Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
image53611494246680.jpgIk heb dit jaar meerdere soorten kiwibes gekocht. Nou krijgen ze allemaal bruinverkleuring op de bladeren (behalve de jenny en de golden kiwi). Het gaat om issai, atlas, weiki en ken's red. Iemand enig idee wat dit is en wat ik ermee moet? Ze staan overigens nog pot omdat we gaan verhuizen
Geplaatst:

Kan door vorst, verdroging (= tijd geen water of kletsnat staan), verbranding door te felle zon (is kiwibes gevoelig voor, wil geen echte hitte, plaats tegen muur op zuiden is niet geschikt) of geheel zonder voedsel. Het laatste makkelijk op te lossen met handje compost of een eetlepeltje gedroogde koemest op potaarde.

Meest waarschijnlijke is verbranding.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Zolang ze in pot zitten, zou ik dat zeker doen.

Uitplanten tegen een westmuur/oostmuur of niet op de heetste plekken van je tuin. Beetje schaduw mag best, maar moet toch wel wat uurtjes zon per dag (bijvoorbeeld ochtend en/of latere middag) Hoe oud ze zijn maakt niet veel uit...die verbrandingsgevoeligheid bij veel (lente-)zon is eigen aan de plant, hoewel dat zich normaal weer goed herstelt. Jonge planten zijn wel extra gevoelig voor vorst...kunnen doodgaan, terwijl oudere planten dan zwart blad krijgen en bloei kunnen verliezen na uitlopen, maar zich toch wel weer herstellen.

Succes is dus ook afhankelijk van toevallig weer....maar meestal gaat het wel goed.

Geplaatst:

Maar als de kiwibes dan ouder is en vrucht gaat geven, voldoet een paar uurtjes zwakke zon per dag dan nog steeds? Wil natuurlijk wel dat de vruchtjes goed afrijpen

Geplaatst:

Zon hebben ze nodig. Maar niet zoals druiven!!

Lees verder eens in het speciale topic over kiwibessen : https://www.moestuinforum.nl/kiwibes-t824.html

Er is ook een zeer informatief topic over licht en zon van Bit: https://www.moestuinforum.nl/licht-lichtbehoefte-t12172.html

In aansluiting daar op kun je zeggen dat druiven, meloenen, paprika's, veel peren, abrikozen, perziken e.d. (echte zon-minnaars) zo veel mogelijk zon, warmte en beschutting nodig hebben om goed smakend af te rijpen. Kiwibessen horen niet in dit rijtje! Je zou hun licht en zon behoefte eerder kunnen vergelijken met een appel of rode aalbes of kruisbes bijvoorbeeld...die zullen het ook in de half schaduw nog doen, maar dan toch minder goed dan in de zon...dus inderdaad beter wel plekje met 6 uur+ zon tijdens langste dagen van het jaar. Maar de allerheetste en zonnigste plekjes zou ik niet kiezen voor deze plant.

Hoop dat het zo wat duidelijker is

• 7 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...