Marinus Ros Geplaatst: 9 mei 2017 Geplaatst: 9 mei 2017 (aangepast) Hoi, Iedereen kent wellicht oregano en de eenjarige marjolein die in Belgisch en Nederlands Limburg nog heel makkelijk in het wild voorkomen.Heel wat minder geweten is dat er ook varianten zijn met goudgeel blad dat van kleur verandert naar mate de plant meer of minder zonlicht krijgt. Let wel, te felle zon doet het jongste blad wel verbranden. De Origanum Vulgare Aureus (onderste foto) is een bodembedekker die niet hoger wordt dan een 30 tal cm en witte bloempjes aanmaakt einde zomer.Origanum Vulgare Tumble Variety (bovenste foto) is de goudkleurige variant van de gewone oregano. De fotos tonen goed de kleur extremen aan : van fluo groen tot fluo geel en alles wat ertussen zit. Beiden zijn bruikbaar in de keuken maat wie daar enkel de topper wil is best gediend met of de griekse origanum (Origanum Hirtus ?) of de variant "Hot&Spicy". Groeten, 9 mei 2017 aangepast door Gast Quote
Bit Geplaatst: 9 mei 2017 Geplaatst: 9 mei 2017 plaatje van de aureus op mn eigen tuin. Echt een faf van mij in de tuinaanleg, waar gewenst. Quote
Marinus Ros Geplaatst: 9 mei 2017 Auteur Geplaatst: 9 mei 2017 En nog enkele fotos van een tuin die ik jaren terug heb aangelegd:Er zit een oregano tussen die velen niet zullen kenen, de Dictamnus. Het prille begin: Quote
annaelizabeth Geplaatst: 9 mei 2017 Geplaatst: 9 mei 2017 Allemaal net zo aantrekkelijk voor de bijen als de vulgaire? Quote
Marinus Ros Geplaatst: 9 mei 2017 Auteur Geplaatst: 9 mei 2017 Hoi, Behoudens de Dictamnus, wat hoe dan ook een moeilijke tante is voor ons klimaat, ja.Doe je aan apicultuur dan ? Groeten, Quote
Marinus Ros Geplaatst: 11 mei 2017 Auteur Geplaatst: 11 mei 2017 Hoi, Dank je. Daar is ontzettend veel werk in gegaan. De photos zijn allemaal genomen vrij kort na de aanplanting. Een jaar later was het de attractie van de hele wijk.Door omstandigheden heb ik daar geen photos van maar het is een schitterende tuin. Vlinders, bijen en hommels alom.Je staat verbaasd hoe je een stukje gazon kan omtoveren in klein paradijs en hoe dat allerlei dieren aantrekt ook. Nu goed, elk zijn ding, niet ? Groeten, MR Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.