Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vorig jaar af en toe sla moeten kopen door te weinig tijd in de tuin te kunnen steken .

En ja wat koop je dan af en toe een zak slamix (snel klaar als je weinig tijd hebt) . Beviel me eigenlijk wel erg goed . Daarom ga ik dit jaar het zelf telen . Vorig jaar ook veel last gehad van rupsen en slaken daarom gaan we het eens proberen met een stelling met bato bakken . Vandaag het proef opstelling gemaakt . Is 2 maal 7 bakken geworden . En al enkele bakken beplant.

-Chinese bieslook , dit voorjaar gezaaid

-rucola

- peterselie

- bloedzuring (voor jonge blaadjes in de mengeling ).

- 2 bakken zaailint pluksla Lidl

- dacht nog 1 bak rode en 1 bak groene eikenbladsla dat de bedoeling zou zijn telkens de buitenste blaadjes te plukken (een 5 tal planten per bak) .

Wat zouden jullie er nog inzetten of juist niet (ook van deze die er al instaan ?) Zou steeds de bedoeling zijn een deel van aan het oogsten en een deel aan het opgroeien hergroeien .

Ja 14 bakken is veel maar in de zomer eet ik nogal vaak wat sla en tomaat tussen de boterham

Geplaatst:

Ik oogst nu enkele weken van drie hangbloembakken. Rond de compostbak hangt een bak snijsla (dus baby leaf), rucola en koriander.

Werkt super. Ik snij van de sla telkens 1/3 van het oppervlak weg. Zo zit ik nu aan mijn tweede oogst.

Peterselie is een goeie. Ik heb geen plaats meer voor een vierde bak anders zou peterselie ideaal zijn.

Van slakken geen last maar de duiven vinden de bakken even handig als de volle grond.

Geplaatst:

Ik vind de Little Gem (bindsla) wel een heel prettig slaplantje. Groeit als kool, is volgens mij net wat minder aantrekkelijk voor slakken en het zijn van die lekker handzame rechte blaadjes voor op een boterham.

Ik zou trouwens niet 1 soort per bak zaaien, maar snelgroeiend spul combineren met minder snel groeiende sla zoals bijvoorbeeld ijsbergsla, en alles lekker door elkaar zetten. Schiet er dan 1 soort door of is een bepaalde soort opeens in trek bij beesten, dan staat er nog van alles naast en kan je planten verwijderen zonder dat je met een lege bak zit.

Wat amaranten ertussen zetten is misschien ook een idee zoals melde en boomspinazie, en wellicht ook wat gewone spinazie die je heel jong plukt en door de sla gooit. En wellicht wat bladmosterd, groeien ook heel snel en geven een pittig tintje aan de sla. En doe eens gek, paardenbloemen (het blad is echt heerlijk zacht en mild van smaak).

Geplaatst:

Ik ben nogal dol op Fristina ( Van der Wal 444). De sla heeft iets knapperigs, laat zich kweken in kropjes maar is ook goed los te plukken. Groeit ook nog weer aan na de pluk. Wat mij betreft een aanrader.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

Me too....hij zag er op het plaatje in ieder geval goed uit. Ik heb het twee weken geleden gezaaid

Misschien is eikenblad sla "Catalogna" iets? Heb ik dit jaar ook voor het eerst...(ook bij van der wal) wordt ook wel herfsthoornbladsla genoemd.

Geplaatst:
Wat amaranten ertussen zetten is misschien ook een idee zoals melde en boomspinazie, en wellicht ook wat gewone spinazie die je heel jong plukt en door de sla gooit. En wellicht wat bladmosterd, groeien ook heel snel en geven een pittig tintje aan de sla. En doe eens gek, paardenbloemen (het blad is echt heerlijk zacht en mild van smaak).

Ik vrees dat gewone spinazie wat te snel doorschiet in de zomer. Juist 3de en laatste keer spinazie geoogst in de serre begonnen door te schieten volgens mij door de warmte onder meer . Daarom nieuw Zeelandse spinazie gezaaid is ook kleiner van blad en nerven maar komen ergens anders omdat ik meer oppervlakte zoek te zetten en ze ook oogsten om te stoven .

bladmosterd heb ik ook gezaaid dus komt er ook in.

Flashy trout back sla waar afbeelding in forum achtergrond staat ook gezaaid .

Sla-andijvie ook gezaaid de eerste keer dat ik deze zet .

Nu nog wat snijsla goudgelle gotte zaaien een vroege pluksla . Ook eerste keer dat ik deze zet.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...