Geplaatst: 8 april 20178 j Ik ben momenteel een nieuw stuk grond (75 m^2) proper aan het maken. Het is echter een stuk dat tientallen jaren braak gelegen heeft, en waar dus veel bramen, gras, boompjes,... op staan. De dikte van de bovenste wortellaag is ongeveer 20 cm (wortels van gras, onkruid). Daaronder zitten nog veel lange, taaie wortels van bramen en dergelijke. Iemand een idee hoeveel organische mest (korreltjes) ik nodig zou hebben om dit stuk grond weer wat reserves te geven? En dan onderspitten of gewoon erop strooien? Alvast bedankt!
Geplaatst: 8 april 20178 j Grond die begroeid en niet bewerkt is geweest, is zeker niet altijd arme grond (denk: bosgrond, is vaak ook niet schraal). Wat is je plan om het stuk beplantbaar te maken? Ga je het onkruid verstikken met bijv karton en mulch of ga je alle onkruid er met een spitvork uithalen? Ga je frezen? Hoe meer onkruid je definitief verwijdert van je landje (afvoert, dus), hoe meer nutriënten je op een of andere manier terug zal moeten geven. Mesten zonder in ieder geval iets te doen tegen het onkruid (verwijderen of bedekken), zal je alleen maar meer onkruid opleveren.In jouw geval zou ik gaan voor een dikke laag karton met mulch (sheet mulch) en het een jaartje aankijken hoeveel mest je nodig hebt. Grote kans dat je zo zonder veel werk en spierpijn hele mooie grond krijgt. Vraagt alleen wel geduld. Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Geplaatst: 9 april 20178 j Auteur Door die wortellaag van 20 cm is het onmogelijk om daar iets te planten/zaaien. Daarom heb ik deze volledig weggehaald.Om nog enkele diepere wortels te verwijderen ga ik ook alles nog eens spitten. Dus alles wat er op stond is weg.Vandaar dat ik sowieso nog ga moeten bewesten denkik. Maar de vraag is hoeveel en hoe... Mijn vorige moestuin was op een plaats waar jaren aan een stuk enkele paarden en ponys gelopen hebben. De mest is daar nooit weggehaald dus bemesting was toen niet nodig. Vandaar dat ik er ook geen ervaring mee heb.
Geplaatst: 9 april 20178 j 1. Over het algemeen is mijn advies bij een nieuw of weer in gebruik genomen grondje om er een eerste jaar niet te veel aan te doen w.b. bemesting. Je weet immers niet wat er is en wat je misschien overbodig of veel te veel (schadelijk dus) toevoegt.Begin er op en kijk vooral eens goed wat er is en gebeurt, zodat je daarmee een idee krijgt van je grond en wat er goed groeit. Je zult vaak verrast zijn over dat zo een eerste oogst vaak goed meevalt. Na dat jaar kun je al veel beter bepalen wat voor het vervolg eventueel nodig is.Dus geen mest, kalk e.d. in het wilde weg, zonder dat je duidelijke aanwijzingen hebt dat het echt nodig is. 2. Waarmee je zeker geen kwaad kunt doen is alle organisch materiaal met een hele lage bemestingswaarde. Compost, gedroogde koemest plaatselijk in kleine hoeveelheden, champost. evt. mulch met gras, bladeren o.i.d. Het gaat dan niet zo om voeding voor de planten die je in gaat brengen, maar om meteen de verbetering van de bodemstructuur, vochtregeling en vruchtbaarheid op langere termijn alvast te beginnen. Over het algemeen hoort dat niet diep in je bodem, maar juist bovenop of licht ingeharkt. Er vormt zich daarmee in de loop der jaren een zogenaamde "teel-laag" van 20 a 30 cm., waar bodemleven actief is, goed doorlatend en vocht vasthoudend....en die kun je best niet iedere keer weer verstoren (bijvoorbeeld door te spitten, freezen enz.) Op den duur zal dit ook de opkomst van onkruid beperken omdat je niet steeds de zaden weer boveop brengt, die dan gaan kiemen. 3. Je werkwijze zal tot gevolg hebben dat je gedurende het eerste seizoen nog volop moet wieden en (wortel)onkruid dat je zeker over het hoofd zag, zaad dat in de grond zat en ook weer gaat kiemen gaat tegenkomen. Dat zal een grotere beperking op lekker werken zijn het eerste jaar, dan een gebrek aan voeding voor planten... 4. Er zijn vele merken, samenstellingen en soorten van organische mestkorrels. Als je daarvoor wilt kiezen, zou je op de verpakking aanwijzingen moeten vinden over de dosis. Die is meestal behoorlijk hoog....ik zou daarvan altijd de helft of een derde doen en kijken wat er gebeurt, voordat ik een lading op mijn tuin gooi, die grotendeels wegspoelt of vervliegt. Zonodig kun je altijd nog ietsje bijgeven later. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 10 april 20178 j wat Weknow zegt, misschien ter aanvulling: er komt na een paar jaar een schimmelcomplex in je teellaag die organisch nateriaal prachtig afbreekt waardoor er weer voedingszouten vrijkomen voor je planten; die schimmellaag wil je liever niet verstoren dus mi zo weinig mogelijk kerend spitten maar compost en/of verteerde mest bovenop leggen
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.