Jump to content

pruim in toom houden

wouttie75

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Afgelopen maand een pruim gekocht, behoorlijk in de aanbieding dus een impuls aankoop, het is de groene pruim Ontario.

Bij thuiskomst las ik dat het een stevige boom kan worden tot wel 9 meter hoog. In mijn kleine volkstuintje (80m2) zal die wat te groot gaan worden.

(Mijn buurman keek al een beetje angstig en vroeg of ik wist hoe groot die werd.)

Ik had hem al uit voorzorg in een grote emmer geplant onder de grond zodat ik hem makkelijk kon verplaatsen.

Mijn vraag is; hoe kan ik hem snoeien/bijhouden zodat hij klein blijft met toch een voldoende opbrengst.

Groeten Wout

Den Helder

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Dat is een uitgebreide snoei, als je dit te moeilijk vind kan je hem ook gewoon snoeien met de 2 belangrijkste punten in gedachte;

- De plant moet zo open mogelijk (je moet je pet er doorheen kunnen gooien).

- De plant moet zo veel mogelijk zijtakken, met daarop sporen hebben.

Uitbuigen heeft voorrang boven afsnoeien.

Er zijn vele methoden om fruitbomen te snoeien, maar ze hebben allemaal die regels gemeen.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter

Allemaal bedankt voor jullie duidelijke uitleg, het lijkt mij het beste om hem vanaf het begin goed bij te houden,

Is 2/3e van de tak een goede richtlijn om te snoeien, sommige takken hebben duidelijk kleurverschil (nieuw- , oud hout).

Groeten Wout.

P.s. ik was van plan mijn tamme braam in een kuip in de grond te zetten ivm het verwilderen van de wortelen, heeft iemand hier goede of slechte ervaringen mee?

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !