Jump to content

knoflookpasta op olie (zonder botulisme?!?!)

Jooze

Recommended Posts

Ja mensen ik heb denk een recept voor knoflook op olie, zonder extra smaken, maar ook zonder botulisme omdat de knoflook eerst verwarmd wordt;

- Doe de knoflook dik in allu folie en zet dit een uur in de oven op 180 graden

- Laat de knoflook afkoelen

- Wrijf de knoflook teentje voor teentje door een zeef, en doe hier wat olijfolie bij.

- De de pasta in gesteriliseerde potten.

- Giet er een beetje olijfolie over (dit sluit af).

- Deksel erop en klaar.

Nu mijn vraag, gaat dit op; Warm maken zorgt dat er geen botulisme is?!

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Ja die vraag heb ik aan een kruidendeskundige gesteld, maar ik heb helaas geen antwoord gekregen. Je zou denken van niet. Maar misschien zou ik, als ik dit recept zou maken, de olie ook nog verhitten en dan op de knoflook gieten..voor de zekerheid.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik denk niet dat het echt helpt om te verhitten voor je het inlegt, omdat je er daarna nog van alles mee gaat doen waarbij weer besmetting kan optreden. Zoals ik het begrijp kan de bacterie overal zitten, dus ook op je handen en je zeef bijvoorbeeld - heb je net de bacterie die misschien op de knoflook zat doodge-ovent, smeer je het er weer in met je zeef, hop het potje in en groeien maar weer want in dat potje vinden ze het fijn. Is niet te doen om echt steriel te werken met iets door een zeef doen, denk ik.

Wecken of zoiets zal wel helpen lijkt me. (als het al in het potje zit dus, en je er verder niet meer aankomt). Als je datgene waar je het uiteindelijk in gebruikt tien minuten kookt met de knoflook erin, moet ook goed zijn.