fre3ke Geplaatst: 20 augustus 2021 Geplaatst: 20 augustus 2021 Sowieso maakt het een wereld van verschil als je ergens bij eet. Dat is met alcohol ook zo. En het kan waarschijnlijk weinig kwaad in kleine beetjes, maar evengoed zetten ze zo'n waarschuwing neer, omdat dat zorgvuldig is. Net zoals ik zeg dat wijnruit giftig schijnt te zijn, terwijl ik het dagelijks at, tot de bloei. Quote
fre3ke Geplaatst: 14 oktober 2022 Geplaatst: 14 oktober 2022 @Mellie, ik had bij jou die lekkere thee van kweepeerblad gedronken. Wanneer pluk je die? Ik weet dat je oud blad nam, maar nu is het misschien al te laat? En kun je misschien ook nog eens de bereiding vermelden? 😁. Paar uur laten trekken, meende ik. Quote
Mellie Geplaatst: 15 oktober 2022 Geplaatst: 15 oktober 2022 @fre3ke Ah had jij die ook al bij me gedronken? Ik denk dat je nu te laat bent om de blaadjes te verzamelen, maar de bereiding ervan is heel simpel. Opzetten met koud water en dat koken. Steeds wat koud water toevoegen en zo krijg je die rode kleur en diepe smaak. Het kan ook korter, maar dan is de kleur geler en de smaak minder intens. Afiyet olsun!🫖 1 1 Quote
jootje Geplaatst: 15 oktober 2022 Geplaatst: 15 oktober 2022 Oohh..bijna vergeten. Blad zit nog aan de boom, niet te laat dan, Mellie? Quote
fre3ke Geplaatst: 16 oktober 2022 Geplaatst: 16 oktober 2022 Mijn kweepeerboom ziet er zo uit, de bladeren hebben bruine spikkels en gele randjes, maar ik ga er toch een paar plukken en drogen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 21 mei 2023 Auteur Geplaatst: 21 mei 2023 Gelukkig ben ik met genoeg potten kruiden uit Fr gekomen om nog eens kruidenthee uit eigen tuin te maken, en waarschijnlijk nog een pot( waar ik ongeveer 6 weken mee doe) voordat ik op zoek moet gaan naar goede schone kruiden. Wat ik het minste heb ik blad van framboos, aardbei, zwarte bes en braam. Die zijn nu eigenlijk al vrijwel op. Gevraagd dus bij deze, misschien voor een ruil op de najaars mtfd? 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 21 mei 2023 Geplaatst: 21 mei 2023 Ik wil weer veel zwarte bessenblad gaan drogen dit jaar. De andere bladeren kan ik ook drogen, als je me zegt wanneer de beste tijd is ze te plukken? Bij de zwarte bessen hebben we dat vorig jaar gedaan na de oogst van de bessen, als ik ze toch ook terug snoei. We hebben toen de mooie frisse topjes gedroogd. Maar misschien is dat wel helemaal niet goed 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
redzebra Geplaatst: 21 mei 2023 Geplaatst: 21 mei 2023 idem hier, framboos, aardbei, braam kan ik voor je drogen als je aangeeft welk blad en wanneer best te plukken. 3 Quote
appelvrouw Geplaatst: 21 mei 2023 Auteur Geplaatst: 21 mei 2023 Dat is heel aardig van jullie beiden! Meestal deed ik het zo: Van de cassis na de vrucht pluk en dan haalde ik meestal ook wat teveel aan jonge takken weg en nam daar het blad van. Ik heb wel begrepen dat het blad sterker is( en dat geld ook voor het rode besblad vóór de vruchten zich volop vormen en het blad nog jong is. Maar ik heb ook wel gewoon plukrondjes in de tuin gedaan, bv hier en daar wat blad plukken dat er fris en niet aangetast uitzag, bij braam en framboos, aardbeien als de planten lekker veel blad hadden ergens in de lente/zomer. Niet erg duidelijk hè. Ach ik deed maar wat maar lette wel op of het blad mooi, onaangetast en sappig leek. 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 2 juni 2023 Geplaatst: 2 juni 2023 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 2 juni 2023 Auteur Geplaatst: 2 juni 2023 Zo! Dat ligt lekker vol😎. Zwarte of aalbes, aardbei framboos? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
woldistel Geplaatst: 2 juni 2023 Geplaatst: 2 juni 2023 Ik zag framboos, dus vanmiddag ook maar weer eens geplukt. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 2 juni 2023 Geplaatst: 2 juni 2023 @appelvrouw Zwarte bes, framboos, en een beetje aardbei. 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 4 juni 2023 Geplaatst: 4 juni 2023 Ja he? Ik zag er em bij Naduada, en heb er meteen 1 besteld. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 5 juni 2023 Auteur Geplaatst: 5 juni 2023 Vanmiddag flink geoogst voor de thee in mijn potten tuin, ik ben blij. Het zit allemaal in de droger. De Jiaogulan was heel mooi uitgegroeid zo ook de munt. De eerste hebben we lekker gekortwiekt ! Ook de verbena doet het goed👍 5 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 16 juni 2023 Auteur Geplaatst: 16 juni 2023 (aangepast) Vandaag braamblad geknipt langs het fietspad. Omdat de takken hoog groeien durf ik dat wel aan. Ik heb voornamelijk jong blad geoogst. Wel met handschoenen en een schaar, het is anders oogsten dan de doornloze braam die ik had. 16 juni 2023 aangepast door appelvrouw 4 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 23 juli 2023 Geplaatst: 23 juli 2023 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 29 juli 2023 Auteur Geplaatst: 29 juli 2023 Ik heb kleine bosjes munt en citroen verbena. De Fransen noemen die laatste citronella🤷🏼♀️. Ik zet de machine niet aan voor zulke kleine hoeveelheden en zoek dus alternatieven. Ik woon wel klein zonder zolder maar vind nog plekjes. Het flessen mandje hangt nu onder de trap naar de bovenburen. De andere opstelling is al weer opgeruimd, die was in de gang boven het kledingrek, met behulp van oa de ragebol. 😉 7 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 Er ligt hier weer van alles te drogen. Niet alleen voor thee trouwens, ook gewoon voor in de keuken en om nog te destilleren voor etherische olie. Dropplant van @jootje, zwarte bessenblad, en venkelzaad: Basilicum, en uitgebloeide korenbloemen voor wat zaad. Kummel, rozemarijn, lavendel, selderijzaad: Klaverbloemen, kamille, korenbloem: 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 28 augustus 2024 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2024 Mooi zeg! Een prachtig die korenbloemen in je theemix zo’n mooie kleur! ik ben ook bezig, onsterfelijkheidskruid (jiaogulan), verbena en mini beetje munt in de droger. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Gitta Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 Wat een makkelijke plateaus om blad op te drogen. Ik wil ook graag dropplant, citroenmelisse en munt drogen voor de thee. Nog nooit gedaan. Kan het ook gewoon in de oven? Quote
appelvrouw Geplaatst: 28 augustus 2024 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2024 Ja dat kan op 40 graden met de deur op een kier. Je kunt ook in de kofferbak van je auto drogen bv als die lekker in de zon staat. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Gitta Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 (aangepast) @appelvrouwmijn auto staat in de middag in de zon. Snikheet is het dan daar binnen. Want de oven aan met dit weer en een beetje open, is geen pretje. Bedankt! 28 augustus 2024 aangepast door Gitta 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.