RobN Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 Ik heb wat beginnersgeluk nodig, tot nu toe heb ik op mijn stuk grond nog niet al te veel suc6, tenminste niet met de kool, koolrabi en bladmoes. Dit is allemaal opgevreten door aardvlooien.De peultjes zijn ook door kevers nagenoeg opgevreten, nog 2 van 8 groeien heel langzaam een paar nieuwe blaadjes.Helaas niet veel bekend over de voorgaande jaren qua gewas, onkruid, bloemetjes, dat was het wel.Dit jaar is het geheel gefreesd door een tractor, dus minder kleibrokken en meer luchtige grond. Helaas was dit al reeds gebeurd voor en compost op lag maar oke het is beter als dan ik het braakliggende stukje verderop zie. Nu ga ik een foliekasje plaatsen, van 2 meter bij 70cm en 160 hoog. Misschien hoog ik de onderkant nog iets op, ik ben zelf een heel stuk langer haha maar dat is nu minder van belang.Ik wil de bodem, nu groeit daar alleen nog onkruid op, geschikt maken voor mijn tomatenplanten die nu nog in kweekpotten staan met potgrond, al dan niet vermengd met zand. Hoe kan ik dit het beste doen, mijn eerste gedachten zijn het onkruid eruit harken en plukken, zodat de grond weer mooi los is, en daar de planten in zetten. Moet ik nog compost aanbrengen in de plantgaten, of compost alleen als mulch laag gebruiken of is dat onzinnig? Dezelfde vraag voor mijn door aardvlooien geteisterde stuk grond met kool. Ik wil nieuwe spitskool en cavolo nero uitplanten, ik kan dat op hetzelfde stuk grond doen, of juist op het stuk wat ik voor de tomaten had bedacht. Misschien hebben de tomaten daar minder last van, en heeft het andere stuk nog geen last van vlooien. Of zal ik gewoon wat harder zijn, randjes om de koolplanten en deze randjes inspuiten met spruzit-r?En wat kan ik het beste als mulch gebruiken voor de kool, ook compost? Krijg ik daar ook minder aardvlooien van? Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 31, 2017 Share Posted May 31, 2017 Hoe kan ik dit het beste doen, mijn eerste gedachten zijn het onkruid eruit harken en plukken, zodat de grond weer mooi los is, en daar de planten in zetten. Moet ik nog compost aanbrengen in de plantgaten, of compost alleen als mulch laag gebruiken of is dat onzinnig?is allebei prima, ik zou nog wat bijmesten met kalirijke mest ik kan dat op hetzelfde stuk grond doen, of juist op het stuk wat ik voor de tomaten had bedacht. Misschien hebben de tomaten daar minder last van, en heeft het andere stuk nog geen last van vlooien. Of zal ik gewoon wat harder zijn, randjes om de koolplanten en deze randjes inspuiten met spruzit-r?En wat kan ik het beste als mulch gebruiken voor de kool, ook compost? Krijg ik daar ook minder aardvlooien van? ik zou teeltwisselen, spruzit werkt maar heel kort, alleen bij een flinke plaag; die vlooien kun je wegvangen met een lijmplankje, paar keer volhouden en iha zou ik de boel wat vochtiger houden dan raak je een hoop aardvlooien kwijtkool wil veel eten, mulch is prima vlgns Velt maar er moet zeker mest bij Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted May 31, 2017 Author Share Posted May 31, 2017 Ok, ik heb nog een zak patentkali. Gisteren bij de aardappels nog een klein beetje per plantje gestrooid.Ik was altijd bang, dat door de compost in het plantgat, de wortels misschien gingen verbranden o.i.d. (lees: ik heb compost uit een zak)Moet ik niet met de kali wachten tot er echte tomaten aanzitten dan, ik las dat bij Diana's website. Betreft de kool, ik zag nog steeds nieuwe harten blaadjes en de koolrabi vormt nu kleine knolletjes ondanks het weinige groen blad. Ik heb nog geen mest, heb alleen compost, gedroogde koemest korrel halen en bijstrooien of compost alleen voldoende? Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted May 31, 2017 Share Posted May 31, 2017 Ik heb twee jaar geleden kolen gemulcht met 15cm compost. Werden gigantische planten. Ik heb geen extra mest moeten toevoegen. Vorig jaar niet met compost gemulcht maar met houtsnippers. Mja, dat was duidelijk onvoldoende. De kolen waren echt niet zo gelukkig. Een flink pak compost is voldoende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted May 31, 2017 Author Share Posted May 31, 2017 super, ga ik nog wat zakken bijhalen.15cm klinkt wel als veel, zo hoog zijn me plantjes nog niet Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted June 2, 2017 Author Share Posted June 2, 2017 Een klein vraagje over patentkali bij de tomatenplanten, moet ik dit al toevoegen als ik ze uitplant, of wachten tot er vruchten in komen? Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts