Fruitje Posted March 30, 2017 Posted March 30, 2017 Ik begrijp dat de Tumbler die ik gezaaid heb een hangtomaat is. Ik vond foto's van deze tomaat in hanging baskets. Ik vind alleen dat daar zo weinig potgrond in gaat en ben bang dat de grond daarin snel uitgedroogd. Verder las ik ergens anders dat hij 1,8 m kan worden . Heeft iemand ervaring met de Tumbler en wat voor pot raad je dan aan? Een gewone pot lijkt me weer niet hoog genoeg. Quote
Krikke83 Posted March 30, 2017 Posted March 30, 2017 Ik ben eens door mijn lijstje gegaan (+100 variëteiten). En ik heb hem nog niet gekweekt. Als ik op Tatianas tomatodatabase ga dan vind ik niet extreem veel info. Het betreft een determinate of in het nederlands een zelftoppende soort. Sommige kunnen dan inderdaad nog redelijk groot worden. Ik las ook ergens dat het een F1-hybride is en ik vond dat hij slechts 40 cm hoog wordt. Misschien heeft er iemand zaad van geoogst en kwam deze persoon dan uit op een exemplaar van 1,80 meter. Je weet immers nooit wat er gebeurd met zaad geoogst van een F1-hybride. Als je kweekt in potten, dan neem je best zo groot mogelijk. Waarom? Je geeft zo voldoende ruimte aan de wortels. Je hebt minder risico op uitdroging in de zomer. En er kunnen meer meststoffen worden opgeslagen. Nadeel van de potten is dat je de planten meer in het oog moet houden. Voordeel is dat ze sneller opwarmen als de zon schijnt. Neem sowieso een pot dat minstens even groot is als de breedte. Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
Bit Posted March 30, 2017 Posted March 30, 2017 Er bestaan geen hangtomaten. Sorry, echt niet. Je kan wel tomaten laten hangen. Je kan ze zelfs op z'n kop opkweken. Jawel, echt waar; zijn topics over. Er zijn dus tomaten variëteiten die daar wat meer geschikt voor zijn, gezien hun groeiwijze, andere soortjes zijn daar wat erg stijf voor enzovoort.Maar hangtomaten bestaan echt niet.Hangaardbeien ook niet trouwens. Kijk. Een firma als 'Bakker' of Baldur ofzo, die adverteren daar graag mee, want ach..... marketing he ?Dus gewoon lekker doen. En inderdaad, wat Krikkie al zegt. Tomaten lusten wel wat, dus goed voeden etc. En groene vingers hebben. Quote
Fruitje Posted March 30, 2017 Author Posted March 30, 2017 Bedankt voor de reacties. Ik twijfelde al en weet nu zeker dat ik gewoon voor een grote pot ga . Quote
Jenneke Posted March 30, 2017 Posted March 30, 2017 Ik had ze niet in grote potten staan, maar met 3 bij elkaar in plantenbakken aan de schutting. Ging perfect, ontzettend veel van geoogst. Geen idee of het nou echt een hangtomaat is of niet, je kunt hem in ieder geval laten hangen. makkelijk vond ik wel dat je ze niet hoeft te dieven. Bij mij zijn ze nooit zo heel groot geworden. Misschien 1.5 x zo groot als op de eerste foto van begin juli 2015.De tweede foto is van eind september, ik had toen de bladeren verwijdert, want die werden lelijk en om de laatste tomaatjes nog zoveel mogelijk zon te geven zodat ze nog rijp konden worden. Quote
Bit Posted March 30, 2017 Posted March 30, 2017 Ja Jenneke. Dat is een tomaat die hangt. Maakt het nog geen hangtomaat he ? Ach. Het is maar taal. Maar helemaal leuk toch. Je hebt tomaten ! en daar gaat het om. Waren ze ook lekker ? Quote
Jenneke Posted March 30, 2017 Posted March 30, 2017 Ja dat viel helemaal niet tegen, echt een lekker vol zoetig tomaatje en er kwamen er ook nog eens ontzettend veel aan.Tja ik denk dat het ook een beetje een verkooppraatje is. leuk voor de trendy stads-of balkontuinier of zo. Het is waarschijnlijk gewoon een struiktomaatje die het ook goed doet in kleinere potten zoals die plantenbakken die ik gebruikte. Dit jaar kweek ik ze niet meer omdat de plek waar ik ze had hangen al vrij vroeg in het najaar geen zon meer krijgt en ik dus heb lopen slepen met die bakken en constructies heb moeten maken met keukentrappen en zo achter in de tuin om de tomaatjes rijp te krijgen. Quote
Ciska Posted March 31, 2017 Posted March 31, 2017 Ik ga dit jaar de "Cherry falls" proberen, zou geschikt zijn voor hanging baskets. Dus hangingbaskets iT issss....dat betekend natuurlijk wel ( en dat besef ik heul goed) flink water geven 2 a 3 x op een warme dag. Ik heb deze naam van he Britse tv programma Gardners world....daar is hij getest in productie en phytopthera gevoeligheid...Ik ben benieuwd.. Quote
Tanja65 Posted March 20, 2019 Posted March 20, 2019 Ciska, heb jij van dit tomaatje toevallig zaadjes gekweekt? En zo ja, zou je voor mij een zaailing willen maken en meenemen naar de MTFD? (Ik zag dat je kwam). Ik wil heel graag dit jaar een tomaat in een hangpot hebben, en je zou me daar heel blij mee maken. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Recommended Posts