Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

hallo ik heb 6 courgettes staan en er hangen al heel veel vrouwelijke bloemen

Morgen of overmorgen gaat er 1 vrouwelijke bloem open en er komen er nog heel veel achter maar er zijn wel veel mannelijke bloemen maar die groeien trager dus er gaan veel courgettes niet bestuift zijn en weggaan. is dat erg en zullen er later nog meer komen ? er gaan zeker 12 courgettes niet bestoven worden dat lijkt me verspilling.

op de ene foto zie je hoe hij 2 dagen geleden wasDSCN933279631496160868.JPGDSCN933938871496160898.JPG in die andere vandaag

bij die ene gele bloem is die eerste vrouw maar bij de andere komen er heel veel af maar ook veel mannen zoals de andere fotoDSCN933748541496160927.JPGDSCN933827561496160961.JPG

aangepast door Gast
Geplaatst:

Gaat echt allemaal vanzelf. Geen zorgen maken, straks als je wat verder bent in het seizoen, geeft je Courgette méér vruchten dan je op kunt. Echt, geloof me, niets aan doen, niks bestuiven, gewoon laten gaan. Water geven af en toe, misschien es wat mest, ligt aan je wijze van telen. Verder niks; gaat echt vanzelf goed komen.

Geplaatst:

Tegen verspilling kun je de (dicht of net een beetje open) bloemen oogsten en vullen, door een beslagje halen, frituren en opeten. Heerlijk!!

Geplaatst:

Dit kun je met zowel vrouwelijk als mannelijke bloemen doen hoor, als je ziet dat er geen mannelijke en vrouwelijke bloemen tegelijk zijn dan gelijk 's ochtends oogsten, vullen, bijv met een mengsel van ricotta, parmezaan, verse groene kruiden (of evt gedroogde) en wat broodkruim. Dichtvouwen, en in zijn geheel, inclusief vruchtbeginsel als het een vrouwtje is, door een beslagje halen en frituren.

Of als je dat teveel werk vind kun je ze ook grof snijden en op het laatst door een risotto roeren.

Of een paar mannelijke bloemen oogsten en die in een plastic zakje in de koelkast bewaren. Daar kun je dan de andere dag een vrouwelijke bloem mee bevruchten.

Maar als je 6 planten hebt staan en je ziet voldoende bijen en zo rondvliegen dan zou het vanzelf goed moeten komen. Misschien dat alleen de eerste paar niet bevrucht worden, maar je zal zien dat in de loop van het seizoen vrijwel altijd wel zowel mannelijke en vrouwelijke bloemen open gaan.

Je zal met 6 planten nog zoveel courgettes krijgen dat je niet meer weet wat je er allemaal mee moet

Geplaatst:

Zes planten? Jij zit straks opgescheept met tientallen en tientallen (honderden?) courgettes. Maak je dus geen zorgen over bevruchting.

Geplaatst:

Grappig. Ik heb vorige week ook 4 planten gezet, twee in de kas en twee buiten. En ik heb ook alleen vrouwelijke bloemen op het moment. Vroeg me toevallig ook af of dat dit altijd zo is bij de eerste bloemen, of dat het aan de temperatuur van afgelopen dagen lag.

Maar ik maak me geen zorgen; vorig jaar wilden de kinderen geen courgette meer eten aan het eind van de zomer,zoveel kwamen er van slecht's een plant

Geplaatst:

Zes planten is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel courgettes oogsten. Per plant kun je zeker 40 courgettes vanaf halen, dus be prepared.

Nu beken ik dat ik (kuch) ook 6 planten heb, dus dat wordt nog wat. Desnoods zet ik ze voor de liefhebber aan de kant van de weg, gratis mee te nemen. Heb wel afwisseling, want het zijn 3 soorten.

Normaal zie je eerst mannelijke bloemen en dan vrouwelijke bloemen, dus je hoeft je zeker geen zorgen te maken. Gewoon, wederom, geduld hebben en de natuur zijn werk laten doen. Jouw planten zien er heel goed uit, mijne zijn nog lang niet zover.

Geplaatst:

Geen idee hoeveel dagen dat precies duurt. Ik oogst de courgettes als ze zo'n 14 cm lang zijn. Maar dat hant ook van het ras af. Ronde courgettes oogst ik als ze het formaat van een grote sinaasappel hebben en bij de patisson hangt het weer van de vorm af.

Het hangt van het weer, de temperatuur, de neerslag en de voeding in de grond af, hoe snel de courgette oogstrijp is.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...