Jump to content

Gemengde kruidenthee.

appelvrouw
 Share

Recommended Posts

het mag niet gebruikt tijdens de zwangerschap en regelmatig gebruik kan ( samen met de pil) leiden tot ontregeling.

Nou... dáár hoef ik dan in ieder geval niet bang voor te zijn en ontregeld ben ik toch al vanwege die vreselijke overgang...

Maar zal de Vrouwenmantel dan apart houden.

Oogst nu vooral veel driekleurigviooltje... het lijkt dat door het bloempjes plukken er alleen maar meer komen...

Ik vind het heerlijk om thee te maken van:

Citroenmelisse

Laurierblad (vers of gedroogd)

10 blaadjes munt(Sterke munt Pepermunt of Marrokaanse)

4 blaadjes salie

2 takjes thijm(Helpt tegen hoest enz)

Sinasappel schillen (1, of 2)

Citroen/limoen schillen (1 of 2, ligt aan hoeveelheid citroen melisse en gewenste frisheid/zuurgraad vd thee)

Om het wat zoeter te maken gebruik ik:

Een schepje bruine suiker of een grote schep honing

Genieten op de zondag met zo´n kopje thee!!

Toppunt van discriminatie: Alle plantjes water geven behalve de afrikaantjes.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Zoals ergens anders al gezegd is: nu lindenbloesem plukken...als de bloemetjes open zijn.

Verder in nu plukken en drogen voor de thee: Blad:citroenmelisse, munt, duizendblad, salie, bloemen: kamille, heemst,korenbloem,koningskaars, madeliefje.

voor de keuken o.a. oregano, tijm, salie.

Ik knip ook steeds de jiagolan kort en droog dat, en dit jaar ook verschillende munten om eens te kijken of dat verschil maakt ( gember, chocolade en ananas)

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

En dat maak je dan lekker vers?

Ja, ik laat eigenlijk bijna nooit mijn kruiden drogen, omdat ik vind dat bijna alle kruiden vers het lekkerst zijn! Zeker kruiden als munt en citroenmelisse. Alles in een grote theekom, kokend water erop en even 5 tot 10 minuutjes laten staan, Echt heerlijk als je (zoals ik na een avondje stappen) last van je keel hebt, of verkouden bent. Door de munt snotter je zo alles er uit

Toppunt van discriminatie: Alle plantjes water geven behalve de afrikaantjes.

• 3 months later...

Net samengesteld de ochtendmix 2014:

9 gramframbozenblad

4 gram zwarte besblad

12 gram pepermuntblad

12 gram citroenverbena

12 gram brandnetel

11 gram citroenmelisse

5 gramvenkelzaad

5 gram driekleurig viooltje

5 gram goudsbloembloem

$ gram Jiagolanblad

2 gram lievevrouwebedstro

2 gram anijszaad

4 gram agastache blad en bloem

Binnenkort ook een avondtheetje maken..

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

• 1 month later...
En dat maak je dan lekker vers?

Ja, ik laat eigenlijk bijna nooit mijn kruiden drogen, omdat ik vind dat bijna alle kruiden vers het lekkerst zijn! Zeker kruiden als munt en citroenmelisse. Alles in een grote theekom, kokend water erop en even 5 tot 10 minuutjes laten staan, Echt heerlijk als je (zoals ik na een avondje stappen) last van je keel hebt, of verkouden bent. Door de munt snotter je zo alles er uit

Zo herkenbaar. Na op stap te zijn geweest drink ik de volgende dag ook altijd de één na de andere munt thee met verse bladeren en een vleugje honing. Heerlijk verzachtend voor je keel!

Op zoek naar ICT banen?

• 6 months later...
  • 4 months later...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
  • 7 months later...

Zojuist weer thee gemengd en ontdekt dat ik even flink moet gaan oogsten wil ik genoeg gedroogde kruiden hebben voor aankomende jaar.

Als eerste op mijn lijst staan zwartebesblad, aardbeiblad en frambozenblad. Dan munt, jiagolan en melisse dat gelukkig nog niet in de bloei staat.

Met de brandnetels ben ik te laat..hopelijk kan ik straks daar, waar we het afgemaaid hebben, nog wat plukken.

Jammer zeg Erny dat het onsterfelijkheidskruid dood is, Hier is het op de Keyhole in leven gebleven..en ook ergens in de tuin waar het vorig jaar stond. Als ik het niet vergeet zal ik hem daar uitscheppen..wie weet komt die wel bij jou ergens de aankomende jaren.

Hij heeft helaas op een te natte plek gestaan en heb er vorig jaar ook niet voor kunnen zorgen dus was het laatste restje ook weg.

Maar leuk als je stekje via via ooit bij mij komt. De NMM op 25 juni bij mij lijkt me een beetje te ver fietsen voor jou.

• 3 weeks later...

Dank je Jet! Gelijk mijn munt geplukt.

Mijn Koningskaars leeft nog, maar ziet er nog steeds zo uit als ik hem gekregen heb van je, staat wel al enige tijd in de grond. Van een bloem is geen sprake!

Dus thee zonder koningskaars....

• 2 weeks later...