appelvrouw Geplaatst: 12 april 2013 Auteur Geplaatst: 12 april 2013 Bij mij zijn het alleen de bloemen! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 22 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 22 augustus 2013 Zonet nieuwe kruidentheeën samengesteld..die ga ik zondag op de Jardinades schenken. Eentje met o.a. de bloemen van de Agastache, Heemst, Tijm, en Munt, en de ander een samengestelde zoals op de eerste pagina`s..alleen nog met Stevia extra..en zonder braamblad,,dat schijn ik vergeten te zijn met de drogerijen... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 22 augustus 2013 Geplaatst: 22 augustus 2013 Klinkt goed. Braamblad... wat voor werking heeft dat? Zit nu aan een kop kruidenthee met flink wat Zwarte Besblad... (en honing) heb een vreemde keelpijn... soort kikker in de keel (en ook één in mn maag... ). Hopen dat mn thee'tje helpt. Quote
appelvrouw Geplaatst: 22 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 22 augustus 2013 Zuiverend, en ook voor de smaak.Neem vlierbloesem voor je keel bv? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 22 augustus 2013 Geplaatst: 22 augustus 2013 Vlierbloesem heb ik helaas niet liggen. Had nog wel een gemengde hoestkruidentheemengsel... die heb ik er ook doorheen. Braamblad ga ik ook drogen dan, heb ik genoeg van. Quote
HuubvG Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 Ik heb momenteel last van een hese keel, hoesten, verkouden, je kent het wel. En dat terwijl ik toch alweer een hele tijd niet meer rook. Ik heb tijm in de tuin, lavendel, citroenmelisse en munt, maar de vraag gaat vooral over de lavendel. Om een thee te trekken heb ik eigenlijk de bloesem nodig volgens de boekjes, maar ik heb nu alleen blad. Zou het hiermee ook kunnen? Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 januari 2014 Auteur Geplaatst: 23 januari 2014 Geen idee Huub, maar ik wil wel even in mijn kruidenleerboek kijken? Heb ik gedaan.Het is het boek Kruiden van Yvonne Maessen..het wordt gebruikt als lesmateriaal voor het onderwijs in geneeskundig gebruik van kruiden. Het volgende lijstje kruiden staat bij verkoudheid/keelontsteking:Agrimonie/Braam/Hyssop/Longkruid/Salie/Tijm/Venkel/Driekleurig viooltje/Zonnehoed.Nergens lavendel dus..dat wordt toch meer gebruikt voor zijn kalmerende eigenschappen? Grappig hoor onder keelonsteking staat:Rookverslaving: AlantHoefblad kleinWeegbree smal Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
HuubvG Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 Bedankt voor het nazien. Ik had gegoogeld en was toch echt bij de bloemen van de lavendel ook uitgekomen. Misschien rustgevend = prikkel om te hoesten wat kalmeren?In ieder geval, de meeste van de kruiden zijn momenteel niet voor het grijpen helaas. De inhaler met salbutamol is er al aan te pas gekomen... Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 januari 2014 Auteur Geplaatst: 23 januari 2014 Sterkte. ( misschien kan je bij hetzelfde kruidenrijk wat bestellen..een kruidenmix om de winter door te komen? zie: http://www.kruidenrijkwinkel.nl/index.php?item=keel-kruiden--50-gram&action=article&group_id=10&aid=43&lang=NL ) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
HuubvG Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 Goed idee, bedankt. Alhoewel ik een groot gedeelte van de kruiden al zelf in de tuin heb (gehad), zal ik komend seizoen zoveel mogelijk van deze kruiden gaan verbouwen en dan wat gaan drogen voor de volgende winter. Quote
jasmin Geplaatst: 24 januari 2014 Geplaatst: 24 januari 2014 Huub,Heb je al zoethoutthee overwogen? Goed voor keel, kriebelhoest (en maagklachten by the way). Moet je geen last hebben van hoge bloeddruk, en niet langer dan 6 weken continu drinken (2 mokken per dag is wel veilig)Kan je ook nog mengen met andere kruiden naar eigen smaak en behoefte. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
HuubvG Geplaatst: 24 januari 2014 Geplaatst: 24 januari 2014 Ja ik ken het heel goed, vind het heel lekker ook nog, maar helaas, heb hoge bloeddruk. Kan het wel mondjesmaat nemen, daar zet ik dan wat chocola en rozijnen tegenover waar de bd weer van daalt. Quote
Bit Geplaatst: 24 januari 2014 Geplaatst: 24 januari 2014 hmmm. beetje off-topic misschien , maar misschien ook juist niet. Gisteren niet naar de Keuringsdienst van Waren gekeken ? Ging over thee. En wat voor nep daar in de reguliere supermarkt-thee verkocht wordt en hoe we beet genomen worden. Nou ja: 'we ' ? Ik niet. Ik ben geen theedrinker. Maar toch. Quote
greetje Geplaatst: 24 januari 2014 Geplaatst: 24 januari 2014 huub...bij keelklachten salie gebruiken, als theeermee gorgelen 5/6 per dag en wat slokjes opdrinkenheb je dat in de tuin? Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
HuubvG Geplaatst: 24 januari 2014 Geplaatst: 24 januari 2014 @ Bit, die thee uit de winkel is zo nep, ik wist het al lang, daarom wilde ik graag mijn eigen thee gaan maken. @ Greetje, mijn salie is dood gegaan, heb bergsalie gekregen van mtf-lid en gezaaid, maar is niet gelukt. Heb nu zaad in huis, binnenkort zaaien. Maar nog geen salieblad dus. Zal eens bij 'De Tuinen' kijken of ze gedroogde salie hebben. thnx Quote
Indy Geplaatst: 24 januari 2014 Geplaatst: 24 januari 2014 Ik denk dat een reformwinkel,natuurvoedingswinkel ook wel gedroogd salieblad heeft.Zo niet,ik heb nog wel,doe dan maar een pb. Ik ben dit jaar ook begonnen om mn eigen thee samen te stellen. Voorheen dronken we sporadisch thee,maar mn man kreeg een leverontsteking,en mag nu niet zoveel koffie meer. En dan ga je ook eens kritisch kijken, en uitproberen om lief voor de lever te zijn. Gemberthee vinden wij erg lekker. Vlierbessensap gebruik ik ook wel bij de thee in.Komens seizoen ga ik nog meer drogen en samenstellen,zodat ik niet meer thee hoef te kopen. Quote
jasmin Geplaatst: 24 januari 2014 Geplaatst: 24 januari 2014 Iedereen die kruiden droogt voor thee, moet ook het maken van tincturen overwegen. Over het algemeen is wodka goed genoeg. Kruiden op alcohol laten trekken. Als het klaar is, kan je volstaan met wat druppels in een glas water. Met salietinctuur kan je makkelijk je keel gorgelen bv. en werkt echt. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Indy Geplaatst: 25 januari 2014 Geplaatst: 25 januari 2014 Ik wil graag de sterrenmix gaan maken. En een lekker thee voor mn borstvoedinggevende dochter. Tips?? Ikzelf dacht in ieder geval venkel er in te doen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 25 januari 2014 Auteur Geplaatst: 25 januari 2014 Steranijs..volgens mij komt de naam sterrenmix daar vandaan. Ik denk dat er ook zoethout in zit..daar moet je dan juist weer mee oppassen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Indy Geplaatst: 26 januari 2014 Geplaatst: 26 januari 2014 Ik heb al wel gekeken wat er op het pakje staat, even de juiste verhoudingen bekijken. Quote
HuubvG Geplaatst: 26 januari 2014 Geplaatst: 26 januari 2014 Beetje off topic van mij want ik wil alleen maar melden dat ik inmiddels goeie gedroogde salie heb gevonden, bij 'De Tuinen' hadden ze het. Ik drink er nu thee van, maar geen gemengde thee, vandaar een beetje off topic... Het helpt geloof ik wel, lekker kruidig smaakje. Hopelijk gaat de teelt in eigen tuin lukken dit seizoen. Quote
Indy Geplaatst: 26 januari 2014 Geplaatst: 26 januari 2014 En tijdig drogen ,ik maak er ook altijd in september saliesiroop mee,voor dit soort kwaaltjes. Quote
appelvrouw Geplaatst: 26 januari 2014 Auteur Geplaatst: 26 januari 2014 En niet teveel saliethee drinken Huub..niet meer dan 3 koppen verdeeld over de dag...lees even hier: http://annetanne.be/kruidenklets/uit-de-kruidenmand/kruiden-o-z/salvia-officinalis-salie/ Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
HuubvG Geplaatst: 26 januari 2014 Geplaatst: 26 januari 2014 Alsof ik het aanvoel heb ik drie koppen op vandaag. Ik heb de link met beschrijving en waarschuwingen gelezen. Liegt er niet om, maar ik zal voorzichtig zijn met de olie (tinctuur) en de kruiden zo gebruiken zoals altijd: met mate en zo nodig. Gevoelsmatig heb ik iets met sommige kruiden, maar zal niet gauw een overdosis ergens van nemen. Toch bedankt voor de waarschuwing. Quote
beertjerinke Geplaatst: 1 maart 2014 Geplaatst: 1 maart 2014 http://www.bolster.nl/upload_tmp/Viola-tricolor-Driekleurig-viooltje-.jpg is dit het 3 kleurige viooltjes wat je kan gebruiken in thee? Zo ja dan kan ik hem gaan bestellen Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.