Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Knoflook in potten?


Aanbevolen berichten

Ik vraag me echt af of knoflook wel onder de groente valt, maar toch zeker niet onder het fruit en volgens mij ook niet onder de kruiden, dus stel ik mijn vargen toch maar hier Dus hier komen ze:

 

Ik wil graag knoflook gaan kweken in een pot (heb alleen een balkon namelijk). Is dit überhaupt mogelijk of moet hij echt in de vaste grond?

 

Kan ik gewoon tenen uit de supermarkt gebruiken?

 

Veel of weinig mest erop?

 

Alvast bedankt voor het meedenken

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Knoflook valt onder groente (uienfamilie)

 

Het is heel goed mogelijk om knoflook in potten te telen. De teentjes uit de supermarkt kan je ook gebruiken. Wel opletten of ze gezond zijn.

Beter is het nog om bollen bij een (online) zaadhandel te kopen, deze zijn niet bewerkt met een kiemremmend middel en komen dus bijna altijd uit. Met die uit de supermarkt is dat nog maar de vraag.

Maar het is wel zo leuk om het te proberen.

Planten in oktober ongeveer 2 keer zo diep als het teentje groot is. Oogsten in juli.

Gewone potgrond is voorlopig voldoende. Nadat de plantjes in het voorjaar aan de groei gaan om de 3-4 weken wat vloeibare mest geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal dan eens kijken voor knoflook bij een zaadhandel. hebben jullie nog tips voor een goede en goedkope?

 

Ik had daar niet aan gedacht dat de knoflook uit de supermarkt behandeld is. En knoflook uit de natuurwinkel? Die zal toch niet behandeld zijn denk ik...

 

Mest is dus niet meteen nodig. Maar zou ik dan bijvoorbeeld in het voorjaar wel moeten bijmesten? (Let op, ik ben een ECHTE leek )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft de vorst: de potten uit de koude wind zetten bijvoorbeeld tegen de buitenmuur, maar wel zorgen dat de zon er voldoende bij kan. Je kunt bij vorst ook een bescherming rond de pot doen en een winterdek op de grond aanbrengen. Knoflook kan wel wat vorst verdragen, ik geloof tot -15 maar dat zou ik op moeten zoeken.

 

En anders kun je ook nog vroeg in het vroege voorjaar planten, de oogst is dan wel kleiner.

 

Een keer bijmesten mag of osmocote door de potgrond mengen.

 

Nog een (engelstalig) filmpje: http://www.5min.com/Video/How-to-Plant-Garlic-in-Containers-146425845

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt fijn dat jullie meedenken. Wb de vorst: Mijn balkon zit op 3 hoog. Dan heb je toch minder last van de vorst? En de knoflook zou ik tegen mijn buitenmuur aan kunnen zetten, daar smelt de sneeuw ook altijd binnen no-time weg.

 

Ik hoop iig dat ik volgend jaar iets meer kan oogsten dan dit jaar dat was namelijk 0,0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

als je biologische knoflook uit de supermarkt kiest is het onbehandeld en dat lukt prima. Wel opletten dat je een franse of spaanse soort kiest die kunnen met ons klimaat. Dus niet de chineese. Verder houdt knoflook ervan om een koude periode door te maken dus hoef je ze niet binnen te zetten. Mocht het echt te gortig worden kan je ervoor kiezen er even een krant over heen te leggen tegen de ergste kou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Ik heb knoflook van de supermarkt en de herkomst is China. Ik heb een week geleden de teentjes in een bak op mijn balkon gedaan met wat zand en als voedingsbodem wat dode bladeren en takjes uit het bos, de teentjes zijn erg groot geworden en het groeit echt als kool. Daarnaast heb ik nog een pot staan met een biologische peterselie plantje van een euro uit de supermarkt en groeit ook erg snel in alleen wat potgrond, herkomst is Belgie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze knoflook komt bij de Deka vandaan. Ik heb alles in rieten manden (deze houden meer warmte vast) zitten en de knoflook had ik vandaag een beetje te lang in de zon laten staan op het balkon en ik zag al dat het begon uit te drogen en het zand was ook veel te droog, maar ik gooide gelijk een liter water uit de maatbeker erbij en er kwam meteen een groene stengel uit naar boven. Ik zal een deze dagen wel een foto maken van mijn oogst (al is dat nog ver weg te zoeken natuurlijk). Ik ben benieuwd naar andere reacties van de mensen hier op het forum hoe het hun vergaat. Over een paar dagen ga ik rode pepers doen, iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...