Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag beste,

Ik heb eind maart mijn tomaten gezaaid en nadat het eerste blad er was, overgepoot in grotere potjes.

Eerst leek alles goed te gaan, maar nu is de groei eruit en hangen ze futloos. Ik geef normaal water, niet te veel en als de zon schijnt zet ik ze een poosje buiten.

Wat is er met mijn plantjes aan de hand? Weet iemand raad, of moet ik overnieuw beginnen?

Gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Geplaatst:

Ondanks dat de zon schijnt kunnen ze wel een koude schok hebben opgelopen waardoor er groeistilstand optreedt.

En hoe lang zitten ze nu in de huidige potjes? Misschien is de voeding daarin op en is het tijd voor bijvoeden of verpotten?

Misschien kun je even een foto plaatsen? Dat maakt vaak een hoop duidelijk.

Geplaatst:

Wat voor tomatenras is het?

Ik heb 2 jaar achtereen hetzelfde gehad met het tomatenras Tiny Tim. Terwijl mijn andere rassen het prima deden, leken de Tiny Tim plantjes stil te staan en gingen dan ook later dood.

Geplaatst:

Wel erg bleekjes die plantjes, en iel.

Wat voor potgrond staan ze in (met of zonder meststoffen) en hoe lang al?

Ze zien er uit alsof ze iig honger hebben.

Verder valt me op dat ze alle kanten opgroeien... krijgen ze wel genoeg licht?

Maar, zoals gezegd, door het van een warme ruimte naar het koude buiten te verplaatsen kunnen ze een groeistop inlassen.

Denk dat er meerdere factoren meespelen bij het uiterlijk en het niet meer groeien van je plantjes.

Geplaatst:

Hoi,

staan nu vier weken in deze potjes. Ik had ze eerst lekker buiten staan in die warme week in maart. Toen werd het kouder en heb ik ze naar binnen gehaald. Maar binnen hebben ze natuurlijk minder licht, vandaar dat ik ze soms even in de zon zet als het wat warmer is in de tuin achter het huis. Is het een idee om ze wat pokon te geven? En misschien even binnen laten ivm de koude?

Gr Anton

Geplaatst:

Laat ze in ieder geval voor nu op 1 plek staan. Mijn eigen voorkeur gaat uit naar binnen met genoeg licht.

Dure Pokon hoeft niet, je kan ook Aldi/Action plantenvoeding geven.

Na een maand á 6 weken is de voeding die in de potgrond zat ongeveer wel op.

Geplaatst:

Dag,

Bedankt Erny!

Ik ga ze gelijk een extraatje geven. Hopelijk gaan ze er weer zin in krijgen!!

Gr Anton

Geplaatst:

ik denk ook beter uit dit krat halen. het is natuurlijk makkelijk met verplaatsen maar dat is nu even niet nodig en de rand houd licht tegen.

Geplaatst:

Wat ik zie op de foto van topicstarter zijn tomatenplantjes / slungels, die behoefte hebben aan licht. Zijn veels te donker opgegroeid tot nu toe.

Ik snap de raad om te gaan voeden dan ook eigenlijk niet. Deze maat plantjes hebben voorlopig helemaal geen behoefte aan mest en staan in fors ruime potjes ( p9 ) die ook nog lang niet doorworteld zijn.

Gaan slepen van binnen naar buiten snap ik wel, je weet waarschijnlijk dat ze licht moeten staan, maar je kan ze dat binnen niet goed bieden ? Maar buiten is het nu wel wat koud, dan maar binnen toch, en waar ? In kratje zetten, kunnen ze morgenochtend weer vlot naar buiten in het zonnetje. Maja, het waait toch ook best wel

Zo kweek je dus een klein probleempje : slungels

Maar mesten ? Zou ik dus niet doen nee.

Geplaatst:

Welk soort is het en heb je misschien het zaad zelf gewonnen? Zag onlangs de plantjes van iemand die zaad uit een supermarkttomaat had gehaald en dat was ook niet zo'n succes. Maar licht is hier denk ik het grootste probleem. Dit formaat plantjes hebben de aanwezige voeding nog echt niet uit de grond kunnen krijgen

Compleet met Bit eens

Gr. Jeroen

Geplaatst:

Ja...Daar ben ik het eigenlijk ook wel mee eens...Wat denk ik ook niet goed is, is telkens de tomaten naar buiten en daarna weer naar binnen zetten!

Geplaatst:

Dat was de geschiedenis, nu weer overnieuw beginnen, deze gaan de compostbak in, ben wel rijkelijk laat nu, maar ja, shit happened.

einde-verhaal33621493280980.jpg

iig bedankt voor de tips allemaal!!

Hartelijke groet,

Anton

Geplaatst:

Ik zou zeggen koop een zakje zaai en stekgrond, bij de action zo'n kweekkasje/propagator voor nog geen 3 euro en start inderdaad opnieuw. Wel wat laat maar je zult vast nog wel wat kunnen oogsten... En anders een paar plantjes kopen ergens?

Geplaatst:

Die zaai/stekgrond zou ik overslaan en gewoon goede potgrond gebruiken.

Maar hebben ze nou ook veel te nat gestaan misschien? Hoe zijn de wortels er aan toe, zijn die er wel, of is er rot ontstaan?

Vreemd dit...

Geplaatst:

Nou mijn ervaring is dat er in zaai en stekgrond meer dan voldoende voeding zit en in gewone potgrond soms te veel. Ik maak zelf m'n zaai en stekgrond overigens en die doet het prima. 1 keer in potgrond gezaaid en kreeg hele lange lichte zwiepers die maar bleven groeien.

Gr. Jeroen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...