Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sowieso maakt het een wereld van verschil als je ergens bij eet. Dat is met alcohol ook zo. 

En het kan waarschijnlijk weinig kwaad in kleine beetjes, maar evengoed zetten ze zo'n waarschuwing neer, omdat dat zorgvuldig is. Net zoals ik zeg dat wijnruit giftig schijnt te zijn, terwijl ik het dagelijks at, tot de bloei. 

• 1 year later...
Geplaatst:

@Mellie, ik had bij jou die lekkere thee van kweepeerblad gedronken. Wanneer pluk je die? Ik weet dat je oud blad nam, maar nu is het misschien al te laat?

En kun je misschien ook nog eens de bereiding vermelden? 😁. Paar uur laten trekken, meende ik.

Geplaatst:

@fre3ke Ah had jij die ook al bij me gedronken? Ik denk dat je nu te laat bent om de blaadjes te verzamelen, maar de bereiding ervan is heel simpel. Opzetten met koud water en dat koken. Steeds wat koud water toevoegen en zo krijg je die rode kleur en diepe smaak. Het kan ook korter, maar dan is de kleur geler en de smaak minder intens.

Afiyet olsun!
🫖

• Like 1
  • Thanks 1
  • 7 maanden later ...
Geplaatst:

Gelukkig ben ik met genoeg potten kruiden uit Fr gekomen om nog eens kruidenthee uit eigen tuin te maken, en waarschijnlijk nog een pot( waar ik ongeveer 6 weken mee doe) voordat ik op zoek moet gaan naar goede schone kruiden.  Wat ik het minste heb ik blad van framboos, aardbei, zwarte bes en braam. Die zijn nu eigenlijk al vrijwel op. Gevraagd dus bij deze, misschien voor een ruil op de najaars mtfd? 

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik wil weer veel zwarte bessenblad gaan drogen dit jaar. De andere bladeren kan ik ook drogen, als je me zegt wanneer de beste tijd is ze te plukken? Bij de zwarte bessen hebben we dat vorig jaar gedaan na de oogst van de bessen, als ik ze toch ook terug snoei. We hebben toen de mooie frisse topjes gedroogd. Maar misschien is dat wel helemaal niet goed :lol::think:

• Like 3
Geplaatst:

Dat is heel aardig van jullie beiden! 
Meestal deed ik het zo: Van de cassis na de vrucht pluk en dan haalde ik meestal ook wat teveel aan jonge takken weg en nam daar het blad van. Ik heb wel begrepen dat het blad sterker is( en dat geld ook voor het rode besblad vóór de vruchten zich volop vormen en het blad nog jong is. Maar ik heb ook wel gewoon plukrondjes in de tuin gedaan, bv hier en daar wat blad plukken dat er fris en niet aangetast uitzag, bij braam en framboos, aardbeien als de planten lekker veel blad hadden ergens in de lente/zomer. Niet erg duidelijk hè. Ach ik deed maar wat maar lette wel op of het blad mooi, onaangetast en sappig leek.

• Like 3

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Vanmiddag flink geoogst voor de thee in mijn potten tuin, ik ben blij. Het zit allemaal in de droger. De Jiaogulan was heel mooi uitgegroeid zo ook de munt. De eerste hebben we lekker gekortwiekt ! Ook de verbena doet het goed👍

9C715B0D-D1D7-4A55-ADB0-4F9845202198.jpeg

DA50CB45-93C7-4B51-BE24-1760CEC5EA51.jpeg

DE3DFB85-3475-4F3E-BDD1-8BE4ADFD7345.jpeg

• Like 5

• 2 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Vandaag braamblad geknipt langs het fietspad. Omdat de takken hoog groeien durf ik dat wel aan. Ik heb voornamelijk jong blad geoogst. Wel met handschoenen en een schaar, het is anders oogsten dan de doornloze braam die ik had.

AC4A9194-090D-44F3-8E55-5D2237B1F767.thumb.jpeg.2d98c7ccf719dc8eb78a18e3752a64c8.jpeg

aangepast door appelvrouw
  • Like 4

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik heb kleine bosjes munt en citroen verbena. De Fransen noemen die laatste citronella🤷🏼‍♀️. Ik zet de machine niet aan voor zulke kleine hoeveelheden en zoek dus alternatieven. Ik woon wel klein zonder zolder maar vind nog plekjes. C20E6483-595B-4CA6-A462-ABC17205F048.thumb.jpeg.90a2c740f435614123fda3307a1296cc.jpeg

Het flessen mandje hangt nu onder de trap naar de bovenburen.

183B28C0-CE9A-49CF-AA46-0F67F75129E6.thumb.jpeg.4f857e956acb191b29d6f53b9d20875f.jpeg

De andere opstelling is al weer opgeruimd, die was in de gang boven het kledingrek, met behulp van oa de ragebol. 😉

FFA2A2FA-3790-41CC-8B6E-E08CE7F2BEEA.thumb.jpeg.3dbae08924c723fa97aed3626b0365cd.jpeg

• Like 7

• 1 year later...
Geplaatst:

Er ligt hier weer van alles te drogen. Niet alleen voor thee trouwens, ook gewoon voor in de keuken en om nog te destilleren voor etherische olie.

Dropplant van @jootje, zwarte bessenblad, en venkelzaad:

227_1888.JPG

Basilicum, en uitgebloeide korenbloemen voor wat zaad. 

227_1889.JPG

Kummel, rozemarijn, lavendel, selderijzaad:

227_1891.JPG

Klaverbloemen, kamille, korenbloem:

227_1890.JPG

• Like 4
Geplaatst:

Mooi zeg! Een prachtig die korenbloemen in je theemix zo’n mooie kleur! 

ik ben ook bezig, onsterfelijkheidskruid (jiaogulan), verbena en mini beetje munt in de droger. 

Geplaatst:

Wat een makkelijke plateaus om blad op te drogen. Ik wil ook graag dropplant, citroenmelisse en munt drogen voor de thee. Nog nooit gedaan. Kan het ook gewoon in de oven? 

Geplaatst:

Ja dat kan op 40 graden met de deur op een kier. Je kunt ook in de kofferbak van je auto drogen bv als die lekker in de zon staat.

• Like 1

Geplaatst: (aangepast)

@appelvrouwmijn auto staat in de middag in de zon. Snikheet is het dan daar binnen. Want de oven aan met dit weer en een beetje open, is geen pretje. Bedankt! 

aangepast door Gitta
  • Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...