Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

cherrytomaat2dief94271494492782.jpg

Goedendag iedereen,

Ik heb een tijd geleden een aantal cherry tomaten geplant en deze zijn nu flink gegroeid. Ik heb al een aantal website afgespeurd voor informatie over de verzorging. Mijn vraag gaat over het dieven van de plantjes. Ik heb in de bijgevoegde foto enkele takken gearceerd. Klopt het dat dit dieven zijn en hoe kan ik deze het beste verwijderen?

Edited by Guest
Posted

Bedankt Jorieke123,

Ik heb al een aantal pagina's doorgelezen en begrijp dat de dieven in de oksels zitten. Nu zitten de takken/dieven op mijn foto niet volledig in de oksel waardoor het mij niet erg duidelijk is of dit dieven zijn en of ik deze moet afknippen of tussen duim en wijsvinger weg moet halen.

Ik heb de zaadjes van de cherrytomaten ook allemaal in een klein potje opgekweekt waardoor meerdere plantjes nu een kluit hebben gevormd en ik deze niet uit elkaar durf te halen. ( bang dat de wortels dan beschadigen). Zou ik deze toch uit elkaar moeten halen of kunnen ze samen in een grotere pot blijven staan?

Alvast bedankt.

Posted

Vertaling: scheuren = uit de pot halen en de wortelkluit opdelen in meerdere stukken.

Dat zou ik ook doen, ja.

Het grootste probleem zijn hier niet de dieven, maar de hoeveelheid plantjes

Dit zijn er wel érg veel "op een kluitje".

Probeer bij het 'scheuren' een paar mooie plantjes apart te nemen en zet die elk in een eigen potje met eventueel een stokje erbij, want ze zullen wel omvallen. Vochtig houden en dan gaan ze het wel doen. In elk geval beter dan ze zo laten staan.

En dan wordt het ook tijd om ze langzaam (zie 'afharden') naar buiten te doen, anders blijven ze (te) iel.

Volgende keer niet meer zoveel zaden in 1 potje

En ieder in een apart potje zetten als ze nog heel klein zijn. Of beter: meteen al 1 zaadje per potje.

Wat jij omkaderd hebt zijn trouwens geen dieven, maar gewoon de groeitoppen, bovenaan de plant. Die moeten dus blijven zitten

Verder lezen: http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/tomaat/tomaten-teeltzorgen/

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Posted

Hey Speets,

Thanks voor je vertaling en antwoord op mijn vragen. Ik heb na drie keer lezen (van de vorige reactie) begrepen dat ik de plantjes beter uit elkaar kan halen. Hopelijk hou ik i.i.g 1 plant over. Voortaan zal ik maximaal 1 cherrytomaat per pot planten en heb gelukkig nog niet gediefd. Ik heb ook nog basilicum en tijm, zonnebloem, cosmos, lelie, gladiool en gewone tomaat staan dus tips over deze planten zijn welkom.

Posted

Die tips kun je zeker ook krijgen hoor Alleen niet in dít topic, daar dit topic dus over het dieven van Cherry tomaten gaat.

Een aantal van je vragen kun je als topic vinden door gebruik te maken van de zoekfunctie rechtsboven. Ons hele forum is daarop gebaseerd. Je vind er honderden topics over uiteenlopende zaken de moestuin en tuin betreffende.

Kan je iets echt niet vinden, kun je een nieuw topic openen op 1 van de daarvoor geeigende plekken op het forum. Alles heeft z'n plek.