wouttie75 Posted September 12, 2010 Share Posted September 12, 2010 Hallo allemaal, Afgelopen maand een pruim gekocht, behoorlijk in de aanbieding dus een impuls aankoop, het is de groene pruim Ontario. Bij thuiskomst las ik dat het een stevige boom kan worden tot wel 9 meter hoog. In mijn kleine volkstuintje (80m2) zal die wat te groot gaan worden.(Mijn buurman keek al een beetje angstig en vroeg of ik wist hoe groot die werd.) Ik had hem al uit voorzorg in een grote emmer geplant onder de grond zodat ik hem makkelijk kon verplaatsen. Mijn vraag is; hoe kan ik hem snoeien/bijhouden zodat hij klein blijft met toch een voldoende opbrengst. Groeten WoutDen Helder Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlijn Posted September 12, 2010 Share Posted September 12, 2010 In het Yuyuan Garden te Sjanghai bevindt zich een pruimen bonsai.http://wallpaper.free-photograph.net/en/photobase/yp7472.html Hij lijkt mij dus wel te snoeien. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 12, 2010 Share Posted September 12, 2010 Verhip! Daar ben ik 2 jaar terug geweest Quote Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted September 14, 2010 Share Posted September 14, 2010 Mogelijk kan Frank of iemand anders je beter informeren maar ik denk dat het wel mogelijk is om hem te snoeien bijvoorbeeld in een waaier of struikvorm.Hier een uitleg voor de struikvorm snoei gemaakt in paint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted September 14, 2010 Share Posted September 14, 2010 Dat is een uitgebreide snoei, als je dit te moeilijk vind kan je hem ook gewoon snoeien met de 2 belangrijkste punten in gedachte; - De plant moet zo open mogelijk (je moet je pet er doorheen kunnen gooien). - De plant moet zo veel mogelijk zijtakken, met daarop sporen hebben. Uitbuigen heeft voorrang boven afsnoeien. Er zijn vele methoden om fruitbomen te snoeien, maar ze hebben allemaal die regels gemeen. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter Link to comment Share on other sites More sharing options...
wouttie75 Posted September 14, 2010 Author Share Posted September 14, 2010 Allemaal bedankt voor jullie duidelijke uitleg, het lijkt mij het beste om hem vanaf het begin goed bij te houden, Is 2/3e van de tak een goede richtlijn om te snoeien, sommige takken hebben duidelijk kleurverschil (nieuw- , oud hout). Groeten Wout. P.s. ik was van plan mijn tamme braam in een kuip in de grond te zetten ivm het verwilderen van de wortelen, heeft iemand hier goede of slechte ervaringen mee? Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts