boomknuffelaar Geplaatst: 5 juni 2017 Geplaatst: 5 juni 2017 Stel je hebt nog wat thee of koffie over. Je geeft het aan je plant. Beïnvloedt dit de smaak van je groente enigszins? Quote
Bit Geplaatst: 5 juni 2017 Geplaatst: 5 juni 2017 Geen ervaring met koffie of thee, maar in z'n algemeenheid 'maakt' naast de genetische eigenschappen van de plant, de grondsoort, de mate van bemesting ( ook achterwege laten van ) en belichting de smaak van de plant. Jazeker. Ook daarnaast : vochttoestand, seizoen, temperatuur, oogst-tijdstip ( zelfs variërend op de dag ) en behandeling / wachttijd na oogst , veel uit. Dus eigenlijk verwacht ik een 'Ja' , maar laat me graag verrassen. Quote
boomknuffelaar Geplaatst: 5 juni 2017 Auteur Geplaatst: 5 juni 2017 Heb zelf een bekertje kruidnagelthee over de tomatenplanten gegoten( schijnt te telpen tegen phytopthora, het is maar een experiment van me). Kwam dus ook in de grond terecht. Hoop niet dat mijn tomaten naar kruidnagel gaan smaken o.i.d. Quote
RobO Geplaatst: 6 juni 2017 Geplaatst: 6 juni 2017 ik denk: de wortels van een plant filteren het benodigde uit de grond, heb nog nooit exotisch smakende groente/fruit gehad door koffieprut oid(tenzij je met de oogst wat aanhangends meeneemt hè...) Quote
annaelizabeth Geplaatst: 6 juni 2017 Geplaatst: 6 juni 2017 Met zwarte gearomatiseerde thee moet je denk ik toch uitkijken bij planten in potten en kleiner grut. Aan Earl Grey is bijvoorbeeld bergamotolie toegevoegd voor de typische smaak en dat kan juist de groei remmen. Zou, extreem gesproken, net zoiets zijn als ze met grapefruitschillen te gaan mulchen. Quote
svvoorden Geplaatst: 6 juni 2017 Geplaatst: 6 juni 2017 Ik denk dat als je de plant sterker wil maken tegen phytophtora dat je de thee er beter met een verstuiver op het blad kan spuiten dan eroverheen gieten. Een thee of gier van heermoes schijnt ook te helpen tegen phytyhoptora. Over de vraag van dit topic denk ik dat het zeker scheelt in smaak wat je voor meststoffen toevoegt aan je grond maar 1 kopje thee zal niet veel uithalen denk ik..... Quote
weknow Geplaatst: 6 juni 2017 Geplaatst: 6 juni 2017 Ik zou het omdraaien. Een plant die niet zo goed staat of wordt opgejaagd of bepaalde mineralen onvoldoende krijgt of kan opnemen, zal smaak (die genetisch vastligt) niet echt ontwikkelen. Zon, vocht e.d. kun je maar deels beinvloeden. Maar een bodem waarin in principe alles wel te vinden is..."bodemvruchtbaarheid"....daar kun je wel voor zorgen. Dat bereik je overigens niet met alchemie en allerlei specifieke toevoeginkjes(zoals je bijvoorbeeld met vitamine-tabletjes geen volwaardig voeding creëert in mijn ogen). In mijn ogen is volop organisch materiaal gebruiken met een voorkeur voor compost uit zeer gevarieerde ingrediënten al 90 of misschien wel 100% de oplossing daarvoor. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Patrijs Geplaatst: 7 juni 2017 Geplaatst: 7 juni 2017 Laatst hier iemand op de tuin die dat ook beweerde.Ze was van plan om haar tuin niet te bemesten( arme zandgrond).De aardbeien van haar vader vroeger smaakten naar mest omdat hij mestte. Ik weet niet of dat zo is, ik bemest mijn tuintje wel en ben die smaak kennelijk gewend.Ook niets dan complimenten gehad over mijn aardbeien. Maar het tuinieren zijn er vaak zeer merkwaardige opvattingen.In het bijv. de garage komt dat minder voor: Nee, mijnheer, het is vandaag geen banden dag, dus u moet nog even wachten met Uw lekke band. Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.