Jump to content

Rups/larve in toppen herfstframbozen

Ann123

Recommended Posts

De meeste toppen van mijn herfstframbozen zaten dichtgeplakt met iets wat op spinnenrag lijkt. Middenin vond ik telkens een rups of larve.

Welk dier is dit? Na wat gegoogle kom ik op een larve van een bladwesp. Zou dat kunnen?

Ik heb ze gedood en de toppen van de plant los gemaakt. De bruine korreltjes, ik gok dat het uitwerpselen zijn (dan mogen ze er af regenen) of toch eitjes (dan moet ik ze weghalen)?

IMG2017042613142403937951493219368.jpgIMG2017042613153553884971493219392.jpgIMG20170426131606119HDR16321493219413.jpg

IMG2017042617121285741493219579.jpg

Nou het lijkt mij dat u last heeft van luizen in uw frambozen struiken...Ik zou aanraden knoflook aan te planten bij uw frambozen. De larven durf ik niet te zeggen waar ze van zijn....Zijn er hapjes uit de bladeren genomen van uw frambozen?

Luizen ? Nee hoor, of hij zou heel dik en lang zijn. Er zitten geen luizen in de struiken, enkel per top een rups of larve.

Gezien het dichtgeplakte zal het dus wellicht een mot zijn.

Ik hou de frambozen in het oog en zal alle rupsjes weghalen.

Nee Harms, die zwarte bolletjes zijn de uitwerpselen van die rupsen

Als je die fijn knijpt, wordt het groen: verteerd frambozenblad.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Aaah, nu begrijp ik waarom je over bladluizen sprak. Ik denk ook dat het uitwerpselen zijn. Vandaag gecheckt en heb geen nieuwe rupsen gevonden.

De frambozen staan in de fruitkooi, vogels niet toegelaten dus. Ik zal twee keer voor vogel spelen: om de rupsen uit te schakelen en om de frambozen op te eten