Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo mede moestuinieders!

Ik heb van de week een snipperpad aangelegd. Hiervoor heb ik een gleuf van 50 cm breed en 30 a 40 cm diep gegraven.

Vervolgens heb ik het volgegooid met verse snippers (coniferenhout oa.).

Toen kwam ik later tot vraag of ik hier wel verstandig aan heb gedaan?

Ik weet dat het eens per jaar een nieuwe laag snippers er boven op hoort, dit is ook verder geen probleem. Nu is mijn vraag of de snippers zo snel zullen composteren dat het bijv. 10 cm zakt per maand? Ik wil het ong. 5 a 10 cm boven de grond hebben. Dus niet dat ik vervolgens binnen een korte tijd ónder de grond komt qua hoogte.

Is dit een reële gedachte, of vergaat het zo langzaam dat het met 1 x per jaar een nieuwe laag prima te doen is?

Vriendelijke groeten.

Geplaatst:

Je zal zien dat het wat gaat inzakken door er over te lopen en doordat het deels gaat vergaan. Een dikke laag erbij 1 keer per jaar zal el voldoende zijn in de meeste gevallen.

Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/

Geplaatst:

Een keer per 1 of 2 jaar is voldoende. Ligt een beetje aan hoe fijn het is gehakseld en ook het soort hout (coniferen verteren meestal niet zo snel). Je zult merken dat na een paar keer aanvullen je pad juist geleidelijk hoger wordt. Het al ver verteerde hakselhout (is niet echt composteren...eerder verteren! is prima organisch materiaal voor je tuin als het enkele jaren als pas is gebruikt.

Hier na 3 a 4 jaar de hakselpaden in de achtertuin vernieuwd....was ver verteerd...kon nieuw krijgen. Ik gebruik het om borders aan te vullen, tussen fruitstruiken en daarnaast ook als een belangrijk ingrediënt voor zelfgemaakte "potgrond" voor grote potten en bakken....planten maken er erg goed wortels in.

Oeps....ik lees nu dat je eerst 40 cm. hebt uitgegraven.....terwijl het hier ca. 10 cm. dik op de bodem ligt, paden niet uitgegraven maar met hakselhout opgehoogd dus. Dan ga je geleidelijk zakken door lucht ertussen en vertering, inderdaad. Hou maar een flinke lading achter de hand dan ......kan best dat het niveau in een jaar halveert ongeveer.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

idd uitgraven is niet nodig .. wat weknow zegt zo'n 10 cm is voldoende en jaarlijks aanvullen.

ik gebruik het ook nog regelmatig voor de paden maar dan een dun laagje omdat ik ploeg in de herfst. (voorheen vaste bedden)

heb wel constant een bergje liggen voor het verteerde spul

Cheers

"Natura non nisi parendo vincitur "

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.