ? Quote
pippi Geplaatst: 24 maart 2017 Geplaatst: 24 maart 2017 Om te kiemen heeft een zaadje geen voedingsstoffen nodig, alleen de juiste omstandigheden qua licht/temperatuur/vocht en soms een periode van wisselende omstandigheden zoals een tijd van koude en dan warmte. Pas als er daadwerkelijk een worteltje is gevormd en de 'voedselvoorraad' uit het zaadje zelf op is, heeft een zaailing voedsel uit de grond nodig. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.