Ann123 Posted April 26, 2017 Share Posted April 26, 2017 De meeste toppen van mijn herfstframbozen zaten dichtgeplakt met iets wat op spinnenrag lijkt. Middenin vond ik telkens een rups of larve. Welk dier is dit? Na wat gegoogle kom ik op een larve van een bladwesp. Zou dat kunnen? Ik heb ze gedood en de toppen van de plant los gemaakt. De bruine korreltjes, ik gok dat het uitwerpselen zijn (dan mogen ze er af regenen) of toch eitjes (dan moet ik ze weghalen)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted April 26, 2017 Share Posted April 26, 2017 Nou het lijkt mij dat u last heeft van luizen in uw frambozen struiken...Ik zou aanraden knoflook aan te planten bij uw frambozen. De larven durf ik niet te zeggen waar ze van zijn....Zijn er hapjes uit de bladeren genomen van uw frambozen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 lijkt mij een van de bladrollers Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted April 27, 2017 Author Share Posted April 27, 2017 Luizen ? Nee hoor, of hij zou heel dik en lang zijn. Er zitten geen luizen in de struiken, enkel per top een rups of larve. Gezien het dichtgeplakte zal het dus wellicht een mot zijn. Ik hou de frambozen in het oog en zal alle rupsjes weghalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 Dus het zijn niet deze jongens? https://www.google.nl/search?q=zwarte+bonenluis&prmd=ismvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwja6dK-ocTTAhXqA8AKHaifCIUQ_AUIBygB&biw=592&bih=280 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 Nee Harms, die zwarte bolletjes zijn de uitwerpselen van die rupsen Als je die fijn knijpt, wordt het groen: verteerd frambozenblad. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 In het geval van rupsen, zorg voor vogels in uw tuin...Hang nestkastjes op en dergelijke... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted April 27, 2017 Author Share Posted April 27, 2017 Aaah, nu begrijp ik waarom je over bladluizen sprak. Ik denk ook dat het uitwerpselen zijn. Vandaag gecheckt en heb geen nieuwe rupsen gevonden. De frambozen staan in de fruitkooi, vogels niet toegelaten dus. Ik zal twee keer voor vogel spelen: om de rupsen uit te schakelen en om de frambozen op te eten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 Hahahaha...doe dat Ann Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts