Waterwoman Geplaatst: 23 mei 2017 Geplaatst: 23 mei 2017 Beste allemaal, Her en der op internet vind ik info over de bloemen van de kamperfoelie en dat ze eetbaar zouden zijn. Ik geloof het niet helemaal, en ik wil mezelf (of een ander) niet vergiftigen. Op dit moment. Wie weet er iets meer over? Heeft ervaringen? Leeft nog? Ik ben benieuwd... de mijne bloeit nog net niet, ik verwacht (aan de kleur van het bloembeginsel te zien) dat deze rood/roze is. Quote Trotse Gardenesse van een kleine stadse moes-achtertuin...
Pieter16 Geplaatst: 23 mei 2017 Geplaatst: 23 mei 2017 Misschien helpt deze bron wel: http://www.eattheweeds.com/honeysuckle-heaven-2/ echter zou ik wel voorzichtig zijn, vooral als je de wetenschappelijke naam niet weet... en bovendien is dit een Engels/Amerikaanse site. Quote Regenwormen graven gangen, en veel!
RobO Geplaatst: 23 mei 2017 Geplaatst: 23 mei 2017 er is zoveel te eten in een moestuin....waarom zou je kamperfoelie willen proberen? Quote
Indy Geplaatst: 23 mei 2017 Geplaatst: 23 mei 2017 http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/126348-de-geneeskracht-van-kamperfoelie.html Quote
Waterwoman Geplaatst: 23 mei 2017 Auteur Geplaatst: 23 mei 2017 Beste RobO, omdat ik het heb en ik zoek altijd naar alle mogelijkheden om te eten uit de tuin, dat kan heel verrassend uitpakken. Ik heb gisteren siroop gemaakt van een berg citroenmelisse, blijkt dat dat met dit weer ook nog eens verkoelend werkt... de bladeren van de braam zijn fijn in de thee als je een vrouw bent, zo'n week voor je ánders sjagrijnig zou zijn, etc etc... En een kleine tuin, waar je toch ook vaste bloeiende planten in wilt, want tevens siertuin... dan wil je schoonheid en smaak combineren. Plus: Benieuwd. @ Indy: gave link, zeg... @ Pieter16... ik ga me verder ook eens in die site verdiepen... veel interessants. Quote Trotse Gardenesse van een kleine stadse moes-achtertuin...
Taelia Geplaatst: 1 maart 2021 Geplaatst: 1 maart 2021 Beste Waterwoman, ik vroeg me af of je inmiddels antwoord hebt op je vraag en of je de kamperfoelie al geprobeerd hebt? :) Quote
HuubvG Geplaatst: 2 maart 2021 Geplaatst: 2 maart 2021 @Taelia, er is sinds 2017 niet meer gepost in dit topic. Waterwoman heeft sindsdien niet meer ingelogd, kleine kans dat je je antwoord van 'haar' zult krijgen. Zou ze teveel van de giftige besjes gegeten hebben? ☠️ Wel heb ik de kamperfoelie in de tuin, lees dit onderwerp voor het eerst, heb de link van Indy bekeken en ben vastbesloten het dit jaar te gaan proberen. Ik geloof eigenlijk meer in de traditionele volksgeneeskunde dan in de moderne wetenschap (iets bestaat niet als er geen bewijs gevonden kan worden). Ik zal het laten weten t.z.t. 1 Quote
MeikeM Geplaatst: 21 april Geplaatst: 21 april Ik droog kamperfoeliebloemen (van de klimplant zoals op jouw foto) en gebruik ze in thee. Ik combineer het met rozenbloemblaadjes en vind het erg lekker. En ik leef nog (: 1 Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 21 april Geplaatst: 21 april Lonicera / kamperfoelie is een uitgebreide plantenfamilie met groenblijvende struikjes (Lonicera nitida) tot flinke klimmers. Van sommige soorten zijn de bessen licht giftig. Als je niet weet welke soort het is kun je voor onaangename verrassingen komen te staan. Zo lijken de klimmende kamperfoelie's nogal op elkaar en de meeste mensen hebben geen benul van de precieze Latijnse naam. Maar je hebt diverse soorten klimmende kamperfoelie's en het is de vraag of de bloemen van al deze soorten eetbaar zijn. Zou kunnen maar ik durf er mijn handen niet voor in het vuur te steken. Op bovenstaande link van 'Eat the Weeds'. wordt gezegd dat Lonicera caerulea uit Europa komt. Dit is onjuist. L. caerulea heeft zijn natuurlijke verspreidingsgebied in Azië maar wordt de laatste decennia ook in Europa aangeplant (met name voedselbossen etc.). Verder wordt gezegd dat L. caerulea giftig is maar de bessen van L. caerulea (honingbes) zijn gewoon eetbaar. Iedereen kan fouten maken maar het maakt de betrouwbaarheid van dit blogartikel voor mij wel een stuk minder. Als je niet 100% overtuigd bent van de exacte naam van een plant dan zou ik daar niet van eten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.