Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Al een tijdje ben ik opzoek naar een stoofperen boom. Ik heb alleen geen volle grond dus hij zou in een pot moeten.

Ik was eerst opzoek naar zo'n klein boompje. Ik heb al een kleine gewone peer in een pot staan. Maar van de stoofpeer kan ik geen patioboompjes vinden.

Nu vraag ik mij af of een (stoof)perenboom ook in een pot kan? En hoe groot moet die pot dan zijn?

Misschien handig om te weten dat we niet voor altijd in een bovenwoning blijven wonen. Dus over 5-10 jaar komt hij wel in volle grond te staan.

Geplaatst:

Ik heb hier een normale Giesser Wilderman in een grote pot staan.

Hij gaf jaren geen vrucht dus heb ik hem uit de volle grond geraven. Vond het toch zonde en toen in een pot gezet. Het jaar erop had ik vrucht en de jaren erna ook.

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Ah wat leuk. Er bestaan toch kleine stoofperen boompjes. Ik zal eens even nadenken wat het precies gaat worden.

AshayRai zaten er veel vruchten aan de boom? En weet je toevallig hoe groot de pot ongeveer is?

Geplaatst:

Leuk en mooi. In Gent, mooiste stad van Vlaanderen. Utrecht (Utereg: mijn stadjie) in het kwadraat.

Maar: valt dit nog wel onder "pot". Ik zie kuubskisten, op europalletformaat. Beetje groot, en dus zwaar. Richting 1000 kg -als nat- op een vierkante meter. Lijkt me ook eerder half- dan laagstam. Toch: leuk en mooi.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Wat leuk zeg die fruitbomen midden in de stad. Het kan dus wel . Alleen denk ik niet dat het dak die grote bakken leuk vind. Ik dacht zelf aan 100 liter of maximaal 200liter. We willen natuurlijk niet dat de boom opeens in de winkel staat .

Ik zal die site fruitbomen.net eens gaan mailen of het boompje nog beschrikbaar gaat worden. Misschien moet ik het plan van een normale boom maar uit mijn hoofd zetten. Ben aan de ene kant ook veel te bang dat alles te zwaar word voor het dak, al liggen er nu ergens op een plek ook een stuk of 9 zakken 40 liter makkelijke moestuin mix op een plek.

Geplaatst:
AshayRai zaten er veel vruchten aan de boom? En weet je toevallig hoe groot de pot ongeveer is?

Toevallig hou ik de oogst bij.

Het afgelopen jaar had ik 3400 gr Giesser Wilderman stoofperen. Aangezien ik er maar eentje heb van die soort weet ik zeker dat dit van het boompje in de pot is afgekomen.

De pot is aan de bovenkant 50cm en onderaan 30 cm

Groetjes,

Bram

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...